Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, participă în 3 decembrie la reuniunea Consiliului UE Transport, Telecomunicații, Energie (TTE) desfășurată la Bruxelles, sub președinția austriacă a Consiliului Uniunii Europene (PRES AT).
Pe agenda discuțiilor sunt subiecte precum: Pachetul mobilitate I (rutieră), Pachetul mobilitate II, privind transportul combinat de mărfuri și Pachetul de mobilitate III, privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere.
În cadrul dejunului de lucru pe tema Pachetului Mobilitate l, ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a declarat: “Iată că, în finalul discuțiilor, trebuie să constat că există o multitudine de probleme asupra cărora s-au făcut propuneri. Dacă, practic, le-am putea însuma pe toate, am avea o reglementare perfectă. Cu toate acestea, apreciz că, din perspectiva României, din păcate, propunerile de compromis prezentate nu răspund îngrijorărilor semnalate de România pe parcursul negocierilor și nu asigură, per ansamblu, acele soluții necesare pentru atingerea unui compromis echilibrat și viabil. Propunerile formulate de președinție complică regulile, fac controlul mai dificil și, posibil, mai subiectiv. Chiar mai mult decât atât, așa cum am mai spus-o și în alte ocazii, cred că dacă cumva există o problemă pe care am dori să o soluționăm, aceea legată de un posibil dumping social, totuși, căutăm soluții la o astfel de problemă complicând și încercând să schimbăm reguli din alte domenii – și din componenta de siguranță rutieră, și din componenta de acces la piață, și din componenta de acces la profesie. Așa cum am mai spus-o și până acum, cred că ar fi trebuit să fim mai dedicați identificării unei soluții simple, ușor de controlat, ușor de impus, care să echilibreze, poate, și piața muncii, asupra căreia, sigur că, în domeniul transporturilor rutiere, pot fi unele discuții de făcut”.
“Pe de altă parte, România a formulat propuneri care, în opinia noastră, s-au înscris în maniera constructivă și echilibrată pe care a manifestat-o pe parcursul negocierilor pe acest pachet, pentru a oferi, astfel, un sprijin concret președinției austriece, iar unele dintre propuneri s-au bucurat de o susținere consistentă în rândul statelor membre. Aceste propuneri nu au fost însă luate în considerare în documentele prezentate astăzi”, a adăugat Lucian Șova.
“Pentru România, cele mai sensibile aspecte din pachet rămân următoarele: flexibilitatea privind transportul internațional și bilateral – iar noi apreciem că toate operațiunile internaționale trebuie excluse de la regulile de detașare, pentru că aceasta este esența pieței unice; pe de altă parte, chestiunile legate de cabotaj: apreciem că se introduc constrângeri suplimentare, care nu vor conduce, în fapt, la rezolvarea problemei zis cea mai sensibilă, aceea a salarizării corespunzătoare a șoferilor; pe de altă parte, odihna în cabina vehiculului, din perspectiva perioadei de tranziție prea scurte până la construirea unui număr suficient de zone dedicate, rămâne încă o problemă pe care noi credem că nu trebuie să o abordăm în maniera propusă; iar întoarcerea acasă a vehiculului și a conducătorului auto reprezintă, de asemenea, constrângeri suplimentare, care afectează în mod special statele periferice din punct de vedere geografic. Apreciem că ar trebui depuse toate eforturile necesare în cadrul acestei reuniuni, pentru îmbunătățirea textelor actuale. Propunerea formulată de cele 5 state membre merge în direcția așteptată, dar este nevoie de mai mult, pentru a putea fi acceptată”, a mai spus ministrul Lucian Șova.
“Propunerile de compromis ale PRES AT în forma actuală, cel puțin prin raportare la aspectele sensibile din pachet, nu sunt acceptabile din perspectiva obiectivelor și intereselor României”, a precizat ministrul Transporturilor, arătând că “suntem de acord să lucrăm cu președinția și cu toate statele membre, pentru a găsi soluții rezonabile și echilibrate”.
“Pentru a putea susține obținerea abordării generale este nevoie ca PRES AT să prezinte soluții reale și echilibrate de compromis, care să ne ofere tuturor suficiente garanții că modificarea legislației în vigoare nu vizează introducerea unor bariere suplimentare de acces la ocupație și la piață, a unor prevederi de natură să discrimineze operatorii de transport rutier în funcție de Statul Membru de stabilire și/sau a unor prevederi care vor contribui la creșterea nejustificată a sarcinilor administrative și financiare pentru întreprinderi”, a explicat ministrul Lucian Șova.
“În concluzie, cred că toți avem datoria să apărăm principiile fundamentale ale Uniunii Europene, iar acestea sunt: piața liberă, liberul acces la ocupație, libertatea de circulație a cetățenilor și, desigur, concurența loială”, a insistat ministrul Transporturilor.
Pachetul de mobilitate rutieră are ca scop armonizarea și simplificarea regulilor aplicabile în transport, o mai bună implementare a acestora în toate statele membre, susținerea echității sociale, reducerea impactului negativ al transportului rutier asupra mediului înconjurător și încurajarea inovației.
Consiliul UE Transport, Telecomunicaţii, Energie de la Bruxelles evaluează, de asemenea, progresele realizate în cazul propunerii privind renunțarea la schimbarea sezonieră a orei și a celei privind actualizarea drepturilor călătorilor din transportul feroviar.
Ministrul Lucian Șova a luat parte și la un dejun de lucru pe tema Capacității de spatiu aerian și va participa la semnarea documentului Concluzii privind reabilitarea si întreținerea infrastructurii de cale navigabilă eficientă pe Dunăre și afluenții săi navigabili.
În contextul preluării de către România a președinției Consiliului UE, în primul semestru al anului 2019, delegația română participă la reuniuni cu reprezentanți ai instituțiilor UE cu omologii din președințiile premergătoare și cu omologii din președințiile din TRIO-ul comun (Finlanda și Croația) în vederea asigurării priorităților comune și continuității agendei UE.
Temele de discuție vizează dosarele europene estimate a fi finalizate pe perioada PRES RO 2019, prin continuarea activității PRES AT, prioritățile comune ale PRES RO UE 2019 și ale președinției finlandeze și croate a Consiliului UE, precum și tematici de interes european precum: TEN-T, infrastructura de transport, Pachetul Mobilitate, ora de vară.
Reuniunea Consiliului UE Transport, Telecomunicaţii, Energie (TTE) – secțiunea Transporturi este de tip formal, organizată periodic la nivelul Consiliului UE, la propunerea și sub coordonarea președinției Consiliului UE.