Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat Ministrului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), Ministrului Afacerilor Externe (MAE) și Agentului Guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) susținerea urgentă a României în acțiunea depusă de UNTRR, alături de transportatorii români, la Tribunalul General UE, pentru anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor.
UNTRR semnalează Guvernului că termenul-limită pentru această intervenție importantă privind soarta transportatorilor rutieri români este 22 februarie.
Iată precizările, în comunicatul transmis ZIUA CARGO, chiar pe 22 februarie:
„Reamintim că anul trecut, UNTRR împreună cu operatori de transport rutier din România, au depus o acțiune de anulare în fața Tribunalului General al Uniunii Europene solicitând anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor, introdusă prin Regulamentul (UE) 1055/2020 de modificare a regulilor de acces la profesie și la piața de transport rutier de mărfuri în UE, parte a Pachetului Mobilitate 1 publicat pe 31.07.2020 și ale cărui prevederi se vor aplica din 21 februarie 2022.
În același timp, UNTRR a susținut acțiunea Guvernului Român de contestare a Pachetului Mobilitate 1 la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, și a transmis Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor studiile și analizele UNTRR privind impactul negativ al Pachetului Mobilitate 1 asupra transportatorilor romani, realizate pe baza numeroaselor probleme semnalate de firmele românești de transport rutier.
În acest context, UNTRR a considerat important ca și transportatorii rutieri români, ca părți direct afectate, să acționeze împotriva Pachetului Mobilitate 1 la Curtea Generală a UE, alăturându-se astfel demersurilor României și ale altor 6 State Membre UE (Bulgaria, Lituania, Ungaria, Polonia, Cipru, Malta), precum și ale transportatorilor din Bulgaria și din Belgia.
Totodată, UNTRR salută demersurile suplimentare ale Guvernului României vizând anularea unor dispoziții ale Pachetului Mobilitate I, respectiv faptul că pe 11.02.2021, au fost introduse cereri privind intervenția statului român în 12 acțiuni în anularea unor dispoziții din Pachetul Mobilitate I, introduse de Bulgaria, Cipru, Lituania, Malta, Polonia și Ungaria.
Obligația întoarcerii acasă a camioanelor are un impact negativ semnificativ asupra României. Datorită acestei noi condiții, operatorii români de transport rutier sunt obligați să organizeze întoarcerea vehiculelor la unul dintre centrele operaționale din România în termen de opt săptămâni de la plecarea din acesta, cu consecințe negative majore asupra activității acestora. Conform Studiului KPMG – Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă solicitat de UNTRR, întoarcerea obligatorie acasă a celor 60.650 de camioane românești implicate în transport internațional cross-trade și cabotaj va duce la curse goale și la costuri suplimentare semnificative pentru companiile românești, generând pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro. Aceste pierderi de venituri și creșteri ale costurilor vor determina mulți dintre transportatorii rutieri de mărfuri din România fie să-și întrerupă activitatea, fie să își mute operațiunile în alte State Membre.
Recent, Comisia Europeană a publicat rezultatele studiului de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, confirmând impactul negativ major al acestei măsuri asupra mediului și asupra transportatorilor rutieri Est-Europeni, semnalat de UNTRR în mod constant instituțiilor europene în ultimii ani.
Per total, această nouă condiție va determina o scădere a veniturilor României din transportul rutier internațional de marfă cu 4,5 miliarde EUR, corespunzător unui impact net estimat de 3 miliarde EUR asupra economiei României. Aceasta reprezintă o scădere de 1,4% a PIB-ului României!
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România face apel la intervenția urgentă a Guvernului României pentru a susține acțiunea depusă de UNTRR și transportatorii români la Tribunalul General UE, vizând anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor!”.