Iosif Szentes, directorul general al CFR Călători, a anunțat la conferința “Transporturi și Infrastructură 2017” că prin “intrarea în rol” a Autorității de Reformă Feroviară (ARF) se vor putea accesa fonduri europene din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) pentru achiziția de material rulant nou.
“Apreciez că ARF își va intra în rol și cu ajutorul său se vor putea accesa acele fonduri în cadrul POIM pentru achiziția de material rulant nou, întrucât CFR Călători nu este momentan eligibil pentru astfel de proiecte europene, ținând cont și de concurența care este pe rețeaua interoperabilă. Noi căutăm în continuare soluții pentru a deveni eligibili pentru accesarea fondurilor europene. Nu căutăm numai în cadrul POIM, mai sunt și alte surse. Nevoia noastră ar fi cam de 100-110 automotoare moderne cu consum redus de energie, respectiv de combustibil”, a precizat directorul.
Iosif Szentes a arătat că în prezent activitatea CFR Călători este asigurată de 12.754 de salariați proprii, plus 1.564 ai filialei SCRL.
Potrivit acestuia, anul trecut, compania a transportat 53 de milioane de călători, iar cifra de afaceri a depășit 1,850 miliarde de lei, fiind al treilea an consecutiv când CFR Călători a reușit să înregistreze profit.
Szentes a precizat că, în prezent, compania are în funcțiune în activitatea de exploatare 1.532 de unități de material rulant, aceasta fiind flota activă, însă capacitatea de transport este insuficientă.
La răscruce, odată cu liberalizarea
Directorul CFR Călători speră ca liberalizarea pieței feroviare să nu înceapă peste doi ani, ci în 2023: “Având în vedere perspectiva liberalizării pieței feroviare începând cu anul 2019 — noi sperăm că un pic mai încolo, în 2023 — aduce sistemul feroviar din România la o răscruce. Fie se prăbușește, din punctul meu de vedere, așa cum văd din interior de ani de zile și studiez acest sistem și chiar contribui la bunul mers al acestei societăți, fie se resetează din temelii principiile de susținere și de prioritizare pentru acest mod de transport”.
“Acest an, 2019, trebuie să ne găsească pregătiți dacă dorim să avem un viitor atât pentru CFR Călători, cât și pentru întregul sistem feroviar. Trebuie să ridicăm sistemul la standardele decente impuse și să răspundem nevoilor de mobilitate ale cetățenilor. Capacitatea noastră de transport este insuficientă în momentul de față. Preconizăm un flux crescut de călători și datorită studenților, dar și pentru că trenul a revenit în atenția celor care doresc să facă anumite deplasări, fiind un mijloc sigur, destul de ieftin comparativ cu alte sisteme de transport și, dacă am avea și viteză corespunzătoare, cred că nu am avea concurență cel puțin pe plan intern”, a arătat Iosif Szentes.