Guvernul a aprobat, în ședința din 18 mai, două hotărâri importante, prin care încheie jaloane asumate prin PNRR, potrivit ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu.
Mai exact, au primit undă verde:
1. Programul Național de Acțiune Privind Implementarea Sistemului European de Management al Traficului Feroviar
2. Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă.
Ministrul Grindeanu a explicat fiecare program:
„Așa cum ne-am angajat, am aprobat Programul Național de Acțiune în trimestrul 2 al acestui an, astfel încât noul Sistem European de Management al Traficului Feroviar (ERTMS) să poată fi implementat până în anul 2025.
Acest Program este foarte important pentru România deoarece se corelează cu două documente strategice:
-Programul Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport din România pentru perioada 2021 – 2030
-Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare și transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători și marfă
Programul ERTMS aprobat include:
– etape clare pentru implementarea și certificarea ERTMS pentru rețeaua centrală TEN-T pe termen mediu (2025) și lung (orizontul 2030);
– actorii responsabili;
– estimările bugetare;
– măsuri privind capacitatea administrativă la nivel național a organelor notificate, astfel încât acestea să gestioneze integral procesul de certificare ERTMS pentru toate sectoarele, în timpul construcției lor.
Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă a fost completat cu detalierea măsurilor și rezultatele acestora care vor contribui decisiv la atingerea țintelor de creștere a traficului feroviar până în anul 2026.
Programul de acțiune include:
– măsuri de creștere a traficului feroviar de marfă cu cel puțin 25%, până în 2026 față de 2020;
– măsuri pentru creștere numărului de călători din transportul feroviar, cu o medie de 25%, față de nivelul de referință din 2021;
– măsuri de creștere a utilizării materialului rulant nou achiziționat;
– măsuri de transfer al călătorilor de la transportul cu autobuze sau microbuze la transportul feroviar pe rutele de navetă.
Programul vizează inclusiv încurajarea investițiilor în sectorul de transport feroviar pentru creșterea tranzitului de mărfuri spre și dinspre Ucraina, respectiv mobilitatea mărfurilor și a persoanelor în contextul reconstrucției Ucrainei”.