Primăria Capitalei nu a autorizat solicitarea FORT de organizare a unui protest, astfel că operatorilor nu le rămâne decât să se manifesteze spontan, în condițiile în care transporturile rutiere se află „în cel mai negru scenariu din ultimii 30 de ani”.
Iată precizările FORT, în comunicatul transmis ZIUA CARGO, pe 17 martie:
„Din cauza lipsei de reacție a Guvernului, Ministerului Dezvoltării, Ministerului Educației și Ministerului de Interne, față de solicitările repetate ale reprezentanților Federației Operatorilor Români de Transport, în vederea dezbaterii problemelor curente sectoriale, astăzi, 17.03.2021, în Piața Victoriei trebuia să se desfășoare un protest la care urmau să participe 100 de persoane, respectiv 1.000 de autovehicule comerciale.
Primăria Capitalei a respins solicitarea FORT, printr-o adresă ce menționează că cererea FORT „nu respectă prevederile art. 1, pct. 18 din anexa nr. 3 din H.G. 293/2021, în ceea ce privește numărul de participanți, respectiv maxim 100 de persoane”, deoarece a luat în considerare și soferii mijloacelor de transport în raport cu care FORT s-a exprimat clar în sensul în care aceștia ar fi rămas în vehicule pe întreaga desfășurare a manifestării publice.
Problemele majore față de care reprezentanții Guvernului refuză dialogul, sunt legate în mod concret de următoarele aspecte:
– Abuzurile ANAF în problematica reconsiderării diurnei ca venit impozabil – sesizare fără răspuns, înaintată încă din septembrie 2020, cu revenire anul acesta;
– Transportul ilegal, ce determină discrepanțe concurențiale serioase și o multitudine de evenimente rutiere extrem de grave;
– Impunerea unor tarife transportatorilor de pasageri pentru transportul elevilor școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu, cu mult sub nivelul costurilor operaționale – dumping;
– Situația neclară a transportului județean regulat de persoane, în contextul expirării programelor de transport aferente;
– Corupția de la nivelul Inspectoratului de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere -ISCTR;
– Lipsa măsurilor concrete de sprijin, în perioada pandemiei, față de transportatorii rutieri.
FORT nu a primit niciun răspuns la solicitarile înaintate, în mod repetat, având ca subiecte problemele enumerate mai sus. Guvernul, Ministerul Educației, Ministerul Dezvoltării Regionale, respectiv Ministerul Finanțelor Publice au refuzat total dialogul constructiv cu patronatul din domeniu.
În acest context, operatorilor de transport rutier nu le rămâne altceva de făcut decât să se manifeste spontan, în perioada următoare, în întreaga țară, în raport cu dezinteresul autoritățiilor centrale.
Pentru a evita o nouă investigație a Consiliul Concurenței față de manifestațiile organizate de FORT, facem precizarea că deciziile privind organizarea spontană a transportatorilor, în lipsa posibilității de a protesta în fața Guvernului, aparțin acestora, patronatul având doar rolul de a susține public și institutional interesele membrilor săi”.
FORT reunește peste 4.000 de societăți comerciale din domeniile de transport rutier de mărfuri și pasageri, aerian, activități conexe, formare profesională, service-uri specializate, tractări auto, școli de șoferi, taxi, închiriere și transport alternativ. Federația este membră fondatoare a Patronatului Național Român (PNR) și a Uniunii Internaționale a Transportatorilor Rutieri de Pasageri (IPRU), reprezentând până in prezent companii cu un număr total de peste 50.000 de angajați.