Cum putem valorifica incluziunea socială și durabilitatea transportului rutier, ca să realizăm Agenda ONU 2030 pentru dezvoltare durabilă? Aceasta este întrebarea pe care secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, a abordat-o la Adunarea Generală a ONU, în prima Săptămână anuală a sustenabilității, organizată la New York, informează IRU.
Secretarul general al IRU a subliniat acțiunile-cheie pentru a continua să promoveze sustenabilitatea transportului rutier și rolul acestuia în dezvoltarea globală: „Transportul ne hrănește, ne menține sănătoși și ne aprovizionează cu elementele esențiale ale vieții. Ne aduce la locul de muncă și ne conectează cu cei dragi. Este esențial pentru viețile și mijloacele de trai ale tuturor celor opt miliarde de oameni cu care împărțim această planetă. Toate modurile de transport trebuie să colaboreze, pentru ca oamenii și bunurile să ajungă la destinație. Toate trebuie să devină mai ecologice și să sprijine în mod proactiv incluziunea socială, în special pentru cele mai sărace comunități din lumea noastră. Ecologizarea transporturilor este un maraton, nu un sprint. Nu putem aștepta, până în 2050, și apoi să apăsăm un «buton magic». Trebuie să urmărim o combinație de politici diferite în paralel – chiar acum. Măsurile pragmatice de eficiență, cum ar fi vehiculele mai lungi, o mai bună optimizare a rutelor și formarea șoferilor – pot fi mai puțin interesante decât noile tehnologii de combustibil, dar dacă suntem mai eficienți, suntem mai ecologici. Cu un mediu propice, o legislație și stimulente adecvate, putem deja să ne reducem amprenta de carbon cu 50%”.
Pactul verde al IRU, o foaie de parcurs colectivă la nivel mondial pentru a atinge neutralitatea emisiilor de carbon în transportul rutier comercial, până în 2050, a constatat că măsurile pragmatice de eficiență sunt esențiale pentru eforturile de decarbonizare, la fel de importante ca și combustibilii alternativi pe termen scurt și lung.
Umberto de Pretto a subliniat, de asemenea, rolul crucial al instrumentelor comerciale verificate și testate ale ONU în îmbunătățirea nu doar a eficienței tranzitului și a transportului, ci și a sustenabilității acestuia: „Cum pot fi durabile camioanele care înaintează la granițe ore, zile și chiar săptămâni, în timp ce emit emisii de carbon? Avem instrumente precum Convenția TIR a ONU, care funcționează de peste șapte decenii. Operațiunile de transport în condiții reale arată că raționalizarea trecerilor de frontieră cu ajutorul sistemului TIR reduce emisiile de carbon ale unei călătorii transfrontaliere cu până la 30%”, a subliniat Umberto de Pretto.
„Trebuie să maximizăm puterea instrumentelor pe care le avem la dispoziție. Orice țară care nu face parte din sistemul TIR trebuie să accelereze aderarea și punerea în aplicare a acestuia. Guvernele nu trebuie să reinventeze roata. Mai degrabă să se uite la ceea ce funcționează de zeci de ani”, a adăugat el.
Ce mai trebuie făcut?
În perspectiva Deceniului ONU pentru transport durabil, Umberto de Pretto a detaliat trei sugestii specifice:
- „În primul rând, reuniunea grupului de experți în domeniul transportului durabil din cadrul Departamentului pentru afaceri economice și sociale al ONU, format din părți interesate reprezentative, ar trebui să devină un eveniment anual pentru a face schimb de experiențe, de bune practici, de succese și eșecuri pentru Deceniul de acțiune pentru un transport durabil.
- În al doilea rând, numărul de convenții ONU ratificate și puse în aplicare, cum ar fi TIR, CMR și ADR, ar trebui să fie utilizate ca indicatori-cheie pentru monitorizarea progreselor.
- În al treilea rând, nu există o soluție universală. Este nevoie de cooperare între sectorul public și cel privat pentru a pune în aplicare căi pragmatice la nivel regional și local către neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon. Pactul verde al IRU se bazează pe flexibilitate regională în ceea ce privește colectarea de dovezi, testarea și extinderea soluțiilor”.
Umberto de Pretto a concluzionat: „IRU așteaptă cu nerăbdare să joace un rol activ în cadrul Deceniului ONU pentru transport durabil. Împreună cu guvernele, trebuie să luăm toate măsurile disponibile pentru a ne asigura că decarbonizarea nu compromite rolul esențial al transporturilor în dezvoltarea economică și socială.”