Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a lansat licitația pentru achiziționarea a încă 20 de trenuri electrice, după ce a semnat, în primăvară, un prim contract cu Alstom.
Valoarea achiziției este estimată la aproximativ 180 de milioane de euro, la care se vor adăuga costurile întreținerii și reparațiilor, pentru 30 de ani, de aproximativ 270 de milioane de euro. „ Finanțarea proiectului este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), «Componenta 4 – Transport durabil» și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii”, potrivit ARF.
Serviciile vor fi oferite, inițial, pe liniile deja electrificate la momentul punerii în circulație a trenurilor, dar se vor extinde pe măsură ce vor fi electrificate și alte rute (Cluj Napoca-Oradea, București-Giurgiu, Constanța-Mangalia).
Mentenanța poate fi prelungită cu 15 ani
„Procedura de atribuire vizează achiziționarea unui număr de 20 de rame electrice RE-IR2 de lung parcurs, destinate conectării centrelor urbane din România, precum și a serviciilor accesorii de mentenanță, instruire a personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor, transportul, asigurarea, punerea în funcțiune și asistența tehnică în perioada de garanție, conform Caietului de Sarcini. Perioada de mentenanță și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri. Contractul de achiziții are prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adițional”, a informat ARF.
Viteză maximă de 200 km/h
Trenurile se vor putea deplasa cu o viteză maximă de 200 km/h și vor oferi o capacitate de transport de minimum 160 de locuri fixe (clasa întâi și clasa a doua) și minimum 160 de locuri în picioare. „Ramele achiziționate vor fi distribuite tuturor operatorilor feroviari de călători, pe baza contractelor de servicii publice care urmează a fi elaborate în conformitate cu prevederile Regulamentului UE 1370/2007, cu modificările ulterioare și în baza legislației din România, și vor circula pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare”, potrivit reprezentanților ARF.
10 rute
Astfel, trenurile electrice vor asigura transportul rapid al pasagerilor între marile orașe ale României, pe următoarele rute:
- Oradea-Cluj Napoca-Sighișoara-Brașov
- Cluj Napoca-Alba Iulia-Simeria (Deva)-Târgu Jiu-Craiova-Calafat
- Brașov-Sfântu Gheorghe-Miercurea Ciuc-Bacău-Iași
- Brașov-Sfântu Gheorghe-Miercurea Ciuc-Bacău-Suceava
- Galați-Mărășești (Focșani)-Bacău-Iași
- Galați-Mărășești (Focșani)-Bacău-Suceava
- Galați-Brăila-Constanța-Mangalia
- Iași-Bacău-Mărășești (Focșani)-Barboși (Galați)-Brăila-Constanța-Mangalia
- Suceava-Bacău-Mărășești (Focșani)-Barboși (Galați)-Brăila-Constanța-Mangalia
- Giurgiu-București-Ciulnița (Slobozia)-Călărași.
Termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 26 septembrie 2022. Se pot solicita clarificări cu maximum 20 de zile înainte de termenul limită pentru depunerea ofertelor.
20 de trenuri Coradia Stream, contractate de la Alstom
În 25 martie, ARF a semnat cu Alstom contractul pentru livrarea a 20 de trenuri interregionale Coradia Stream și a serviciilor de mentenanță asociate, pe o perioadă de 15 ani. Valoarea totală estimată a contractului este de aproximativ 270 de milioane de euro. Acestea sunt primele trenuri noi cu tracțiunea distribuită în sistem de automotor pentru transport feroviar de pasageri furnizate de Alstom, în România. Potrivit licitației, contractul poate fi extins cu opțiunea de livrare a încă 20 de trenuri, pe baza unei comenzi din partea beneficiarului. Incluzând mentenanța extinsă pentru întreaga flotă, valoarea totală estimată a proiectului poate depăși 700 de milioane de euro.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro