Piața locală și internațională de transport și logistică trece printr-o perioadă de adoptare a celor mai noi tehnologii, urmând ca, treptat, să implementeze soluții avansate pentru o mai bună eficientizare a operațiunilor, potrivit Gebrüder Weiss România.
De altfel, compania austriacă investește permanent în noi soluții tehnologice pentru a veni în întâmpinarea clienților, cea mai nouă dintre acestea fiind platforma MyGW ce oferă informații în timp real privind fluxul de mărfuri.
„Piață de profil urmărește evoluția tehnologiei și se adaptează constant. Ca urmare a apariției de gadgeturi, platforme ce permit interconectarea de sisteme, dispozitive sau obiecte, digitalizării și automatizării, procesele logistice au devenit mai rapide și mai eficiente, iar activitatea de transport mai sustenabilă prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Anumite operațiuni, precum spre exemplu evidența stocurilor, sunt monitorizate și controlate prin tehnologie, având astfel o acuratețe mult mai mare”, a declarat Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss România.
Potrivit afirmațiilor sale, în prezent, în România, conceptul de automatizare se aplică la un nivel scăzut care permite totuși competitivitatea jucătorilor, însă piață nu este matură astfel încât să permită susținerea și amortizarea unor astfel de investiții. În plus, provocările existente pe plan local, cum ar fi infrastructura deficitară sau lipsa reglementărilor legislative în anumite domenii, reprezintă, de multe ori, piedici în acest sens.
Astfel, câteva dintre inovațiile tehnologice ce vor influența din ce în ce mai mult piața de transport și logistică sunt reprezentate de vehicule electrice sau hibrid, cele care funcționează pe bază de hidrogen sau cele autonome, inteligența artificială, infrastructura care să permită interconectarea a diferite mijloace de transport (rutier, feroviar, aerian, maritim), automatizarea depozitelor cu ajutorul roboților, interfețe cu sisteme de management al transportului (TMS) sau instrumente performante de track& trace.
„De altfel, în anumite țări din regiune, mai ales în cele cu o dezvoltare economică mai avansată, sunt testate sau chiar implementate sisteme care sunt aproape necunoscute pentru piața românesacă, precum livrări cu drona, augmented & virtual reality, roboți activi în depozite sau vehicule autonome”, a mai spus Viorel Leca.
Pentru a ține permanent pasul cu nevoile clienților, dar și cu inovațiile tehnologice, Gebrüder Weiss România caută soluții care să îmbunătățească procesele și să ușureze fluxurile. În acest sens, compania testează utilizarea de echipamente double deck (dublă podea) care ajută la optimizarea modului de încărcare a mărfurilor în camioane. De asemenea, s-au realizat investiții în închirierea de containere mobile (wab-uri) care optimizează spațiul de încărcare, iar pentru sortarea mărfurilor destinate livrărilor la domiciliu (serviciul Home Delivery) a fost implementată o bandă semiautomată de sortare.
Pentru a se menține competitivă, compania a investit doar anul trecut peste 1 milion de euro. Din această sumă, un procent important a fost direcționat către digitalizarea și tehnologizarea treptată a hub-urilor din România, urmând să își mențină și în următoarea perioadă traiectoria în acest sens.
„Pe lângă investițiile în echipamente care să permită transferul electronic de date (ex. scanere), în ultimii ani ne-am axat pe implementarea unei tehnologii care să ofere clienților noștri transparență totală în ceea ce privește procesele de transport și logistice, informații în timp real și un canal de comunicare directă cu noi. Un astfel de instrument este ETA (en. Estimated Time of Arrival), lansat în 2020 și integrat în portalul pentru clienți, myGW, ce oferă posibilitatea de a urmări procesul de expediere online, inclusiv timpul estimat de sosire a comenzilor. De asemenea, portalul lansat de curând în România, myGW, oferă partenerilor noștri informații în timp real despre fluxul de mărfuri – pentru transporturile terestre, aeriene și maritime și logistica depozitării, precum și acces la toate documentele de transport relevante. În plus, clienții pot plasa comenzi de transport sau comunica cu operatorii Gebrüder Weiss direct din portal. Acest lucru nu numai că asigură un grad maxim de transparență, dar facilitează și transmiterea de informații pe întregul lanț de aprovizionare”, a mai spus reprezentantul companiei.
În paralel cu investițiile realizate în proiecte de tehnologizare și digitalizare, Gebrüder Weiss a alocat bugete suplimentare și pentru școlarizarea angajaților în acest sens, dar și pentru calibrarea tuturor proceselor.
„Digitalizarea și implementerea ETA și myGW în România au influențat pozitiv indicatorii de performanță interni, fapt ce denotă un grad de satisfacție mai ridicat al clienților noștri în raport cu serviciile prestate. Deși este greu de stabilit o relație directă între digitalizare și cifra de afaceri sau alți indicatori de performanță, considerăm că pașii spre tehnologizare reprezintă un real beneficiu pentru partenerii noștri și un avantaj competitiv, ce se va traduce prin câștigarea de noi proiecte și loializarea clienților actuali”, a încheiat Viorel Leca.
Despre Gebrüder Weiss în România
Prezentă în România încă din anul 1994, Gebrüder Weiss se bazează pe o infrastructură națională de hub-uri logistice situate în București, Arad, Sibiu, Cluj, Bacău, Brașov, Constanța și Craiova. Compania oferă soluții logistice inteligente pentru clienții săi și asigură servicii flexibile de distribuție prin transport rutier, feroviar, aerian și maritim.
Din 2018, compania a lansat în România şi un serviciu de livrări la domiciliu, axat pe comenzile de marfă tip cargo – Home Delivery, iar în 2020 a deschis un hub logistic dedicat acestui serviciu, de unde sunt gestionate operațiunile de cross-docking, terminalul deservind întreaga țară.
Ca parte din strategia digitală, Gebrüder Weiss a lansat la începutul anului 2020 platforma ETA (en. Estimated Time of Arrival), prin care clienții companiei pot urmări procesul de expediere online, inclusiv timpul estimat de sosire a comenzilor. Gebrüder Weiss oferă acest serviciu digital pentru transportul de marfă în regim de grupaj în toate locurile unde compania efectuează livrarea finală.
O data cu lansarea myGW în România și integrarea ETA în portal, clienții companiei au acces la toate informațiile relevante dintr-un singur cont, oricând și de oriunde.