Piața asigurărilor RCA este în pragul derapajului: se dorește modificarea legislației RCA în baza unei scrisori secrete a Comisiei Europene, acuză UNTRR, într-un comunicat transmis redacției, pe care îl publicăm integral.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția Guvernului și Parlamentului României că se dorește modificarea legislației asigurărilor RCA, ca urmare a unei scrisori secrete primite de la Comisia Europeană (CE) în data de 19 iulie 2018, de punere în întârziere cu privire la normele referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA).
Este surprinzător faptul că o adresă cu un impact real pentru 6 milioane de consumatori din România, cumpărători de asigurări RCA, este ținută la secret de către autoritățile române. Și mai surprinzător este faptul că deși actuala conducere ASF a restabilit ordinea în piața RCA prin promovarea actualei legislații, urmare a unei scrisori misterioase (confidențiale) a Comisiei Europene, aceeași conducere propune modificări ce pot determina reintrarea în criză a pieței RCA.
UNTRR se opune ferm modificării Legii 132/2017 în sensul eliminării tarifului de referință cât și a eliminării limitei de 25% a cheltuielilor administrative și de vânzare ale poliței de asigurare, incluse în tariful de primă.
Este cunoscut faptul că înainte de plafonarea tarifelor RCA și de intrarea în vigoare a legii 132/2017, unii asigurători aveau cheltuieli administrative uriașe de până la 80%, în condițiile în care acestea includeau cheltuielile aferente tuturor liniilor de business. Reamintim că, în 2016, tarifele RCA depășeau 5.000 de euro/an pentru un autocamion la clasa de bază B0 și chiar peste 10.000 sau 20.000 euro pentru cele care înregistrau daune, indiferent de valoarea acestora.
Pe baza formulei de calcul pe care companiile de asigurări declarau că o folosesc pentru a calcula prima de asigurare pentru segmentul autovehiculelor comerciale și a datelor publice privind frecvența daunelor și valoarea medie a daunelor pentru fiecare segment de autovehicule comerciale, rezultatele indicau o primă de 1.000 – 1.100 euro per vehicul timp de 12 luni. Toate aceste companii se pare că au ascuns costurile altor produse de asigurare în cadrul costurilor RCA, întrucât aceasta este o asigurare obligatorie, iar clienții, persoane fizice sau juridice, sunt captivi.
Procentul actual de 25% al costurilor administrative sau alte componente din formula de calcul a tarifului de referință pot fi analizate, pe bază de argumente solide, clare și transparente, dar fără anularea aplicării formulei de calcul a tarifului de referință din legea existentă, în caz contrar putând fi deschisă calea pentru practici de cartel pe piața RCA românească, în ciuda declarațiilor ipocrite ale companiilor de asigurări în favoarea pieței libere. În nicio piață liberă, companiile de asigurări nu ar fi putut crește cu peste 700% valoarea de bază a tarifului RCA pentru autovehiculele comerciale în mai puțin de 3 ani.
UNTRR solicită intervenția fermă, cât mai urgentă a Guvernului și Parlamentului României pentru ca legislația RCA să nu fie modificată, dar și pentru desecretizarea scrisorii primite de la CE în data de 19 iulie 2018, întrucât este un subiect cu caracter public extrem de larg, având în vedere milioanele de clienți afectați.