Legea privind traficul rutier din Republica Cehă a trecut printr-o revizuire majoră, pentru a aborda provocările emergente în materie de siguranță rutieră, relatează ROADPOL, în cel mai recent buletin informativ.
Asigurarea obligatorie pentru trotinete electrice, permisul de conducere de la vârsta de 17 ani și sancțiunile mai stricte pentru contravenții se numără printre modificările-cheie ale actului care a intrat în vigoare la începutul anului.
Tinerii
Noua lege le permite persoanelor să obțină permisul de începător de la vârsta de 17 ani, iar cursurile școlii de șoferi încep la vârsta de 15 ani și 6 luni. Până la împlinirea vârstei de 18 ani, tinerii șoferi pot conduce doar sub supravegherea unui șofer-mentor cu experiență, care poate fi sancționat pentru orice greșeală. Permisul de începător este valabil timp de doi ani de la promovarea examenului final, indiferent de vârsta la care a fost obținut. În cazul în care se comite o abatere în această perioadă, șoferul este supus unui interviu psihologic în trafic și urmează un curs de formare pentru șoferi începători.
„Mentorul trebuie să îndeplinească anumite condiții. Condiția de bază este ca atât șoferul, cât și mentorul să fie de acord, iar o altă condiție este ca mentorul să aibă 10 ani de experiență în conducere și să fi deținut un permis de conducere de tip B timp de 5 ani. În ultimii 5 ani, acesta nu trebuie să fi pierdut dreptul de a conduce autovehicule și să nu fi avut niciun punct-amendă înregistrat. Scopul acestei măsuri este de a-i îndruma pe tineri spre o mai mare responsabilitate; aceștia pot conduce doar sub supravegherea unui adult. Cu toate acestea, responsabilitatea le este acordată implicit și acelor mentori. Nu este cazul ca șoferii de 17 ani să funcționeze ca taximetriști ai părinților lor. De asemenea, mentorul nu trebuie să se afle sub influența alcoolului și nu trebuie să refuze testul de alcoolemie”, a declarat pentru frekvence1.cz colonelul Jiří Zlý, șeful Poliției rutiere cehe și membru al Consiliului ROADPOL.
Asigurare obligatorie pentru trotinete și scutere electrice
Operatorii de scutere electrice cu o viteză maximă de peste 25 km/h sau cu o greutate mai mare de 25 kg, cu o viteză mai mare de 14 km/h, trebuie să aibă acum asigurare obligatorie. Acest regulament se aplică atât proprietarilor privați, cât și serviciilor de închiriere, având ca scop acoperirea eventualelor cheltuieli cu prejudiciile cauzate de scutere.
Puncte
Simplificarea sistemului de puncte-amendă este o altă revizuire majoră. Sistemul de puncte, care urmărește încălcările și infracțiunile rutiere, a fost simplificat de la cinci niveluri la trei. Încălcările rutiere li se vor atribui acum două, patru sau șase puncte, în funcție de gravitatea lor. Cele mai puțin grave, cum ar fi parcarea neregulamentară, vor duce la sancțiuni mai blânde, în timp ce încălcările rutiere mai grave, precum conducerea sub influența băuturilor alcoolice sau excesul semnificativ de viteză, vor duce la sancțiuni mai mari. În cazul în care un șofer face două nereguli grave sau trei moderate, permisul de conducere îi va fi retras.
Alte modificări prevăd că șoferii nu vor mai fi obligați să aibă asupra lor în permanență permisul de conducere sau certificatul de înmatriculare a vehiculului. O carte de identitate valabilă va fi suficientă pentru inspecții.
Viteza
Modificările vizează, de asemenea, viteza pe autostradă. Pe anumite tronsoane, limita permisă vacrește de la 130 km/h la 150 km/h. Regula este valabilă numai pe acele secțiuni considerate adecvate și sigure pentru această viteză. Trei astfel de secțiuni sunt planificate în prezent pentru a fi operaționale în termen de doi ani, potrivit Ministerului Transporturilor.
Telefon la volan
Potrivit Zly, cea mai semnificativă înăsprire vine cu manipularea telefoanelor în timpul condusului: „Amenda pentru utilizarea unui dispozitiv mobil în timp ce conduceți este acum semnificativ majorată. Începând din acest an, intervalul de amendă este de la 2.500 la 3.500 de coroane (100 la 150 de euro), cu 4 puncte de penalizare. Am criticat de mai multe ori această încălcare a legislației, deoarece lipsa de atenție la volan este una dintre cele mai frecvente cauze ale accidentelor. Fiecare al cincilea accident este cauzat de lipsa atenției la volan”.