Romania va avea platforma de eCall cel mai probabil pana in luna martie, a anuntat, marti, general locotenent inginer Marcel Opris, directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS). “In chestiunea eCall, Romania va lucra in spiritul si in litera recomandarii europene”, a precizat el.
Sistemul eCall este o initiativa a Comisiei Europene (CE) si a fost definit in cadrul programului eSafety, care are ca scop cresterea sigurantei rutiere si salvarea de vieti omenesti. Proiectul propune modernizarea sistemului 112 existent, astfel incat sa permita receptionarea apelurilor de urgenta de tip eCall generate automat sau manual la accidente rutiere grave.
Apelul de urgenta poate contine comunicarea vocala dintre accidentat si operatoarea 112 concomitent cu transmiterea automata a unor date asociate: localizarea, tipul vehiculului, directia de mers, numarul de pasageri.
eCall in toata industria auto, din 2015
“Mesajul Comisiei Europene este clar: ca in 2015 eCall-ul va trebui implementat de catre toata industria. Toti conducatorii auto vor avea acces la acest sistem, care este destinat sa salveze mai multe vieti de om decat sunt salvate in prezent. Romania este partenera alaturi de alte tari europene si raspunde de un domeniu, respectiv, trebuie sa stabileasca conditiile de operare a apelului eCall iar aceste conditii vor fi promovate ca standarde in Europa”, a precizat gen. Opris.
In opinia sa, cele mai mari probleme in implementarea sistemului vor fi legate de posibilitatea industriei auto de a instala asemenea dispozitive pe masini, dar si de capacitatea si impactul asupra operatorilor de comunicatii.
“In ceea ce priveste impactul asupra sistemului national pentru apelul unic de urgenta, noi vom rezolva si problema platformei tehnice care va primi apelurile. Practic, la inceputul anului viitor vom fi capabili sa primim aceste apeluri de la orice masina care se afla in situatia neplacuta de a-l trimite”, a afirmat directorul STS.
In prezent, costul pentru eCall-ul in regim privat este “mare”, potrivit gen. Opris, insa mesajul CE indica faptul ca toate costurile pentru acest sistem nu vor trebui sa depaseasca 100 de euro pentru fiecare masina.
Apelul trebuie sa fie gratuit
“Este clar ca apelul trebuie sa fie gratuit, ca va trebui identificat accidentul nu de STS sau de alte institutii care sunt in spatele 112, ci de operator,iar operatorul va trebui sa informeze 112 si, de asemenea, 112 sa dea mesajul catre agentiile de interventie. Se estimeaza ca timpul de interventie pentru acest gen de accidente se va injumatati”, a sustinut seful STS.
Marti a avut loc la Bucuresti prima intalnire de lucru in cadrul proiectului HeERO, de implementare a serviciului de urgenta eCall 112 sub coordonarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale. La intalnire au participat specialisti in domeniu desemnati de statele participante la implementarea proiectului: Germania, Italia, Suedia, Finlanda, Olanda, Grecia, Cehia, Croatia si Romania.
Magda SEVERIN