Infrastructura deficitară limitează afacerile din transporturile de marfă (analiză)

România are potențialul de a deveni un jucător semnificativ în transportul de mărfuri din regiune, dacă infrastructura de drumuri și căi ferate ar urma trendul de creștere al afacerilor din acest sector, afirmă experții de la KeysFin într-o analiză realizată pentru Uniunea Societăților de Expediții din România.

“Lipsa investițiilor în autostrăzi, drumuri naționale și căii ferate, afectează în mod semnificativ business-ul transportatorilor, dincolo de provocările legate de trafic, fiscalitate și costul carburanților”, se precizează în analiza KeysFin.

Afacerile din sectorul transporturilor de marfă au crescut anul trecut cu 8% față de
2016 și cu aproape 50% față de 2013. Cele peste 32.000 de companii din acest sector au raportat afaceri de 53,8 miliarde de lei și un profit net de 2,9 miliarde de lei, în creștere cu 14,2% față de anul precendent și aproape dublu față de anul 2013.

Potrivit analiștilor KeysFin, infrastructura deficitară a frânat semnificativ business-ul din acest sector.

“Poziționarea geostrategică a României, la granița dintre Est și Vest, cu portul Constanța în prim-plan, indică un potențial semnificativ pentru transportul de marfă din România. Drumurile proaste și infrastructura feroviară învechită afectează însă semnificativ sectorul transporturilor de marfă și nu numai, întreaga economie românească. Pentru 2018 estimăm, astfel, o creștere temperată a afacerilor în acest sector de 8,2%, la 58,1 miliarde de lei”, spune și Marius Cae, președinte al Uniunii Societăților de Expediții din România.

Potrivit datelor KeysFin, cele mai mari afaceri în sectorul transportului de marfă sunt operate de firmele din București-Ilfov.

Companiile din Capitală au raportat anul trecut afaceri de 8,69 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 16% din totalul business-ului la nivel național. În topul celor mai active zone de business urmează județele Cluj (8,8%), Bihor (6,8%), Argeș (6,5%) și Timiș (6,2%). Împreună, primele 5 județe au concentrat 44% din total în 2017.

În industria transportatorilor de mărfuri activează, în prezent, 15 companii mari, 381 medii 2452 companii mici și 29.835 de microîntreprinderi. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (32% din total).

“Pe ansamblul pieței, numărul transportatorilor a scăzut cu 6,5% față de 2016, însă, pe ansamblul ultimilor 10 ani, marchează o creștere de aproape 10%. În 2018, pe fondul îmbuntățirii condițiilor economice, estimăm o ușoară revenire la
33.400 companii”, afirmă analiștii KeysFin.

Cine face jocurile în transportul de marfă din România

Firma Aquila Part Prod SRL a fost liderul de piață în 2017, cu o cifră de afaceri de 906,7 milioane de lei (1,7% din total).

Topul transportatorilor de marfă este completat de Carrion Expedition SRL, cu afaceri de 823 milioane de lei, Grup Feroviar Român SA (724 mil.lei), CFR Marfă SA (569 mil.lei), Schenker Logistics SA (569 mil.lei), Vos Logistics SA, Transmec SRL, Duvenbeck Logistik, TTS SA și Gefco SRL, toate cu afaceri sub 300 mil.lei, Cei mai mari 10 jucători au generat afaceri de 3,75 miliarde de lei, adică 10% din total în 2017.

Datele arată, totodată, că Transpeco SA a fost cel mai profitabil transportator de marfă din 2017, cu 32,7 mil.lei, urmat de North Star Shipping SRL, cu 26,6 mil.lei și Someșul Cald Producție SRL, cu un profit de 25,9 mil. lei.

Cei mai profitabili 5 jucători au obținut un profit cumulat de peste 128,8 milioane de lei adică 4,5% din total în 2017.

O industrie cu 173.000 de angajați 

În total, sectorul transporturilor de marfă și al caselor de expediții angajează peste 173.000 de angajați, în creștere cu 4,7% față de anul precedent, însă cu 3,9% mai puțini decât în 2013. Interesant este și faptul că o treime dintre companii (9.780) nu au avut niciun angajat în 2017.

Cel mai mare angajator este CFR Marfă SA, care a avut aproape 6000 de angajați în 2017 (3,5% din total). Primele 5 companii, după numărul de salariați, au angajat doar 9% din forța de muncă a industriei. După tipul companiilor, microîntreprinderile au fost cei mai mari angajatori cu 32% din forța de muncă în 2017.

“În 2018, forța de muncă din cele 2 industrii va crește cu 7,6% (case de expediție) respectiv 1,4% (transportul de marfă) iar pe termen mediu ne așteptăm la o consolidare a numărului de angajați pe fondul proceselor de migrație și de tehnologizare’’, estimează analiștii KeysFin.

Transporturile, un business cu dublu tăiș 

Să faci afaceri în sectorul transporturilor nu este o misiune simplă. Dincolo de problema infrastructurii rutiere și feroviare, multe dintre companii se confruntă cu blocajul financiar.

Potrivit datelor KeysFin, numărul firmelor de transport de marfă aflate în insolvență a crescut în 2017 la 405, iar în acest an trendul ar putea să continue.

“Plățile restante s-au majorat cu peste 3% comparativ cu 2016 și cu 5,1% față de 2013, la 2,56 miliarde de lei în 2017.  Aproape 70% dintre acestea au reprezentat facturi restante față de furnizori. Și mai îngrijorător este că a crescut ponderea celor neplătite mai mult de un an, la 58% din total, în 2017. În plus, datoriile comerciale au crescut cu 3,6% față de 2016, fiind cu aproape un sfert mai mari decât în 2013, la 8,7 miliarde de lei în 2017 (au reprezentat 33,5% din totalul datoriilor)”, afirmă analiștii.

“Capacitatea de onorare a obligațiilor curente folosind activele lichide a crescut cu 4,7% față de 2016 și cu 12% față de 2013 la 1,04 în 2017. Alături de perioada medie de încasare a creanțelor și de plată a datoriilor indicatorul indică o îmbunătățire a poziției de lichiditate în ultimii 5 ani, iar estimarea este de continuare a tendinței pe termen scurt”, mai spun experții.

România – potențial major, rezultate sub așteptări

Drumurile proaste, căile ferate inoperabile, aglomerația din trafic. Sunt principalele probleme cu care se confruntă transportatorii, care reclamă, totodată, și taxarea excesivă.

“România se află pe locul trei în Europa din punct de vedere al taxării combustibililor. Cumulate, toate aceste probleme trag în jos acest sector. Astfel s-a ajuns la o adevărată performanță negativă la nivel european. În perioada 2006-2016 transportul de mărfuri din UE a crescut mai încet decât evoluția Produsului Intern Brut. Raportul celor indicatori a fost  în cazul României minus 43%, mult  mai scăzut comparativ cu o medie europeană de minus 10%.Potrivit datelor Eurostat, în 2016, România a transportat 62 de milioane de tone de marfă, în timp ce Polonia raporta 341 de milioane. Stăm mai bine ca Bulgaria, Grecia și Ungaria însă, raportat la țările occidentale, Franța, Germania sau Spania, transportăm de 3-4 ori mai puține mărfuri’, afirmă Marius Cae, președinte al Uniunii Societăților de Expediții din România.

Ce e de făcut?

“Investițiile în infrastructură sunt prioritare. Avem nevoie de culoare de transport optime, atât rutiere cât și feroviare. Chiar dacă firmele românești au investit semnificativ în logistică, fără asigurarea unor căi de transport rapide, relațiile comerciale vor avea în continuare de suferit, în ciuda potențialului excelent de business din acest sector”, este concluzia analizei KeysFin.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.