ÎCCJ dă dreptate service-urilor de tahografe: OMTI 1333/2019, anulat

După aproape cinci ani de la inițierea demersurilor juridice, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) dă dreptate service-urilor de tahografe, anulând Ordinul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (OMTI) nr. 1333/2019, act normativ care a facilitat abuzuri ale autorităților și a distorsionat piața tahografelor din România, informează Asociația Națională a Service-urilor Auto din România (ANSAR).
 
ÎCCJ
Precizările transmise ZIUA CARGO:
 
Asociația Națională a Service-urilor Auto din România (ANSAR), membra a Federatiei Operatorilor Romani de Transport – F.ORT, aduce la cunoștința factorilor de decizie, transportatorilor și tuturor entităților interesate principalele critici care au condus la soluția de anulare a OMT 1333/2019 (cunoscut în piața de profil ca reglementarea RNTR 8).
 
RNTR 8 ar fi trebuit să armonizeze printr-o reglementare clară, simplă și eficientă normativul cuprins în Regulamentul (CE) nr. 165/2014 în ceea ce privește autorizarea atelierelor și a tehnicienilor care montează și verifică tahografele în România precum și metodologia de lucru pentru verificarea și montarea tahografelor. Cu toate acestea, reglementarea a urmărit în fapt crearea unui monopol economic importatorilor de tahografe și crearea unor venituri suplimentare prin introducerea de proceduri incompatibile cu Regulamentul în acest scop.
 
Soluția a validat argumentele avansate de ANSAR în sensul în care instanța a reținut următoarele:
 
– omisiunea organului emitent de a releva necesitatea adoptării actului normativ din perspectiva caracterului obligatoriu al Regulamentului UE 165/2014, respectiv, nu a indicat considerentele pentru care este nevoie de o măsură națională de implementare, care făcea necesară realizarea unui studiu de impact
 
– lipsa procedurii prealabile emiterii actului normativ, respectiv lipsa etapei dezbaterii publice. Instanța de fond a reținut în mod expres că autoritatea nu a dovedit în condițiile art. 13, alin. (1) din L554/2004 parcurgerea acestei proceduri;
 
– printr-un act cu forță juridică inferioară a fost modificat un act ierarhic superior atribuindu-se RAR-ului o competență suplimentară – efectuarea de inspecții a tahografelor – competențe care trebuiau să fie reglementate la nivel de hotărâre de Guvern.
 
Considerăm că această soluție trebuie să reprezintă un reper în privința obligațiilor instituțiilor în procedura normativă, mai ales în situația în care obiectul reglementării este unul atât de tehnic. Un act normativ complex precum cel în discuție nu poate fi adoptat fără o consultare reală cu principalii actori afectați de reglementare. Doar printr-un dialog constructiv se poate atinge dezideratul normativ de a oferi o piață sigură, echilibrată și competitivă.
 
Asteptam reprezentantii presei, pentru declaratii, în 18 iunie, ora 10.00, la sala de conferințe, etaj parter, la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din Bdul Dinicu Golescu nr. 38, sector 1, București unde se desfășoară ședința de dezbatere publică a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, sedință la care participă reprezentanții ANSAR.
 
ANSAR va continua în misiunea sa de a salvgarda drepturile atelierelor auto și de a reprezenta interesele acestora în dialogul social și cu instituțiile statului.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.