IRU, vocea a aproape un milion de operatori europeni de transport rutier de mărfuri și pasageri, a salutat cu prudență unele părți ale propunerilor „Fit-for-55” elaborate de Comisia Europeană.
Grupul industrial a avertizat că impozitul pe energie și tranzacționarea emisiilor riscă împreună o lovitură dezechilibrată a costurilor transportului rutier pentru cetățenii și întreprinderile UE.
Pachetul „Fit-for-55” include o gamă largă de propuneri care urmăresc să reducă emisiile de CO2 cu 55%, până în anul 2030, și să facă neutralitatea climatică a UE, până în 2050.
Obiectivele obligatorii pentru statele membre ale UE de a pune în aplicare o rețea de infrastructură de combustibil alternativ cu cerințe specifice pentru transportul rutier comercial și vehiculele grele sunt un pas înainte binevenit.
„Obiectivul acestor noi măsuri ar trebui să creeze mai multe și noi oportunități pentru industria transportului rutier de a trece la tehnologii de combustibil alternativ viabile din punct de vedere economic și de a putea realimenta în întreaga UE”, a declarat Raluca Marian, directorul IRU pentru Advocacy.
Transportatorii vor plăti de două ori
„Dar Comisia încearcă, de asemenea, să scumpească transportul rutier. IRU nu dorește să vadă o creștere generală neechilibrată a costurilor pentru industrie fără schimbări în bine, având în vedere impactul negativ asupra mobilității colective, a comerțului și a competitivității UE”, a adăugat ea.
În timp ce impozitarea energiei bazate pe conținutul de energie și pe performanța emisiilor de CO2 ar putea fi pozitivă, combinarea acestuia cu comercializarea emisiilor de transport rutier ar însemna că operatorii de transport rutier comercial vor plăti de două ori pe emisii.
„Aceasta este o abordare nedreaptă și, în cele din urmă, ineficientă pentru a reduce emisiile de CO2 în transporturi. Toate modurile de transport ar trebui tratate în mod egal în ceea ce privește taxele și stimulentele pentru energie și emisii. Aceste propuneri conțin prea multe surse de denaturare și discriminare a concurenței”, a argumentat Raluca Marian.
Tendința tehnologică
Cea mai mare preocupare a IRU este legată de creșterea considerabilă a costurilor generate de toate măsurile anunțate, dar și de lipsa lor de neutralitate tehnologică.
„Cadrul revizuit de impozitare a energiei va ridica povara fiscală pentru combustibilii cei mai utilizați în transportul rutier comercial de astăzi. În plus, companiile de transport rutier vor achita la pompă factura de comercializare a emisiilor. Și, dacă actualul acord Eurovignette este confirmat, statele membre UE ar putea adăuga un alt strat de încărcare a CO2, pe lângă acesta”, a explicat Raluca Marian.
Industria este dornică să treacă la combustibili alternativi, dar nu toate segmentele din transportul rutier comercial de mărfuri și de călători pot face cu ușurință acest lucru, deoarece, pe termen scurt și mediu, tehnologiile nu vor fi fezabile din punct de vedere operațional pentru serviciile grele pe distanțe lungi.
Majoritatea măsurilor încurajează trecerea la electricitate și hidrogen. Acest lucru este pozitiv, dar nu suficient: ar trebui încurajată o gamă mai largă de alternative, iar tranziția către acești combustibili ar trebui abordată de toate propunerile din pachet.
„Dacă infrastructura și vehiculele cu combustibil alternativ nu sunt lansate în întreaga UE atât de repede cu cât se planifică, iar combustibilii și tehnologiile tradiționale devin exponențial mai scumpe, concurența va fi sever denaturată, în special pentru operatorii de transport care nu pot trece rapid la alternative.”
„Pentru IRU, întregul sector al transportului rutier comercial trebuie să poată trece la alternative viabile din punct de vedere economic. Prin urmare, calendarul de implementare a măsurilor push and pull, cum ar fi comercializarea emisiilor și impozitarea energiei, trebuie să fie sincronizat în mod adecvat cu disponibilitatea suficientă a vehiculelor cu combustibil alternativ și a infrastructurii de realimentare și încărcare”, a concluzionat Raluca Marian.
IRU va examina mai detaliat, în lunile următoare, propunerile și impactul lor cumulat asupra transportului rutier comercial și va explora împreună cu Comisia Europeană, Parlamentul și Consiliul îmbunătățirile aduse propunerilor actuale.