Transportatorii interjudețeni de pasageri „se încolonează către Bruxelles și Strasbourg”, pentru a protesta dacă va fi aprobat proiectul de modificare a OMT 980/2011 propus de ministrul Transporturilor, Lucian Șova.
Noul proiect de Ordin, publicat în varianta finală în 15 noiembrie, se află pe ordinea de zi a Comisiei de Dialog Social din 29 noiembrie, la Ministerul Transporturilor.
Iată precizările FORT, în comunicatul transmis redacției:
“În urma cu 2 zile, Ministrul demisionar Lucian Sova s-a ambitionat sa introduca din nou pe Ordinea de zi a Comisiei de Dialog Social de astazi, ce se desfasoara la Ministerul Transporturilor incepand cu ora 14.00, deja „celebrul” ordin de ministru fata de care, patronatele din transporturi si-au manisfestat nemultumirea inca din luna septembrie.
Intr-o forma usor cosmetizata care demonstreaza inca o data ca dl Sova a mintit opinia publica intr-un mod grosolan, fiind abia acum reintroduse chestiunile ce tin de gradul de confort al pasagerilor, ordinul nu face altceva decat sa arunce in aer transportul interjudetean de pasageri.
Daca acest ordin ar fi promovat in forma propusa de dl Sova, in afara celorlalte efecte negative prezentate deja de Federatia Operatorilor Romani de Transport, cel mai grav este faptul ca acesta (ordinul) intra in contradictie totala cu prevederile legii cadru a transportului, care desi fixeaza obligatii de serviciu public pentru transportatorii ce efectueaza curse interjudetene, ce beneficiau pe legislatia actuala de un drept exclusiv in efectuarea acestora, dupa ce erau declarati castigatori in urma sedintei de artibuire, s-ar gasi in situatia, in cazul ordinului propus de ministrul, sa se calce in picioare in incercarea disperata de
a-si amortiza investiile facute, asa cum doreste ministru inainte de a castiga licitatia, intr-o totala si inexplicabila contradictie cu orice alt model legislativ sau operational aplicat la nivel international.
In calitatea sa de membra fondatoare a Uniunii Internationale a Transportatorilor de Pasageri – IPRU, Federatia Operatorilor Romani de Transport a reusit sa obtina informatii din 20 de tari din Europa, Asia si Africa, concluzia fiind aceea ca modelul legislativ si operational ce se incearca a fi implementat in Romania, reprezinta un non-sens atat pentru pasageri cat si pentru transportatori, neavand nici o logica ca, 20 de firme de exemplu, sa investeasca in masini cat mai numeroase, dar de capacitate cat mai mica pentru ca ulterior sa plece la aceeasi ora, utilizand aceleasi puncte de imbarcare/debarcare.
Partenerii turci ai Federatiei Operatorilor Romani de Transport aflati sub umbrela federatiei similare din Turcia – TOFED si care activeaza intr-o piata liberalizata, care le-a creat suficient de multe probleme, incercand sa defineasca ordinul propus de ministrul demisionar, au folosit urmatoarele expresii: „non-sens economic” si „aruncati banii romanesti in afara tarii” cu referire in mod evident la investiile ce nu vor fi amortizate niciodata.
In conditiile in care actualul ministru, sau viitorul ministru al transporturilor promoveaza „cel mai pervers si nejustificat act normativ propus vreodata de un ministru”, asa cum declara presedintele FORT, Augustin Hagiu, transportatorii interjudeteni au stabilit sa incoloneze autobuzele ce deservesc traseele interjudetene, sa inchida autogarile si sa plece catre Bruxelles si Strasburg pentru a cauta, in mod nefiresc de altfel, solutia europeana aplicabila abuzului grosolan si inconstient al inca actualului ministru Lucian Sova.
Asadar se creeaza premizele pentru ca luna ianuarie sa debuteze cu un protest generat de aceasta initiativa legislativa la care, contrar tuturor asteptarilor, s-a alipit si gafa fenomenala a parlamentarilor din camera deputatilor, care in urma cu o saptamana, pe repede inainte, au promovat legea pentru modificarea legii transportului public local intr-o forma care incalca tocmai regulamentul european, pe care trebuia sa il implementeze in legislatia romaneasca”.