După anul pandemic, volumul înmatriculărilor noi de vehicule rutiere a continuat să crească exploziv în trimestrul doi (T2), comparativ cu perioada similară din 2020, astfel: cu 37,7% înscrierile în circulație a vehiculelor de transport marfă și cu 32,8% a celor pentru pasageri, potrivit datelor publicate, în 4 august, de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Însă ponderea autoturisme importate second hand a fost de 78,5% per total înmatriculări noi.
Potrivit statisticii INS, cele mai mari creșteri au fost consemnate în cazul noilor înscrieri în circulație a vehiculelor de marfă: de 2,1 ori la categoria remorci şi semiremorci cu 52,6% şi cu 20,3% la autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale).
În cazul vehiculelor de transport pasageri, s-au înregistrat creşteri astfel: de 2,2 ori la autobuze şi microbuze, cu 49% la mopede şi motociclete şi cu 32,1% la autoturisme.
În ceea ce priveşte înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor, au crescut cu 88,9% la categoria autobuze şi microbuze, cu 74,8% la categoria mopede şi motociclete şi cu 24,5% la categoria autoturisme.
Înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul mărfurilor au avut și ele creşteri la toate categoriile: de 2,9 ori laautotractoare, cu 84,9% la remorci şi semiremorci şi cu 44,6% la autocamioane (inclusiv cele pentru scopuri speciale).
Comparativ cu primul trimestru (T1) din 2021, înmatriculările noi de vehicule rutiere au înregistrat creştere cu 4,4% la transportul pasagerilor şi cu 2,2% la transportul mărfurilor.
Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost de 35,3% – la vehicule conforme cu norma europeană Euro 4. Pentru categoria autobuze şi microbuze, cele mai multe vehicule, respectiv 25,8%, au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede şi motociclete cele mai multe vehicule, respectiv 30,6%, au fost clasificate Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporţie de 30,5%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporţie de 32,3%, în timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 26,7%, au fost clasificate în norma Non-Euro.
INS precizează că înmatriculările noi de vehicule rutiere cuprind înregistrările de vehicule noi, inclusiv ale celor achiziţionate în leasing, precum şi înregistrările de vehicule second hand din import, clasificate conform categoriilor comunitare de vehicule.
Datele nu includ reînmatriculările datorate schimbării proprietarului în urma vânzării autovehiculului, tramvaiele şi troleibuzele, vehiculele militare, remorcile din agricultură şi vehiculele de locuit.