Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat că România va ataca la Curtea de Justiție a Uniunii Europene Pachetul Mobilitate 1, pentru că este discriminatoriu și îi dezavantajează pe transportatorii de mărfuri din estul Europei.
Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat pe 31 iulie în Jurnalul oficial al Uniunii Europene. Noile reguli privind duratele de conducere zilnice și săptămânale maxime, pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal se aplică direct, în toate statele membre, din 20 august.
Într-o a doua etapă, peste un an și jumătate, va intra în vigoare prevederea cu întoarcerea camionului la fiecare două luni.
Pachetul Mobilitate 1, adoptat de Parlamentul European, la propunerea Comisiei Europene, poate fi contestat în termen de două luni de către statele membre care consideră că sectorul național de transporturi le este amenințat de noile prevederi.
„Pentru noi, pentru România, obligația întoarcerii camioanelor în statele membre, la fiecare opt săptămâni, sub sancțiunea pierderii licenței, ar fi un dezastru, ar însemna practic falimentul. Ce înseamnă pentru transportul de marfă din România acest pachet? Înseamnă în primul rând pierderi uriașe- 5,9 miliarde de euro, bani încasați din serviciul internațional de transport marfă. 20.000 de companii, de 60.000 de camioane, 165.000 de vehicule peste 3,5 t licențiate. Și foarte important, vorbim de 310 mii de șoferi cu atestat. Riscul mare este ca aceste companii să se mute cu șoferi, cu camioane, cu tot, cu impozite, cu taxe, cu tot, cu familii în vest”, a declarat ministrul Bode, la Radio România Actualități.
Între timp însă, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică, în 18 august, un proiect de modificare și completare a Ordonanței de Urgență (OUG) nr. 37/2007, privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora. Proiectul de act normativ pune în acord legislația națională cu Regulamentul (UE) 2020/1054 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 iulie 2020, privind Pachetul Mobilitate I.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a discutat, în 19 august, cu europarlamentarul Adina Vălean, Comisar European pentru transporturi, despre Pachetul Mobilitate 1. „Doamna comisar Vălean cunoaște problemele transportatorilor români, generate de adoptarea Pachetului de Mobilitate 1 și cu siguranță toate demersurile noastre și ale celorlalte state care au aceeași poziție cu noi, își vor găsi o rezolvare corespunzătoare”, a declarat Lucian Bode, într-un comunicat.
Comisarul European pentru Transport, Adina Vălean, a declarat că au fost initiate două studii: unul care se referă la impactul obligației ca un camion să se întoarcă în țara de origine la fiecare 8 săptămâni și unul care analizează restricțiile de cabotaj și de transport combinat.
„Aceste studii urmăresc să ne arate efectele posibile în ceea ce privește mediul, congestionarea traficului, dar și în ceea ce privește piața unică europeană. Ambele vor fi finalizate până la sfârșitul lui 2020. Dacă ele vor dovedi că măsurile sunt împotriva principiilor Green Deal, Comisia Europeană poate elabora legislație în acord cu concluziile acestor studii”, a precizat oficialul european.