Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, i-a propus premierului Florin Cîțu, în timpul vizitei acestuia la Bruxelles, stabilirea, în Comisia Europeană, a unui Grup de lucru pentru România, în scopul sprijinirii absorbției de fonduri pentru infrastructura în transporturi.
Iată precizările comisarului european Adina Vălean:
„Directoratul General din subordinea mea, DG MOVE, va oferi în mod continuu sprijin autorităților române, pe etape ale proiectelor. Acest grup de lucru va fi compus din reprezentanți ai aparatului tehnic din subordinea mea – DG Move -, experți în obținerea de finanțări, din finanțiști din instituții internaționale de profil, precum Jaspers sau Banca Europeana de Investiții. Din partea României, vom invita să participe reprezentanți ai ministerelor care se ocupă de transporturi, fonduri europene, finanțe, dar si manageri de proiect, șefi de companii naționale, șefi de agenții.
Proiectele pe care Romania va alege sau a ales deja sa le propună spre finanțare vor fi susținute încă de la stadiul de idee și pot fi ghidate administrativ în cele mai mici detalii. E vorba de facilitarea realizării obiectivelor României prin respectarea tuturor regulilor impuse de UE referitor la mediu si achiziții publice, stabilirea unor timpi de realizare obiectivi, stabilirea unui management performant de proiect șamd.
Se clarifică astfel procesele și, prin consultări continue, în care toți cei interesați stau la aceeași masă, se pot evita erorile. Sigur, experții europeni vor avea întotdeauna un rol consultativ. România își va stabili singura prioritățile investiționale si de dezvoltare a infrastructurii, de la Bruxelles noi nu putem decât să facilităm drumul ei către resursele financiare propriu-zise.
Mecanismul e verificat prin exemplul Poloniei. Acum 8 ani Polonia era în situația de a pierde cea mai mare parte a fondurilor dedicate proiectelor de cale ferată, mai ales din cauza întârzierilor mari la implementare. Și atunci, Comisia Europeană a venit cu inițiativa unui asemenea grup de lucru. Lecția poloneză ne arată că în 2015 au avut aproximativ 150 de km de cale ferată refăcută sau nou construită, iar în 2018, 1620 de kilometri. În iunie, Polonia avea absorbite prin CEF aproape 2,8 miliarde de euro pentru cale ferată.
România are mare nevoie de sprijin administrativ pentru construcția de infrastructură. O să spun că am lucrat excelent anul trecut cu ministrul Bode și așa s-au deblocat multe proiecte care trenau de ani buni. Am de asemeni toată deschiderea pentru noua formulă guvernamentală”.