Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat în 6 iunie, după discuțiile cu reprezentanții Guvernului Bulgariei despre proiectul Fast Danube, că „o mare parte din cerealele care provin din Ucraina pot fi transportate pe Dunăre”.
În opinia ministrului, acest proiect este unul „vital pentru întreaga Uniune Europeană, în contextul conflictului din Ucraina”.
Precizările lui Sorin Grindeanu:
„Dunărea trebuie să fie navigabilă pe tot parcursul anului pentru a putea asigura fluxul necesar de mărfuri și materii prime spre și dinspre Uniunea Europeană.
O mare parte din cerealele care provin din Ucraina pot fi transportate pe Dunăre, ceea ce face Proiectul Fast Danube cu atât mai important!
Partea bulgară a transmis obiectivele specifice pentru Zonele „Natura 2000″, care urmează să fie aprobate și transmise Comisiei Europene.
Procedura de mediu, care urmează să fie inițiată, trebuie finalizată, în următoarele 6 luni, pentru a putea fi trimisă la Comisia Europeană aplicația de finanțare a lucrărilor.
La ora actuală, se înregistrează 2 luni de întârziere față de noul calendar stabilit de comun acord, pentru anul 2022.
Am atras atenția că orice întârziere poate compromite finalizarea proiectului, până la sfârșitul anului 2022, ceea ce va periclita obținerea finanțării pentru proiectarea și execuția lucrărilor și va aduce costuri suplimentare suportate de partea română.
Le-am transmis colegilor bulgari și intenția Comisiei Europene să organizeze o reuniune trilaterală împreună cu România și Bulgaria, în cadrul Conferinței „TEN-T days”, care va avea loc, la sfârșitul lunii iunie, la Lyon, pe tema proiectului Fast Danube.
Situația privind întreținerea șenalului navigabil poate deveni critică și din cauza scăderii nivelului Dunării pe sectorul Silistra-Somovit, unde partea bulgară trebuie să finalizeze lucrările de dragaj, până la sfârșitul lunii iunie 2022”.