Din totalul de 9.082.925 vehicule rutiere înmatriculate în România, până la finalul anului trecut, 57,6% aveau normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, iar 11,9% erau Non-Euro, potrivit datelor transmise, vineri, de Institutul Național de Statistică (INS).
Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane (30,1%), cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare (34,1%). Pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale (includ vehicule de pompieri, macarale mobile etc.), cele mai multe vehicule, respectiv 26,0% au fost clasificate în norma Non-Euro.
Concret, la capitolul autocamioane, erau înscrise în circulație, până la 31 decembrie anul trecut, 1.030.264 de vehicule, astfel:
– 163.138 Non-Euro;
– 4.835 – Euro 1;
– 157.942 – Euro 2;
– 309.913 – Euro 3;
– 181.199 – Euro 4;
– 114.092 – Euro 5;
– 99.145 – Euro 6.
Pentru categoria autobuze ṣi microbuze, cele mai multe vehicule, respectiv 25,5% au fost clasificate în norma Euro 3. Concret, cele 54.351 autobuze şi microbuze erau clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare astfel:
– 7.322 Non-Euro;
– 721 – Euro 1;
– 7.748 – Euro 2;
– 13.846 – Euro 3;
– 9.264 – Euro 4;
– 6.706 – Euro 5;
– 8.744 – Euro 6.
Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deținută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 35,2%. Cele 7.611.099 autoturisme erau clasificate astfel:
– 842529 Non-Euro;
– 21.835 – Euro 1;
– 766.602 – Euro 2;
– 1.323.172 – Euro 3;
– 2.677.341 – Euro 4;
– 1.023.424 – Euro 5;
– 956.136 – Euro 6.
Scădere cu 17,1% la înmatriculări pentru transport marfă, în T4
Înmatriculările noi de mașini au scăzut cu 16,8%, în trimestrul IV (T4) din 2021, faţă de perioada similară a anului anterior, iar ponderea înscrierilor noi în circulație a autoturismelor second hand importate a fost de 73,3%, în creștere cu 1,6% față de același trimestru al anului 2020. În aceeași perioadă, înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au scăzut cu 17,1%.
Precizările INS:
În trimestrul IV 2021 comparativ cu trimestrul IV al anului 2020, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au înregistrat scăderi la toate categoriile astfel: la categoria mopede ṣi motociclete cu 35,1%, la categoria autobuze și microbuze cu 20,7% ṣi la categoria autoturisme cu 16,2%. În ceea ce privește înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost înregistrate scăderi la toate categoriile astfel: la categoria mopede ṣi motociclete cu 42,8%, la categoria autobuze ṣi microbuze cu 29,7% ṣi la categoria autoturisme cu 21,0%.
Referitor la înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor au fost înregistrate scăderi la toate categoriile astfel: la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 20,1%, la categoria remorci ṣi semiremorci cu 15,3% ṣi la categoria autotractoare cu 5,3%. Înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul mărfurilor au înregistrat creṣtere la categoria autotractoare cu 52,1% ṣi scăderi la categoria remorci semiremorci cu 7,1% ṣi la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 0,8%.
Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulație, cuprindeau, la sfârșitul trimestrului IV 2021, în proporție de 57,6%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și în proporție de 11,9%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deținută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 35,2%; pentru categoria autobuze ṣi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 25,5% au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede ṣi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 29,6% au fost clasificate Non-Euro.
Înmatriculările noi de vehicule rutiere cuprind înregistrările de vehicule noi, inclusiv ale celor achiziṭionate în leasing, precum ṣi înregistrările de vehicule second hand din import, clasificate conform categoriilor comunitare de vehicule.
Datele nu includ reînmatriculările datorate schimbării proprietarului în urma vânzării autovehiculului, tramvaiele şi troleibuzele, vehiculele militare, remorcile din agricultură şi vehiculele de locuit. Vehiculele înmatriculate în circulație, la sfârșitul trimestrului de referință, prezintă date provizorii privind vehiculele rutiere înmatriculate, clasificate funcție de Normele europene de poluare.
Datele nu includ vehiculele rutiere pentru care nu sunt aplicabile Normele europene de poluare, respectiv tractoare, remorci ṣi semiremorci. Sursa datelor: Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne