Premierul Mihai Tudose a dat asigurări Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) că în perioada următoare va implementa o nouă schemă de rambursare a supraaccizei pentru transportatorii rutieri.
UNTRR a avut o întâlnire în 5 octombrie, la sediul Guvernului, cu prim-ministrul Mihai Tudose și cu ministrul de Finanțe, Ionuț Mișa, “așa cum Premierul a promis în data de 05.09.2017, pentru a analiza impactul creșterii accizei și a prețului petrolului asupra prețului motorinei, prin analiza comparativă a prețurilor de la finalul lunii august (29 august) și începutul lunii octombrie (3 octombrie)”, informează UNTRR, în comunicatul transmis redacției.
Iată și celelalte precizări:
“La întâlnirea precedentă pe tema majorării accizei la carburanți, din data de 05.09.2017, Prim-ministrul a dat asigurări UNTRR că este deschis pentru a relua rambursarea unei părți din supraacciză către transportatorii rutieri dacă se vor înregistra majorări de preț la motorină proporționale cu majorarea accizei după 15 septembrie și 1 octombrie, ținând cont de eventuale influențe ale prețului petrolului și prețului motorinei fără taxe și TVA în România și țările învecinate.
Având în vedere că majorarea accizei a avut un impact semnificativ în creșterea prețurilor la carburanți, premierul a confirmat deschiderea ca o parte din supraacciza la carburanți să fie rambursată transportatorilor rutieri.
În vederea stabilirii detaliilor necesare, UNTRR a solicitat o întâlnire de lucru cu Ministerul Finanțelor Publice prin care să se analizeze cifrele reale privind volumele alimentate și diferențele de preț față de țările vecine, pentru stabilirea mecanismului de rambursare a supraaccizei, cât și cuantumul care ar urma să fie restituit, astfel încât să se asigure competitivitatea transportatorilor români în raport cu cei est-europeni. Propunerile întâlnirii de lucru ar urma să fie prezentate pentru aprobarea Ministrului de Finanțe și Prim-Ministrului.
Reamintim faptul că schema de rambursare a accizei suplimentare a funcționat cu dificultate, iar transportatorii rutieri români care operează curse internaționale au preferat să alimenteze în afara țării, transportatorii străini în tranzit au renunțat complet la alimentări cu carburant în România, iar transportatorii care efectuează transporturi naționale, și au avut posibilitatea, au alimentat în țările din jur – de exemplu în Ungaria, unde costul carburantului fără TVA 27% și acciză recuperabilă de la 3,5 la 5,5 eurocenți era mai mic decât prețul similar din România, marele avantaj fiind dat de recuperarea facilă atât a TVA (60 de zile cu precizie și fără controale sau alte cerințe administrative), cât și a accizei suplimentare.
UNTRR a solicitat la acel moment măsuri care să mențină atractivitatea comercială a alimentării cu carburant în România, prin îmbunătățirea sistemului de rambursare a taxei pe valoare adăugată (TVA) atât transportatorilor rutieri români, cât și străini, astfel încât țara noastră să devină un centru de alimentare de carburant în zona Balcanilor, precum Luxemburg în Europa de Vest. Astfel, România ar deveni mai competitivă, iar statul român ar urma să colecteze mai mulți bani, nefiind necesară astfel o majorare a accizei la carburanți.
UNTRR își exprimă sprijinul pentru adoptarea cât mai rapidă a unui mecanism de rambursare a accizei suplimentare într-o formă îmbunătățită față de sistemul precedent, și cu o valoare rambursată suficient de mare pentru a menține o valoare competitivă a costului motorinei pentru transportatorii români”.