Haosul, confuzia și complexitatea Brexit continuă să afecteze transportatorii și afacerile, avertizează IRU. La trei săptămâni de la sfârșitul perioadei de tranziție după plecarea Marii Britanii din UE și uniunea sa vamală după 47 de ani, transportatorii suportă deja costurile noilor reguli de frontieră post-Brexit.
Publicăm o analiză a situației, realizată de organizația mondială de transport rutier IRU, vocea a peste 3,5 milioane de operatori de mobilitate și logistică prin intermediul membrilor din peste 80 de țări:
Cu Marea Britanie acum în afara pieței unice și a uniunii vamale a UE, cozile camioanelor, întârzierile și întreruperile lanțului de aprovizionare se multiplică, ceea ce reprezintă o preocupare pentru operatorii de transport, expeditorii și întreprinderile de pe ambele părți ale Canalului Mânecii.
Vama, sub presiune
În primele zile ale anului 2021, traficul care a părăsit Marea Britanie pentru a călători către UE și din Franța către Marea Britanie a fost mai liniștit decât de obicei, cu o medie de 2.500 de camioane pe zi care au părăsit portul Dover, o scădere de 60%. Multe companii au luat decizia de a face provizii înainte de sfârșitul perioadei de tranziție, dar tot mai mulți transportatori se întorc acum pe drumuri cu consecințe cumplite.
S-au văzut cozi de opt ore la proprietatea Waterbrook Park din Dover, în timp ce șoferii așteaptă aprobarea documentelor de frontieră de către autoritățile britanice. Timpii de așteptare sunt în creștere, pe măsură ce traficul se ridică, iar aprobarea pentru accesul în zonele portuare este adesea întârziată din cauza lipsei de personal și a defectelor din documentația și informațiile prezentate.
„Lipsa agenților vamali din Marea Britanie este o linie de eroare critică în întregul proces. Comercianții nu pot găsi un agent care să-și facă documentele, deoarece pur și simplu nu sunt destui – și agenții existenți sunt plini de muncă. Acest lucru evidențiază lipsa de pregătire a guvernului britanic, în ciuda avertismentelor noastre că ar fi necesari aproximativ 50.000 de agenți, în prezent există doar aproximativ 10% din acest număr”, a declarat Rod McKenzie, director general pentru politici și afaceri publice la Asociația pentru transportul rutier din Marea Britanie.
TIR: cea mai bună opțiune pentru finalizarea procedurilor vamale
De asemenea, exportatorii se luptă să achiziționeze documente de tranzit pentru intrarea mărfurilor în Uniunea Europeană din cauza lipsei de agenți vamali și a indisponibilității garanțiilor financiare în cadrul sistemului NTCS care acoperă impozitele sau taxele pentru mărfurile care se deplasează.
Cu toate acestea, de la 1 ianuarie 2021, sistemul TIR este o alternativă pentru vămuirea mărfurilor transportate către și din Marea Britanie .
„TIR oferă o singură garanție de până la 100.000 EUR, la un preț fix, acoperind mai multe loturi și mai multe locuri de încărcare și descărcare, fără a fi nevoie să folosiți un broker. Transportatorii TIR acreditați din UE, Marea Britanie și nu numai pot folosi beneficiile acestui sistem încercat și dovedit pentru a finaliza cu ușurință procedurile vamale. Sistemul TIR oferă avantaje unice transportatorilor, expeditorilor și vamelor”, spune Umberto de Pretto, secretar general al IRU.
Creșterea costurilor de transport exercită presiuni asupra transportatorilor, reducând serviciile
Brexit-ul a crescut costul transportului de mărfuri. Ratele spot pentru transporturile de ultimă oră de pe canal au fost de aproape zece ori mai mari la sfârșitul anului 2020 decât la sfârșitul anului 2019. O scădere a capacității la nivel european a fost înregistrată și pe rutele către și dinspre Marea Britanie, care ulterior a crescut tarifele de transport rutier. Traseul Franța-Marea Britanie, care a influențat efectele Brexitului, a văzut luna trecută capacitatea de transport rutier atingând un nivel minim de doi ani, în scădere cu 22% față de noiembrie, în timp ce prețurile au crescut cu 51% față de anul 1.
Datorită provocărilor pe care le prezintă documentele, declarațiile vamale și prețurile crescute, unii operatori de transport rutier de mărfuri și logistică, inclusiv DB Schenker și DPD, au decis să suspende temporar serviciile în Marea Britanie.
„Jucătorii majori din domeniul logisticii pot decide să oprească deservirea Regatului Unit din cauza întârzierilor la frontieră, a timpilor de tranzit mai mari și a dificultăților de a găsi încărcături. Acesta ar trebui să fie un apel de trezire pentru guvernele din Marea Britanie și UE, conform cărora controalele și procedurile trebuie să fie ușurate pentru a menține mărfurile în mișcare. Cea mai bună opțiune acum este utilizarea TIR pentru a finaliza procedurile vamale mai rapid și mai sigur”, mai spune Umberto de Pretto.
Lanțul de aprovizionare al Irlandei la un pas de prăbușire
Protocolul Irlandei de Nord, mecanismul convenit de Marea Britanie și UE în 2019 pentru a evita o frontieră dură în Irlanda, a introdus noi proceduri pentru procesarea controalelor în Marea Irlandeză asupra transporturilor dintre Marea Britanie și Irlanda de Nord. Documentația suplimentară necesară a lăsat mulți furnizori de alimente să se confrunte cu întârzieri îndelungate la expedierea mărfurilor în regiune, rezultând rafturi goale pentru produse sensibile la timp, cum ar fi fructe și legume proaspete și carne refrigerată.
Pentru a aborda această situație îngrijorătoare, unele companii de feribot din Irlanda au deschis noi rute directe către continentul european din porturile Rosslare și Dublin. Dar acestea sunt deja complet rezervate datorită noilor provocări în utilizarea „podului terestru britanic” către continent.
Întârzieri și confuzie complicate de noile restricții COVID
Întârzierile de livrare și transport cresc, de asemenea, din cauza noului val de tulpini COVID-19 și a mai multor țări europene care solicită șoferilor să prezinte teste negative, inclusiv Franța, Germania și Olanda.
„Trebuie să păstrăm continuitatea lanțului logistic european printr-o abordare concertată și durabilă a schimburilor noastre. Situația pe care am trăit-o la sfârșitul lunii decembrie, odată cu închiderea frontierei dintre Regatul Unit și Franța, a fost complet inacceptabilă și nu poate fi repetată. Tot mai mulți șoferi, dar și transportatori, se întreabă despre continuitatea activităților lor de-a lungul canalului. Trebuie să rămânem vigilenți și să păstrăm conceptul de Green Lanes susținut de Uniunea Europeană, care face ca transportatorii să fie lucrători esențiali a căror activitate nu trebuie împiedicată de protocoale inadecvate care generează întârzieri și disfuncționalități operaționale”, a conchis Florence Berthelot, delegat general al FNTR.