Ministrul Sorin Grindeanu s-a întâlnit din nou, la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), cu reprezentanții Confederațiilor patronale și Federațiilor reprezentative ale transportatorilor rutieri, în 23 ianuarie, la două săptîmâni de la declanșarea protestelor fermierilor și transportatorilor independenți.
Precizările MTI:
Ministrul Sorin Grindeanu a apreciat deschiderea și sprijinul manifestat de partenerii sociali în identificarea soluțiilor necesare la problemele existente în transportul rutier. „Doar prin dialog constant putem să ajungem la rezolvările așteptate de industrie. În mai puțin de o săptămână, am făcut pașii necesari pentru implementarea măsurilor pentru acesttransporturi agabaritice
domeniu”, a precizat ministrul.
Ministrul transporturilor și infrastructurii a subliniat, în deschiderea întâlnirii că, în ședința de Guvern din 18 ianuarie, aspectele legate de reintroducerea toleranțelor la mase și dimensiuni pentru depășirile peste limitele maxime admise au fost soluționate prin adoptarea Ordonanței (OG nr. 4/2023, n.r.) pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, act normativ promovat de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Tot în aceeași ședință de guvern, au fost adoptate o serie de actele normative, promovate de către MTI, prin care s-au soluționat și celelalte cereri ale partenerilor sociali, respectiv:
1. Eliminarea diferențierii între transportul rutier național și transportul rutier internațional în privința acordării despăgubirilor conform Convenției CMR, prevedere stabilită prin Ordonanța (OG nr. 3/2024, n.r.) pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier
2. Posibilitatea reducerii tarifelor Autorizațiilor Speciale de Transport (AST) prin asigurarea competenței Adunării Generale a Acționarilor a CNAIR privind aprobarea tarifelor pentru prestațiile specifice, altele decât tariful de utilizare a rețelei de drumuri. Acest aspect a fost reglementat prin Hotărârea (HG nr. 29/2024, n.r.) pentru modificarea și completarea anexei nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2003 pentru înființarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere prin reorganizarea Regiei Autonome „Administrația Națională a Drumurilor din România”
3. Eliminarea obligativității deținerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic. Solicitarea partenerilor sociali a fost transpusă prin adoptarea actului normativ prin care este modificată OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.
De asemenea, în ceea ce privește măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a inițiat, în vederea reducerii timpilor de așteptare, implementarea separării fluxurilor UE și non-UE în punctele de trecere a frontierei (care permit acest lucru) și este în derulare identificarea soluțiilor tehnice aferente.
Totodată, au fost realizate următoarele demersuri cerute de transportatori:
– corelarea periodicității examinării psihologice a personalului din transportul rutier cu termenele aplicate în cazul transportului feroviar. Măsura este realizată la nivelul MTI, prin aprobare ordin de ministru, mai este necesară și aprobarea Ministerului Sănătății;
– corelarea Ordinului MTI 995/2011 (normele și procedurile de control ale ISCTR) cu noile prevederi din HG 1317/2023. Măsura este în curs de implementarea prin elaborarea proiectului de act normativ de către direcția de specialitate din cadrul ministerului.
În această perioadă, s-au constituit grupurile de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ, dar și pentru îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării „pirateriei” în transporturi. Tot în cadrul grupurilor de lucru s-a stabilit să fie discutate și găsite soluții pentru modificarea cadrului legislativ privind condițiile de omologare, instalare și montare a tahografelor inteligente generația 2.