Peste 50 de reprezentanți ai agențiilor de turism membre ANAT cu activitate de outgoing și de business travel, ai tuturor aeroporturilor din România și ai companiilor aeriene care operează zborurile charter s-au întâlnit, în 2 octombrie, să identifice soluții pentru îmbunătățirea experienței pasagerilor.
În cadrul discuțiilor, organizate de Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT) împreună cu Asociația Aeroporturilor din România (AAR), cu participarea companiilor aeriene și de handling, au fost dezbătute „provocările cu care se confruntă sectorul aviatic, precum întârzierile și anulările de zboruri cauzate de limitări ale capacităților operaționale ale companiilor aeriene și a infrastructurii aeroportuare în perioadele cu trafic intens”, precizează ANAT.
De asemenea, „s-a pus accent pe necesitatea creșterii calității serviciilor oferite pasagerilor, cu scopul de a reduce disconfortul provocat de aceste probleme, precum și pe protecția acestora în cazul falimentului companiilor aeriene, prin inițiativa ANAT de a crea un fond de garantare pentru biletele de avion.
Datele prezentate în cadrul întâlnirii subliniază importanța acestui demers comun. În prima jumătate a anului 2024, traficul de pasageri pe aeroporturile din România a crescut cu 4,9% față de aceeași perioadă din 2023 și cu 10,5% față de 2019, înregistrându-se un total de cca. 24 de milioane de pasageri. Cu toate acestea, doar 53% dintre aeroporturile europene au revenit la nivelurile din 2019, semn că redresarea este inegală”.
ANAT și AAR au subliniat interesul comun pentru atragerea unui număr mai mare de companii aeriene pe aeroporturile din România, prin deschiderea de noi rute internaționale și extinderea segmentului de incoming. Această inițiativă este văzută ca o modalitate de a sprijini nu doar dezvoltarea turismului românesc, ci și de a contribui la creșterea economică regională și națională.
„Este esențial să lucrăm împreună pentru a aduce îmbunătățiri semnificative în experiența pasagerilor, reducând întârzierile și anulările de zboruri și asigurând o infrastructură mai eficientă și modernizată. Totodată, ne dorim să oferim pasagerilor siguranța că nu vor mai pierde bani atunci când o companie aeriană dă faliment, așa cum s-a întâmplat de curând în cazul Blue Air, unde peste 250.000 de oameni au pierdut bani. Acești bani nu vor putea fi recuperați, pe când dacă am fi avut un fond de garantare pentru biletele de avion funcțional, acest lucru nu s-ar fi întâmplat. Ne vom ocupa ca acest fond să existe și să devină operațional cât mai repede, împreună cu Fondul de Garantare pentru pachetele turistice, astfel ca turiștii să fie complet protejați împotriva falimentului și insolvenței, fie că vorbim de agenții sau linii aeriene”, a declarat Alin Burcea, președinte ANAT.
„Agențiile de turism, aeroporturile și companiile aeriene au un scop comun, de a crea o experiență plăcută turiștilor și pasagerilor în călătoriile lor. În premieră pentru asociațiile noastre, ne-am întâlnit să discutăm aspecte din activitatea fiecărui segment și să găsim soluții pentru a atrage turiști străini în Români, urmând ca în viitor, odată cu crearea OMD-urilor regionale și a celui național să ne implicăm cu toții în această activitate că să putem ajunge la ținta noastră, de 10 milioane de turiști străini pe an. Încă suntem departe de a atinge potențialul pe care îl avem. Putem ajunge la acest rezultat atrăgând noi companii aeriene, deschizând noi rute și conectând orașele turistice ale României cu aeroporturile internaționale din piețele țintă”, a declarat Corina Martin, președinte Comisia OMD din cadrul ANAT.
„O situație pe care însă o întâlnim și în România dar și în restul Europei se referă la traficul intern. Acesta este sub nivelul anului 2019. Probabil și din considerente economice, dar și pentru că pandemia a «mutat» în online foarte multe întâlniri. Apoi sunt aspectele geopolitice care au influențat zborurile, și care le influențează și în prezent – instabilitatea din Orientul Mijlociu, războiul din Ucraina. Totuși, ne bucurăm de avantajul de a fi intrat în Schengen cu spațiul aerian. Ne așteptăm la o ușoară creștere a traficului, pentru că pasagerii europeni vor percepe deplasarea spre țara noastră ca pe un zbor intern. Ne dorim ca turiștii străini să vină în România, dar considerăm important ca orașele de aici să se promoveze mult mai mult în afară”, a sintetizat David Ciceo, președinte AAR.