IRU: Fit for 55 este drumul de urmat

Implementarea în timp util a infrastructurii pentru combustibili alternativi în UE și impozitarea și taxele inteligente, care încurajează operatorii să decarbonizeze, sunt esențiale pentru decarbonizarea cu succes a transportului rutier. Raluca Marian este director EU Advocacy și delegat general al Delegației Permanente a IRU în Uniunea Europeană.

sursă foto: IRU

Precizările IRU:

„Transportul colectiv de pasageri este un instrument de decarbonizare în sine. Da, grupează oamenii și îi îndepărtează de mașinile private. Dar ar aduce și mai multe beneficii dacă vehiculele și carburanții mai curați ar fi disponibile cu ușurință în UE.

Ecologizarea flotelor rutiere de transport de marfă este, de asemenea, esențială, având în vedere că acesta reprezintă peste 75% din transportul rutier din UE. În plus, în mod realist, nu există șanse de o schimbare masivă către alte moduri de transport, chiar și în viitorul îndepărtat.

La aproape un an de la lansarea pachetului ambițios Fit for 55, discuțiile dintre Parlamentul European și Consiliu sunt într-un stadiu avansat cu privire la propunerile legislative pentru a stimula decarbonizarea în UE.

Trei dintre acestea sunt fundamentale pentru decarbonizarea transportului rutier: propunerea de regulament privind infrastructura combustibililor alternativi (AFIR), includerea transportului rutier în domeniul de aplicare al schemei de comercializare a certificatelor de emisii (ETS II) și revizuirea directivei privind impozitarea energiei. (ETD). Se îndreaptă aceste propuneri în direcția corectă?

Tranziția ecologică din următorul deceniu va necesita un efort enorm: aproximativ 1 milion de companii de transport din UE utilizează peste 35 de milioane de vehicule, dintre care aproximativ 7 milioane sunt vehicule grele.

Pe măsură ce vehiculele cu emisii zero încep să apară pe piață, este imperativ să se implementeze o infrastructură pentru combustibili alternativi în întreaga UE. Aceasta înseamnă punerea la scară largă a combustibililor alternativi și furnizarea unei rețele puternice pentru a furniza suficientă putere pentru a încărca un număr tot mai mare de vehicule electrice.

AFIR din cadrul Comisiei Europene a fost un bun punct de plecare în ceea ce privește ambiția necesară pentru decarbonizarea transportului rutier de mărfuri și pasageri. Cu toate acestea, deși Parlamentul European pare hotărât să meargă și mai departe, vedem un risc în abordarea timidă a Consiliului, în special pentru vehiculele grele. Un rezultat mai puțin ambițios ar reprezenta un regres semnificativ în atingerea obiectivelor Pactului verde european.

Știm că structurile de impozitare și taxare propuse de ETS II și ETD pot acționa ca un stimulent puternic pentru decarbonizarea rapidă. Singura condiție este ca acestea să meargă mână în mână cu o infrastructură de combustibili alternativi și o disponibilitate mai largă a vehiculelor cu emisii zero. Ar funcționa și mai bine dacă veniturile colectate (în special prin ETS II) ar fi folosite pentru a investi în decarbonizarea transportului rutier. Din păcate, comisia Parlamentului European care raportează acest dosar (ENVI) a ajuns recent la un compromis slab, care nu va reuși să ofere un ETS II adecvat scopului.

ENVI propune introducerea aproape imediată a vehiculelor comerciale în domeniul de aplicare al ETS II, lăsând deoparte utilizatorii privați ai drumurilor. Nu numai că ignoră cele 300 de milioane de vehicule private care produc mai mult de 70% din emisiile de CO2 din transportul rutier, dar este și un sistem impractic, în mare măsură inaplicabil.

Ca să nu mai vorbim de semnalul puternic contraproductiv adresat cetățenilor și întreprinderilor UE împotriva rolului vital al transportului public, al mobilității colective și al transportului eficient de mărfuri în ecologizarea drumurilor noastre.

În concluzie, planurile de decarbonizare ale Uniunii Europene pentru transportul rutier vor avea succes doar cu un timp bun și cu stimulente adecvate. Vehiculele, infrastructura de combustibil și disponibilitatea combustibilului trebuie luate în considerare împreună. Operatorii de transport rutier au nevoie de un stimulent motivant pentru a iniția tranziția, inclusiv prin impozitare inteligentă și taxe introduse treptat.

Astăzi, cu procesul legislativ în plină viteză, suntem încă plini de speranță. Solicităm Consiliului să adopte obiective ambițioase pentru infrastructura pentru combustibili alternativi, iar Parlamentul European să voteze împotriva unui compromis slab privind ETS II, care în prezent nu își respectă promisiunea”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.