Mai sunt două săptămâni până la expirarea termenului de 6 luni până la care Guvernul a plafonat prețurile RCA – 18 mai -, iar posesorii de autovehicule privesc cu îngrijorare la o posibilă revenire pe piață a vechilor tarife.
Asta în ciuda faptului că autoritățile au promis o prelungire cu 3 luni a perioadei de plafonare. Însă și la Parlament se tergiversează lucrurile: proiectul Legii RCA a fost adoptat de Senat în septembrie anul trecut iar de atunci se află la Camera Deputaților – for decizional. Dacă legea ar fi aprobată cu reguli clare, n-ar mai fi nevoie de plafonarea tarifelor – pentru că acest lucru a fost decis de Guvernul Cioloș – la presiunea asociațiilor de transportatori, care au organizat marele protest în Piața Victorie – tocmai pentru a le lăsa timp deputaților să finalizeze proiectul și să-l aprobe în plen.
Iată însă că de atunci au trecut aproape 8 luni, fără ca Legea RCA să fie adoptată. În 15 martie, la dezbaterea de la Camera Deputaților pe această temă, președintele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, Leonardo Badea le-a solicitat transportatorilor să-i trimită, în decursul unei săptămâni, a amendamentelor pentru noua lege RCA.
De asemenea, Leonardo Badea a precizat că așteaptă din partea Guvernului un punct de vedere pe marginea proiectului de lege. “În cazul în care noua lege nu va fi adoptată în timp, atunci se poate recurge la prelungirea actualei ordonanțe (OUG 54/2016) cu încă trei luni”, a precizat el.
Aceasta înseamnă că plafonarea tarifelor, a cărei perioadă de 6 luni expiră în 18 mai, va fi amânată cu 3 luni.
Cristian Muntean (ASSAI): Dacă legea apare fără formula de calcul a prețului RCA nu se schimbă nimic
Cristian Muntean, președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), care a fost prezent la dezbatere, ne-a explicat că prelungirea plafonării tarifelor RCA nu se pot face decât pe perioade succesive de 3 luni – fiecare dintre ele cu aprobarea Consiliului Concurenței.
ASSAI a depus deja propunerea cu formula de calcul a prețului RCA. “Până marțea viitoare fiecare parte interesate are timp să depună propuneri, iar vor fi apoi întâlniri pe grupuri de lucru, cu fiecare în parte. Noi (ASSAI- n.r.) am făcut o formulă de calcul și am depus acel tabel, în circa 70 de pagini, exact pe textul legii, varianta tabelară. Dacă legea apare fără formula de calcul a prețului RCA, nu se schimbă nimic”, a atras atenția Muntean.
Liderul ASSAI ne-a explicat și procedura adoptării Legii RCA. Ținând cont de faptul că proiectul de lege a fost adoptat de Senat în septembrie anul trecut, nu mai este nevoie decât de votul în plen al Camerei Deputaților – for decizional – pe raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, ce va fi dat însă numai după stabilirea de comun acord cu patronatele din transporturi, societățile de asigurare și ASF a formei finale a proiectului de lege.
Așadar, până marțea viitoare vor fi primite propunerile de la fiecare parte – patronatele din transporturi și societățile de asigurare -, apoi vor fi discuții pe grupurile de lucru.
“Dar, într-adevăr, este nevoie de un aviz de la Guvern, chiar dacă este consultativ”, ne-a precizat Cristian Muntean.
Iată și precizările pe care le-a făcut președintele ASSAI la dezbatere:
“România este fruntașă înUniunea Europeană, din pespectiva faptului că piața de asigurări plătește cele mai mari taxe către ASF. Dacă adunăm toate procentele pe care ASF le colectează de la asiguratori – astăzi sunt avocatul diavolului – rezultă 7,2 procente – dacă sunt cumva în eroare vă rog să mă corectați. Deci 7,2% din fiecare poliță RCA merge către ASF. Ce ne oferă ASF am cam văzut.
Doi: s-a discutat despre tariful de referință. Este obligatoriu să existe, fără acesta nu ne putem așeza piața pe niște baze pe care să le putem compara și, în final, să se așeze prețurile. Dar nimeni nu a discutat despe formula de calcul a RCA.
În momentul de față, această formulă de calcul este văzută ca un fenomen al naturii pe care nu prea reușim să-l identificăm. Noi (ASSAI – n.r.) am transmis astăzi către Parlament o propunere de modificare a tarifului RCA, pornind de la cheltuielile reale pe care le au asigurătorii. Și am să vă dau două cifre: la fiecare 100 de lei pe care asigurătorul îi încasează, plătește daune pentru persoane fizice de 38,64 de lei, iar pentru persoane juridice, de 27,93 lei.
Asta înseamnă că diferența, respectiv 61,36 lei și 72,07 lei, reprezintă cheltuieli administrative. În nicio țară din UE nu există vreo societate care să aibă cheltuieli administrative de 70%. Mai ales că vorbim despre un produs obligatoriu.
Formula de calcul pe care am transmis-o astăzi pornește exact de la această realitate, și anume de la cheltuielile pe care le au în momentul de față asigurătorii. Iar formula aceea, transparentă, cred că este destul de clară pentru toată lumea: formula de preț a RCA cuprinde prima de risc, adică cheltuielile pe care le au asigurătorii, la care se adaugă cheltuielile administrative – și acestea să fie limitate la 25% din prima de risc, plus cheltuielile de vânzare, care să nu depășească jumătate din cheltuielile administrative.
În felul acesta am făcut și un calcul comparativ: o persoană de 59 de ani a plătit anul trecut o poliță RCA de 455 de lei pentru un autoturism Peugeot 307. După ce au fost plafonate tarifele, i-a venit luna aceasta să plătească 620 de lei – deci creștere de 36%. Am făcut calculul după formula propusă de noi și a ieșit că trebuie să plătească undeva la 418 lei, deci sub tariful pe care l-a avut inițial.
Un alt element important îl reprezintă (…) autorizarea EximAsig: toate țările din UE care vor să-și protejeze clienții au câte o societate de stat care poate intra într-o competiție a prețurilor și poate interveni atunci când unele firme de asigurări urcă prețurile nejustificat.
De asemenea, repet: scăderea taxelor asigurătorilor către ASF este o obligație. Nu putem lăsa această instituție (ASF – n.r.) să haiducească pe banii noștri, ai fraierilor, ai celor 6 milioane (de posesori de autovehicule – n.r.) care plătim RCA. Din punctul meu de vedere, trebuie să revenim la sistemul anterior al claselor bonus – malus, pentru că actualul sistem nu ajută și nici nu împiedică. (…)
Guvernul Cioloș a modificat termenul de plată al despăgubirilor: l-a crescut de 4 ori, în condițiile în care peste 50% dintre toate daunele achitate de către piața de asigurări sunt în afara termenului legal.
De asemenea, trebuie aplicate sancțiuni drastice societăților de asigurări care își fac o afacere din încălcarea legii. Sancțiuni până la retragerea licenței. În Italia, autoritatea amendează cu 60.000 de euro pe dosar de daună neachitat la timp.
Iar la noi, ASF a dat unei societăți de asigurare – Asirom -, în decembrie, pentru că n-a achitat 9.000 de dosare de daună în termen, o amendă de 200.000 de lei. Asta înseamnă un cost de 5 euro penalizare/dosar de daună. Și vedeți că și-a schimbat comportamentul Asirom? Nu. La fel de prost plătește daunele și în momntul de față”.