IRU cere 18 ani vârstă minimă pentru șoferii profesioniști

IRU solicită guvernelor să reducă vârsta minimă pentru șoferii profesioniști la 18 ani în toate sectoarele (camioane, autobuze și autocare). Această măsură simplă va ușura lipsa șoferilor pe termen lung, îndrumând absolvenții școlari direct în formare profesională, ajutând la combaterea șomajului în rândul tinerilor.

foto: IRU

În prezent, reglementările referitoare la vârsta minimă pentru șoferii profesioniști diferă semnificativ în întreaga lume. În timp ce vârsta minimă este deja de 18 ani în Orientul Mijlociu și în unele țări europene, este de 21 de ani în multe alte părți ale lumii și până la 26 de ani pentru șoferii de autocare în țări precum China și Turcia.

Numai în Uniunea Europeană, există un amestec complicat de diferite vârste și reguli pentru șoferii de camioane, autobuze și autocare. Reglementările pot varia chiar și în interiorul unei țări, în funcție de faptul că transportul este național sau internațional.

Astfel de reguli restrictive privind vârsta minimă reprezintă un obstacol serios în calea aderării tinerilor la profesie într-un moment în care șomajul în rândul tinerilor depășește 30% în unele țări (Organizația Internațională a Muncii, baza de date ILOSTAT, 2020).

Satisfacerea cererii globale

În ciuda fluctuațiilor pieței forței de muncă în timpul pandemiei, lipsa șoferilor este o problemă pe termen lung, exacerbată de îmbătrânirea forței de muncă.

Lipsa șoferilor este o preocupare globală, deoarece pune în pericol mobilitatea și comerțul. În Europa, o cincime din posturile de șofer sunt neocupate. În SUA, se așteaptă ca deficitul de șoferi, deja în jur de 60.000, să se dubleze în următorul deceniu (Bloomberg: Lipsa șoferilor de camioane din SUA se va dubla într-o decadă, 2019).

Cercetările IRU arată că Africa de Sud are nevoie de aproximativ 15.000 de noi șoferi profesioniști de camioane în fiecare an, dar nu este capabilă să-i recruteze.

„Industria transportului rutier are nevoie de tineri pentru a satisface cererea tot mai mare de șoferi și pentru a asigura continuitatea serviciilor noastre. Vârsta medie a șoferilor de camioane în unele locuri este de 55 de ani. Aceasta trebuie să se schimbe”, a declarat Umberto de Pretto, secretarul general al IRU.

Siguranța rutieră nu este o chestiune de vârstă

Siguranța este cea mai mare prioritate a industriei. Uneori este citat ca un factor limitativ pentru recrutarea șoferilor mai tineri, dar cerințele stricte de formare pentru intrarea în profesie înseamnă că șoferii mai tineri nu sunt mai predispuși la accidente decât omologii lor mai în vârstă. De fapt, rata accidentelor este chiar mai mare în țările în care vârsta minimă este de 21 de ani decât în ​​cele în care vârsta minimă este de 18 ani.(Comparația datelor privind accidentele din baza de date CARE, 2017, Comisia Europeană)

Sunt necesare acțiuni guvernamentale

Guvernele au luat foarte puține acțiuni sau deloc pentru a încuraja tinerii să devină șoferi profesioniști imediat ce părăsesc școala. În Europa, o revizuire a Directivei privind permisele de conducere va fi finalizată până în 2022, oferind posibilitatea de a stabili vârsta minimă pentru toți șoferii profesioniști la 18 ani. În SUA, a avut loc un studiu pilot și o legislație care să permită conducerea inter-statală la 18 ani este în așteptare în Senat. Dar acestea sunt doar puncte de plecare.

„Industria transportului rutier ar putea fi o sursă masivă de locuri de muncă pentru tineri. Dar avem nevoie ca guvernele să ia măsuri pentru a debloca acest potențial și a le oferi acces la oportunitățile disponibile de locuri de muncă”, a concluzionat Umberto de Pretto.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.