Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, participat în 6 martie, la Budapesta, la Summitul ministerial privind transporturile care are ca temă ”Competitivitatea viitoare a sectorului transportului rutier”.
Participanții au dezbătut aspectele sociale din domeniul transportului rutier cuprinse în inițiativele legislative din primul Pachet privind mobilitatea, lansat de Comisia Europeană, în vederea stabilirii unei poziții comune.
Pachetul Comisiei Europene privind mobilitatea în transportul rutier vizează: politica de taxare, protecția lucrătorilor, lupta împotriva fragmentării pieței, existența companiilor fantomă („letter box companies”), detașarea lucrătorilor și simplificarea regulilor de operare a cabotajului.
Obiectivele principale urmărite de România în cadrul negocierilor pe marginea primei părți a Pachetului Mobilitate sunt susținerea unor modificări care să conducă la îmbunătățirea eficienței transporturilor prin reducerea curselor goale (care afectează în primul rând statele periferice, precum RO) și liberalizarea graduală a pieţei transportului rutier de mărfuri, prin reducerea/eliminarea restricţiilor, care ar constitui un element semnificativ pentru armonizarea socială.
Totodată, România consideră că modificarea cadrului legislativ actual ar trebui să vizeze în principal clarificarea regulilor existente, care să asigure o abordare unitară pentru aplicarea acestora în statele membre și nu să introducă reguli noi, care să genereze costuri semnificative pentru conformare atât pentru operatorii de transport rutier, cât și pentru autoritățile de control din statele membre.
În cadrul mesei rotunde ministeriale, organizate în cadrul summitului, ministrul Lucian Șova a subliniat că “pentru a avea un sistem de transport rutier eficient la nivel european, îmbunătățirea reglementărilor ar trebui să fie proporțională cu problemele identificate și să permită aplicarea lor armonizată în statele membre”.
Ministrul a mai declarat că România este interesată, în special, de evoluția discuțiilor pe aspecte sensibile, precum: detașarea lucrătorilor în transportul rutier, restricționarea cabotajului la transportul rutier de marfă, obligația întoarcerii conducătorului auto acasă la trei sau mai multe săptămâni, interzicerea odihnei săptămânale normale în cabina vehiculului și accesul la piața transportului rutier de mărfuri.
La summitul organizat de Ungaria, care deține președinția rotativă a Grupului Vișegrad, au fost invitați miniștrii Transporturilor din statele membre UE cu interese similare în domeniul transportului rutier internațional și reprezentanți ai transportatorilor rutieri.