Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) reclamă că nu a fost invitată la dezbaterea publică organizată, în 24 august, în cadrul Comisiei de Dialog Social, pe tema proiectului de ordonanţă de urgenţă (OUG) inițiat de Ministerul Finanţelor Publice (MFP), pentru modificarea Legii RCA. Aceasta, în ciuda reprezentativității confederaţiei sindicale în domeniile transportul rutier de persoane, al şcolilor auto şi al service-urilor auto.
Iar viitoarea ordonanţă de urgenţă se va adresa unei industrii în care activează peste 500.000 de angajaţi şi care contribuie la bugetul de stat cu aproximativ 15% din Produsul Intern Brut al României (PIB).
Proiectul de OUG pentru modificarea Legii RCA, privind modul de calculare a valorii poliţei RCA şi a plăţii despăgubirilor a fost lansat consultării publice pe site-ul MFP, în 18 august, până pe 31 august.
Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, a trimis punctul său de vedere către MFP, în care arată motivele pentru care nu este de acord cu actuala formă a proiectului de act normativ.
„Acceptarea propunerilor formulate de societăţile de asigurare, precum şi de alţi terţi, de modificare şi/sau completare a Legii nr. 132/2017 este de natură să aibă consecinţe dezastruoase atât pentru transportatori, cât şi pentru consumatorii deţinători de poliţe RCA, precum şi pentru toţi deţinătorii de autovehicule din România. Considerăm că modificările aduse Legii nr. 132/2017 ar trebui să se limiteze în mod exclusiv la cerinţele Comisiei Europene transmise prin scrisoarea de punere în întârziere cu privire la procedura de infringement, cu atât mai mult cu cât înţelegem că acest proiect de OUG a fost elaborat tocmai în vederea evitării acestei proceduri de infringement. În cazul în care se doreşte completarea proiectului de act normativ, singura modificare relevantă ar fi reprezentată de introducerea unor dispoziţii suplimentare în cuprinsul Legii nr. 132/2017, privind sancţionarea punctuală a societăţilor de asigurare din România pentru fiecare încălcare a legislaţiei în domeniul RCA, astfel încât să fie descurajate numeroasele abuzuri întâlnite în prezent pe piaţa RCA. Orice alte completări şi/sau modificări ar necesita atât dezbateri ample, la care să participle în mod activ asociaţiile de transportatori şi de consumatori din România, cât şi efectuarea unor studii de impact relevante”, se arată în documentul COTAR.
Din proiectul OUG iniţiaă de Ministerul Finanţelor „trebuie eliminate punctul 22 indice 1 al articolului 2, alineatul 2 litera d al articolului 11, alineatul 3 al articolului 14 şi alineatul 2 indice 1 al articolului 22”, sunt de părere reprezentanții COTAR.
Referitor la prevederea privind preţul de referinţă, manoperă, piese, materiale şi chirie, transportatorii consideră că „despăgubirile acordate de asiguratori vor acoperi doar parţial prejudiciul, iar păgubiţii vor suporta o coplată pentru reparaţii şi chirie”.
De semenea, reprezentanții COTAR susţin că limitarea sau plafonarea privind plata despăgubirilor prevăzută de articolul 11 este nejustificată şi reprezintă de fapt o expropriere efectivă, că RCA-ul plătit nu va acoperi prejudiciul real, că va interveni astfel o reducere a valorii de piaţă a autovehiculelor şi că va scădea calitatea serviciilor, fapt care va avea un impact negativ asupra siguranţei în trafic”.
În legătură cu plafonarea valorii despăgubirilor pentru reparaţii, COTAR consideră că aceasta va cauza întârzierea nejustificată a reparaţiilor şi acordării vehiculului la schimb, că va creşte cu câteva mii de dosare numărul litigiilor privind recuperarea prejudiciilor și că vor interveni dificultăţi majore pentru consumatori la reparaţii şi închiriere şi că asigurătorii vor acorda despăgubirile în mod arbitrar şi abuziv.
Referitor la dispoziţiile din alineatul 2 indice 1 al articolului 22, operatorii de transport susţin că ele instituie o condiţionare injustă privind acordarea vehiculului la schimb. Astfel, prin prevederea respectivă, preţurile de referinţă vor deveni preţuri fixe, încălcând astfel legea concurenţei. Mai mult, reglementarea respectivă ar încălca articolele 101 şi 102 din Tratatul de Funcţionare a Uniunii Europene şi articolele 44, 45, 53 şi 135 din Constituţia României, precum şi legislaţia altor state membre ale UE.
Transportatorii se tem de majorarea polițelor RCA și ameninţă cu proteste
Temerea patronatelor din transporturi este majorarea polițelor RCA, astfel că ei ameninţă cu proteste. La dezbaterea publică de la Comisia de Dialog Social, din 24 august, Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), a amintit despre protestele de amploare din anii 2016-2017.
„După cum bine ştiţi, sau cel puţin ar trebui să ştiţi, în 2016, în momentul în care tarifele au explodat în ceea ce priveşte asiguratul transportator, timp de un an ne-am aflat prin Piaţa Victoriei, în faţa ASF, încercând să rezolvăm nişte lucruri, astfel încât tarifele de primă să nu se mai ducă la 20.000 de lei, aşa cum era la vremea respectivă, pentru clasa B0 la un cap tractor. După protestul din 2017 care a dus la decapitarea conducerii ASF de la vremea respectivă, am participat la multe din reglementările din actuala lege RCA la nivel guvernamental, dar în special în Parlament”, a arătat reprezentantul FORT.
El consideră că nu este necesar acest proiect de ordonanţă de urgenţă, ci Parlamentul trebuie să facă modificările legislative necesare: „Un răspuns primit de la Consiliul Concurenţei confirmă Parlamentului că este necesar să intervină în acest context al scandalului dintre service-uri şi societăţi de asigurare, astfel încât asiguratul să beneficieze de cele mai bune condiţii de piaţă ca să nu avem explozie a tarifelor”.
Augustin Hagiu a acuzat că „samsarii de poliţe au făcut un business din ceea ce înseamnă tranzacţionarea dreptului de despăgubire”, lucru interzis de Codul civil.
Preşedintele FORT a propus două amendamente la proiectul iniţiat de Ministerul Finanţelor:
– Completarea articolului 21 cu un nou alineat cu următorul cuprins: “Penalităţile sunt legate în mod esenţial de persoana terţului prejudiciat, urmând a fi plătite direct acestuia pe bază de cerere”.
– Completarea articolului 23 cu un alineat nou: “Dreptul de despăgubire este legat în mod esenţial de persoana terţului prejudiciat”.
Reprezentanta Autorității de Supraveghere Financiară, Cristina Zgonea, a declarat, la dezbatere, că ASF este de acord cu forma actuală a proiectului de OUG inițiat de MFP.