„Guvernul trebuie să aplice modelul german pentru asigurările RCA”

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) solicită Guvernului să declanșeze „de urgență” modificarea Codului Fiscal aplicabil pieței de asigurări din România și „să studieze modelul german” în acest sens.

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR (foto: ZIUA CARGO)

Precizările transmise ZIUA CARGO:

„Așa cum astăzi vedem că multinaționalele din piața de asigurări achită taxe ridicol de mici în România, se întâmpla și în Germania, acum 20 de ani. Cum multinaționalele au preluat modelul din Germania, pentru a-l aplica în România, la fel ar trebui să procedeze și Guvernul României, preluând soluțiile de la Guvernul Germaniei.

Germania reprezintă un model în privința gradului de colectare a taxelor, nivel la care statul român doar poate visa. Firmele de asigurări din Germania achită taxe speciale statului german în cuantum de 19%, pe lângă taxele de funcționare și impozitele pe salarii. De ce a introdus statul german aceste taxe speciale firmelor de asigurări? Pentru că acum 20 de ani, aceleași firme de asigurări care astăzi vând RCA în România și se declară veșnic pe pierdere sau cu profituri ridicol de mici, au fentat, prin aceleași strategii și statul german.

«Soluția acoperirii uriașului deficit bugetar nu se rezolvă prin creșterea taxelor microîntreprinderilor, în timp ce multinaționalele achită taxe și impozite derizorii în țara unde înregistrează, în realitate, cele mai mari profituri din grup. Guvernul României poate învăța din experiența altor state care au fost fentate de aceleași multinaționale din asigurări, în același fel. În Germania, taxa de 19% aplicată produsului de asigurare RCA nu poate fi dedusă, nefiind vorba despre un TVA”, a explicat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Dacă statul român vrea să colecteze mai mulți bani la buget, trebuie să ne îmbunătățim legislația, iar punctul de pornire îl reprezintă modificarea Codului Fiscal, astfel încât firmele de asigurări (al căror apetit de creștere a prețului RCA poate fi ținut în frâu doar cu ordonanțe succesive de plafonare a prețului acestui produs) să plătească taxe pentru miliardele de euro încasate de șoferii obligați să le cumpere lor produsul de lux, dar obligatoriu, numit RCA.

Companiile de asigurări pregăteau deja majorări de preț (la fel de nejustificate ca și cele din ultimii 3  ani), când au aflat că Guvernul României va continua plafonarea prețului RCA. Au lansat noi dezinformări, susținând ca este imposibil să mai plătească despăgubirile care ar fi în creștere. Adevarul este cu totul altul și îl regăsim în ultimul raport publicat de ASF despre piața de asigurări.

În raport găsim evoluția frecvenței actuale a daunei în România:

Anul 2018: 6,4%

Anul 2019: 6,5%

Anul 2020: 5,3%

Anul 2021: 5,8%

Anul 2022: 4,7%

Asta înseamnă că numărul de accidente în România este în scădere, situație confirmată în cadrul aceluiași raport, prin scăderea numărului de dosare de daună deschise pe RCA de firmele de asigurări:

Anul 2018: 369.976 dosare de daună RCA

Anul 2019: 400.358 dosare de daună RCA

Anul 2020: 338.038 dosare de daună RCA

Anul 2021: 388.935 dosare de daună RCA

Anul 2022: 341.470 dosare de daună RCA

Ultimul raport publicat de ASF arată că rata daunei pentru produsul RCA a fost, în primele 9 luni ale anului 2023, de 97,68%, fiind observată o îmbunătățire substanțială, comparativ cu anii anterori, astfel:

2023: 97,68%

2022: 107,29%

2021: 131,94%

Aceasta ce înseamnă că produsul RCA este unul profitabil pentru firmele de asigurări la nivelul actualelor tarife RCA așa-zis plafonate.

Prezentăm 5 oferte de RCA din luna martie 2024 pentru camioane, pentru a se putea face comparația:

Oferta 1. Autovehicul clasa B2  (reducere 10%): tariful RCA minim 13.940 lei, tariful maxim 84.913 lei, tarif mediu 28.507 lei, tarif de referință 7.748 lei. 

Oferta 2. Autovehicul clasa B0. Tarif RCA maxim 83.002 lei, tarif minim 11.444 lei, tarif de referință 8.609 lei. 

Oferta 3. Autovehicul clasa B2 (reducere 10%). Tarif RCA maxim 82.415 lei, tarif minim 13.478 lei , tarif mediu 28.545 lei, tarif de referință 8.178 lei.

Oferta 4. Autovehicul clasa B0. Tarif maxim 81.202 lei, tarif minim 11.652, tarif mediu 23.708 lei, tarif de referință 8.609 lei.

Oferta 5. Autovehicul clasa B1 (reducere 5%) Tarif RCA maxim 71.751 lei, tarif minim 12.421 lei, tarif mediu 27.145 lei, tarif de referință 8.178 lei.

Important de reținut este faptul că în calculul tarifului de referință publicat de ASF sunt incluse toate cheltuielile companiilor de asigurări plus un procent de 5% profit pentru firma de asigurări. Diferența dintre tariful de referință și tariful RCA real de vânzare reprezintă oglinda lăcomiei companiilor de asigurări protejate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. 

Se poate observa cu ușurință ca între tariful mediu RCA ofertat de către firmele de asigurări și tariful de referință RCA publicat de către ASF există diferențe de aproape 20.000 de lei. Mai precis, tariful RCA mediu de vânzare este de peste 3 ori mai mare decât tariful de referință”. 

«Noi ne-am săturat să fim mințiți de companiile de asigurări, motiv pentru care solicităm Guvernului să modifice în regim de urgență Codul Fiscal, astfel încât cei care astazi ne mint că sunt în pierdere să plătească impozitul datorat în țara în care au făcut profitul. Guvernul ar trebui să lase IMM-urile să „respire” și să aibă curajul să taxeze corespunzător multinaționalele care fentează de 20 de ani statul român, cum au procedat și cu statul german», a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.”

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.