Detaliile fac diferenţa. Şi trebuie urmărite pe toate segmentele de activitate pentru ca procesul de îmbunătăţire continuă să nu se oprească. Aici devin esenţiale cunoştinţele vehiculate la nivelul grupului FM Logistic, unde reţeta după care evoluează lucrurile este bine pusă la punct, începând de la construcţia depozitelor.
Toate depozitele noastre sunt construite sau adaptate (în cazul în care sunt închiriate) de către NG Concept, compania specializată în acest sens la nivelul grupului, care dispune de un know-how notabil în domeniu şi care aplică toate elementele care oferă plus valoare la nivelul fiecărui site, ne-a explicat Laurenţiu Duică, director comercial FM România. El a menţionat importanţa experienţei de peste 45 de ani pe care grupul o posedă în amenajarea şi întreţinerea depozitelor şi transportarea bunurilor cu temperatură controlată, în condiţiile în care se pune accent pe îmbunătăţirea continuă. „Am început să oferim, în România, servicii de logistică cu temperatură controlată pentru Nestle, pentru ca ulterior să ne extindem către industria farmaceutică. Iar a menţine temperatură controlată în camioane şi în depozite este un lucru pe care noi ne mândrim că îl facem foarte bine. Respectăm regulile şi suntem mai catolici decât Papa. Este un subiect foarte sensibil şi suntem în permanenţă capabili să demonstrăm că lanţul frigorific a fost menţinut în parametrii ceruţi de client“, a subliniat Laurenţiu Duică.
Grupul oferă servicii cu temperatură controlată în ţări precum Polonia, Franţa, Rusia, acoperind o gamă foarte diversificată. De altfel, FM Logistic a achiziţionat recent Univeg Logistic, una dintre cele mai mari de companii de logistică de fresh din Rusia, care, în prezent, poartă denumirea FM Fresh. Univeg are acces la 6 depozite clasa A, care deservesc clienţi importanţi precum Auchan, Billa, Selgros, Atak sau X5 Retail Group şi a dezvoltat o mare reţea de transport pentru produse fresh cu temperatură controlată. În acest context, grupul a avut acces la know-how privind sectorul fresh, la instrumente, dar şi la o echipă foarte competentă, care poate asigura suport pentru a deschide un astfel de business şi în alte ţări. După achiziţia din Rusia, FM Logistic a intrat, în scurt timp, în parteneriat cu Auchan pentru platforma de fresh din Ungaria şi cu Metro în Polonia. Şi în România există planuri pe acest segment, cu atât mai mult cu cât, la nivel naţional, FM transportă de peste 10 ani mărfuri cu temperatură controlată de toate tipurile.
„Sunt sectoare foarte sensibile şi de aceea punem accent pe înnoirea tehnologiei, pe achiziţia de generatoare sau instalaţii de ultimă generaţie care produc temperatură controlată pentru a fi în piaţă şi pentru a oferi cu un preţ competitiv“, a mai arătat Laurenţiu Duică, subliniind că soluţiile de back-up sunt foarte importante. El a precizat că depozitele sunt supuse, în plus, unui număr important de audituri, care pică, de asemenea, în sarcina NG Concept.
De la mărfuri alimentare… la medicamente
FM Logistic oferă, deocamdată, în România, servicii de depozitare pe parte de mărfuri alimentare pe un singur palier de temperatură controlată, în timp ce pentru medicamente sunt asigurate trei astfel de paliere (-25 grade C, 2-8 grade C, 15-25 de grade C). Există sisteme de back-up în depozite și, în cazul în care apar variații de temperatură, devierile sunt transmise și către telefoane mobile.
„Pentru reducerea costurilor unitare, încercăm să optimizăm spaţiul din depozit. Utilizăm sisteme IBS design pentru remodelarea rafturilor, astfel încât să putem aşeza marfa pe o suprafaţă cât mai mică. În fond, criteriile calitate-cost sunt cele după care clienţii din orice domeniu îşi selectează furnizorii“. Directorul Comercial FM Logistic România a ţinut să sublinieze că toate investiţiile sunt făcute pe termen lung, compania nu îşi propune să scoată cu orice preţ profit în 3-5 ani. Aceleaşi principii se aplică şi în cazul flotei de semiremorci.
Reguli pentru o flotă importantă cu dublă temperatură
Flota de semiremorci a FM Logistic România este una dintre cele mai importante la nivel naţional, după livrarea ultimelor 15 unităţi din iunie, parcul ajungând la 100 de unităţi. „Suntem unul dintre pionierii introducerii în România a semiremorcilor cu dublă temperatură şi punem mare accent pe menţinerea parcului în parametri corecţi de funcţionare. Facem revizii la 6 săptămâni şi avem un contract cu service-ul care ne permite intervenţia în 2 ore oriunde în România pentru remedierea problemelor. Considerăm că soluţiile de back-up sunt foarte importante pe segmentul de temperatură controlată“. Laurenţiu Duică a dat exemplul unui client care activează în industria alimentară şi a cărui materie primă trebuie transportă între 0 şi 3 grade, orice fluctuaţie a temperaturii putând-o afecta.
Un atu în obţinerea de costuri competitive îl reprezintă semiremorcile cu dublă temperatură, care permit o încărcare optimă. „De obicei, transportăm mărfuri la -25 grade C şi la temperaturi între 5-10 grade C, sau produse refrigerate şi mărfuri generale, pentru care frigul nu este indicat, pentru că s-ar umezi, (ex. făina). Chiar dacă într-o primă etapă vorbim despre costuri suplimentare, pentru că semiremorcile sunt mai scumpe iar service-ul mai costisitor, consolidarea mărfurilor poate duce la costuri unitare mai reduse. Să umplem semiremorcile la capacitate maximă este o luptă pe care o dăm pentru clienţii noştri. Încercăm, prin consolidare, să aducem cât mai mulţi furnizori în acelaşi camion, ca să putem obţine costuri unitare mai mici, care pot susţine tarifele. Dar pentru aceasta avem nevoie de minţi foarte deschise, pentru că produsele nu vorbesc între ele. În multe cazuri, însă, concurenţii nu doresc ca marfa lor să fie transportată în acelaşi camion. În Polonia sau în Franţa, se realizează astfel de consolidări cu un real succes. Am început şi în România, dar este necesară multă muncă de convingere. Până la urmă, clienţii ar trebui să fie interesaţi de costuri şi de viteza cu care sunt aprovizionate magazinele.“ Altfel, reducerea costurilor devine foarte complicată, ţinând cont că vorbim despre echipamente destul de scumpe. Şi trebuie ţinut cont de faptul că există un nivel minim de cost pe care, dacă vrei să îl reduci pentru a oferi tarifele dorite de client, vor trebui făcute compromisuri, care, la un moment dat, vor deveni vizibile în activitatea prestată.
„Din păcate, presiunea pe tarife a denaturat piaţa, care oferă astăzi numeroase exemple negative, inclusiv prin utilizarea semiremorci care nu mai sunt autorizate şi nici măcar nu mai pot fi autorizate pentru transportul de mărfuri perisabile. Sper, însă, că această situaţie se va reglementa, mai devreme sau mai târziu, prin cerinţele clienţilor“, a apreciat directorul comercial FM Logistic România.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro