Comisia Europeană a aprobat, pentru operatorii de turism din Germania, o schemă guvernamentală menită să îi ajute în garantarea voucherelor de înlocuire a călătoriilor anulate.
Lockdown-ul și carantina au stricat planurile de vacanță ale multor turiști din cauza faptului că au fost anulate zboruri în masă iar furnizorii de cazare au redus disponibilitatea sau chiar au închis pe perioadă nedeterminată.
Companiile aeriene și operatorii de turism au încercat să ofere clienților reprogramări ale vacanțelor sau vouchere de vacanță pentru a evita plata a multe milioane de euro rambursări pentru zboruri și șederi la hotel.
Consumatorul decide
Normele UE spun că este la latitudinea clienților dacă acceptă un voucher, o rambursare sau o rezervare și că au dreptul la orice opțiune pe care o aleg în termen de două săptămâni de la solicitarea acesteia. Acest lucru nu a împiedicat companiile să ignore aceste reguli sau să ofere, pentru a a face voucherele cât mai atractive, perioade lungi de valabilitate sau cupoane în valoare mai mare decât valoarea inițială a rezervării.
Ajutor pentru Germania
Germania a primit acceptul injecteze 840 de milioane de euro într-un sistem de garanție conceput pentru a ajuta operatorii de turism să acopere angajamentele voucherului pentru orice vacanță rezervată înainte de 8 martie. Se estimează că, la acel moment, erau restante peste 6 miliarde de euro, tot pentru călătorii.
Potrivit Comisiei Europene, operatorii vor emite cupoane în valoare totală de 1,5 miliarde de euro, iar programul guvernamental se va asigura că voucherele își pot păstra valoarea și vor fi valabile până la 31 decembrie 2021.
„Drepturile consumatorilor de a fi despăgubiți pentru rezervările anulate trebuie să fie asigurate, chiar și în aceste momente dificile pentru industria turismului, cauzate de focarul de coronavirus”, a declarat vicepreședintele Comisiei Europene, Margrethe Vestager. Oficialul european a adăugat că „utilizarea voucherelor ar trebui încurajată, iar turiștii ar trebui să accepte fără teaa că-și vor pierde banii.”
Organizațiile pentru drepturile consumatorilor au cerut de mult timp garanții de la stat pentru promovarea oricărei oferte de voucher, în timp ce unii europarlamentari au cerut un instrument la nivelul UE pentru a proteja turiștii în cazul în care operatorii de turism „clachează” după ce au emis vouchere.
Companiile aeriene în mod particular au susținut voucherule deoarece industria se confruntă cu pierderi de miliarde de euro din cauza crizei. Companii aeriere precum Air France și KLM au anunțat restructurări și reducerea locurilor de muncă, în ciuda ajutorului guvernamental primit.
Acțiuni UE în sprijinul consumatorilor
La începutul lunii iulie, executivul UE a lansat acțiuni legale împotriva a 10 țări (fără Germania) pentru o presupusă nerespectare a legislației privind drepturile pasagerilor, permițând companiilor de turism să ignore sau să întârzie solicitările de rambursare. Croația, Republica Cehă, Cipru, Grecia, Franța, Italia, Lituania, Polonia, Portugalia și Slovacia au fost acuzați că au permis sistematic practicarea proastă și au dat până în septembrie să facă modificările legale necesare sau, eventual, să facă față sancțiunilor. Pentru Grecia și Italia au fost aplicate două proceduri de infringement, deoarece normele lor încălcau atât Directiva UE privind pachetele de călătorie, cât și legislația care reglementează drepturile aeriene, maritime și feroviare ale călătorilor.