IRU își exprimă îngrijorarea față de posibilitatea stabilirii, de către Consiliul European, a unui standard dublu pentru șoferii care sosesc din țări terțe, care ar putea fi supuși testelor COVID-19, având în vedere că lucrătorii din transportul UE sunt recunoscuți ca esențiali și nu sunt testați sau carantinați în UE. Acest lucru va bloca inutil lanțurile de aprovizionare și va crea blocaje la frontierele externe ale UE, cum ar fi cel dintre Bulgaria și Turcia, precizează IRU.
Țările UE au convenit să înăsprească restricțiile de călătorie, deoarece se confruntă cu un al treilea val de pandemie, cu o creștere a infecțiilor și tulpini mai virulente ale coronavirusului. Guvernele UE s-au reunit în Consiliul European pentru a adopta două recomandări cu privire la o abordare coordonată a restricțiilor privind libera circulație a persoanelor și a mărfurilor în interiorul UE și a lucrătorilor care transportă din afara UE.
UE nu trebuie să retragă angajamentele COVID-19 privind frontierele și conducătorii auto, sunt de părere reprezentanții IRU.
Principiul benzilor verzi, confirmat în UE
Consiliul European a consolidat principiul-cheie al benzilor verzi pentru traficul intra-UE, luând în considerare apelul din scrisoarea deschisă a IRU către președintele Comisiei Europene, Ursula Von der Leyen. În principiu, lucrătorilor din transportul din UE nu li se va cere să furnizeze teste negative înainte de a intra în alte țări ale UE sau să facă obiectul unei carantine la sosire, pentru a menține în mișcare lanțurile de aprovizionare.
„IRU îndeamnă guvernele UE să urmeze recomandarea Consiliului European. Am văzut deja haosul creat în decembrie în Marea Britanie de Franța, care impunea teste pentru lucrătorii din transport, care au blocat o cale comercială cheie. Ar fi dezastruos să vedem acest lucru reprodus în întreaga UE” – a declarat Raluca Marian, delegat general al IRU la UE.
Cu toate acestea, în ciuda acestei recomandări din partea Consiliului, au fost deja observate situații îngrijorătoare la granițele dintre Spania și Portugalia și Franța și Belgia, din cauza lipsei benzilor dedicate pentru camioane. Drept urmare, camioanele sunt prinse în cozi cauzate de verificări pentru călători, în ciuda faptului că sunt scutite de cerința de testare.
Discriminarea împotriva lucrătorilor din transport care sosesc din țări terțe
De asemenea, Consiliul a recomandat înăsprirea normelor pentru transportul de mărfuri provenind din țări din afara UE. Statele membre pot solicita personalului de transport care provine dintr-o țară „în care este detectată o incidență ridicată a variantelor de îngrijorare a virusului” să facă un test antigen negativ înainte de plecare. Acest lucru crește incertitudinea și riscul, deoarece este la latitudinea fiecărei țări.
IRU este deosebit de îngrijorat de faptul că tratamentul diferit al profesioniștilor din domeniul transporturilor care sosesc din țări terțe va duce la întârzieri considerabile la frontierele externe ale UE.
„La granița UE / Turcia, 50% din toate camioanele care ies și intră în UE sunt înregistrate în UE. Dacă „poate” devine realitate și șoferii care vin din Turcia sunt obligați să prezinte teste negative la frontiere, lanțurile de aprovizionare din UE vor fi grav afectate”, a conchis Raluca Marian.
Aceste recomandări ale Consiliului privind o abordare coordonată a restricțiilor liberei circulații sunt orientative, iar IRU va urmări îndeaproape evoluțiile din zilele următoare pentru a se asigura că mărfurile și lanțurile de aprovizionare continuă să curgă.