Lucrarile de construire a Magistralei 5 (M5) de metrou “Drumul Taberei-Pantelimon”, prima investitie inceputa de la zero in reteaua de metrou in ultimii 21 de ani, au inceput vineri. Cunoscut drept “Metroul Drumul Taberei – Universitate”, proiectul a fost fluturat in ultimele doua campanii electorale pentru localele din 2004 si 2008 de catre toti candidatii la Primaria Capitalei si la Primaria Sectorului 6 (pe raza caruia se va realiza cea mai mare parte a lui). Ministrul Anca Boagiu a tinut sa verifice din prima zi stadiul lucrarilor la noua magistrala, fara a rata momentul sa anunte ca Metrorex are in prezent in derulare investitii de 1,3 miliarde de euro. La inspectie au fost prezenti si Gheorghe Udriste, directorul general al Metrorex, si Cristian Poteras, primarul Sectorului 6.
M5 va face legatura intre Valea Ialomitei – Drumul Taberei si statia Eroilor, continuand cu viitorul tronson Universitate -Pantelimon. Principalele puncte ale traseului vizitate de Anca Boagiu au fost statia de la Academia Militara si statia Depou Valea Ialomitei de pe viitoarea M5, dar si statia Grozavesti, unde ministrul a prezentat noile investitii de modernizare a lifturilor si scarilor rulante la metrou.
Boagiu a anticipat ca, mentinand actualul ritm, constructorii ar putea finaliza lucrarile la noul tronson de metrou inainte de inceputul anului 2015. “Sunt in executie efectiva astazi 274 de milioane de euro, la care se adauga inca 18 pentru depoul de la Valea Ialomitei. Este o lucrare extrem de complexa, pe care noi speram, cu sprijinul constructorilor, nu numai sa respectam termenul – care este undeva in primul trimestru al anului 2015 -, ci chiar sa-l devansam, asa cum ne-au aratat ca stiu sa faca atunci cand au inaugurat cele doua statii de la Jiului si Bazilescu”, a spus ministrul Transporturilor.
In opinia sa, momentul este istoric: “Cred ca astazi traim, impreuna, un moment extrem de important in istoria Romaniei post-decembriste: incepem o lucrare de metrou de la capat. Astept seriozitate maxima din partea constructorilor, pentru ca actualul Guvern face eforturi colosale pentru a finanta acest program de investitii in modernizarea infrastructurii. Dupa 20 de ani avem, in sfarsit, un Guvern care aloca al doilea procent din PIB in Uniunea Europeana pentru investitii, si toti cei care castiga contractele de executie trebuie sa inteleaga ca participa de fapt la un efort national fara precedent”, a punctat Anca Boagiu.
Udriste: Tronsonul Drumul Taberei-Eroilor, gata in 2015
Potrivit directorului general al Metrorex, Gheorghe Udriste, firmele care au castigat licitatia au la dispozitie cel mult 25 de luni sa execute tunelurile si structura si cel mult 18 luni pentru finisarea statiilor, astfel ca „in 2015 vom da in folosinta tronsonul Drumul Taberei-Eroilor”.
Prima etapa a lucrarilor de la Academia Militara presupune realizarea asa-numitilor „pereti mulati” – scheletul statiei. Pentru inceput se sapa un sant in forma dreptunghiulara, adanc de 30 de metri, ce va fi umplut cu beton si va reprezenta, practic, peretii viitoarei statii de metrou. Dupa ce pamantul dintre acestia va fi excavat in totalitate, in spatiul ramas liber vor fi introduse masinile de forat in subteran, una spre Drumul Taberei, alta spre Eroilor.
Lucrarile din zona Valea Ialomitei presupun decopertarea strazii in partea sudica. Pe partea nordica a arterei va fi realizat depoul pentru mentenanta si parcarea trenurilo de metrou. De luni, aici traficul rutier va fi complet sistat, iar capatul de linie al troleibuzelor va fi mutat.
Potrivit sefului Metrorex, sectiunea din zona Valea Ialomitei are o lungime de 1 km, iar lucrarile se vor executa in galerie deschisa. “Perioada de executie este de 20 de luni de la inceperea lucrarilor, dupa care lucrul se va desfasura subteran. Practic, dupa 20 de luni refacem zona\”, a precizat Udriste.
Lucrarea va continua cu partea de cale ferata si dupa aceea cu finisajele, a spus reprezentantul constructorului. La randul sau, primarul Cristian Poteras a cerut sprijin pentru trasarea mai multor sensuri unice in zona. “Aici se va inchide toata zona, iar cu cei de la circulatie discutam sa introducem niste sensuri unice. Am fost ieri in Comisia de circulatie (Comisia pentru Siguranta si Fluenta Circulatiei, aflata in subordinea Primariei Capitalei, n. red.) si am, in principiu, aprobarea lor”, a precizat Poteras.
Primele 13 statii ale M5 (pe tronsonul Drumul Taberei – Universitate), ce vor fi date in folosinta in 2015, sunt: Ghencea, Raul Doamnei, Brancusi, Valea Ialomitei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Favorit, Orizont, Academia Militara, Eroilor 2, Hasdeu, Cismigiu, Universitate 2. In faza a doua, dupa terminarea tronsonului Universitate – Pantelimon, vor fi date in folosinta si celelalte statii.
Constructorul este consortiul Astaldi (Italia) – FCC (Spania, compania care a construit si Pasajul Basarab) – Delta ACM si AB Construct. Licitatia a avut loc anul trecut, dar rezultatul a fost contestat in februarie de grecii de la Aktor, care pana la urma nu au avut castig de cauza, insa lucrarile ce ar fi trebuit sa inceapa in vara au fost devansate in noiembrie. Oferta consortiului castigator a fost de 918 milioane de lei si un termen de 25 de luni pentru executie.
Lucrari de 1,3 miliarde de euro in executie
Ministrul Transporturilor nu a ratat ocazia sa faca putina campanie si sa dea “vestea buna”: “Nu ne oprim aici, mergem mai departe cu proiectele pe care le pregatim pentru bucuresteni. Proiectul acesta are si continuare, legatura care o face pe tronsonul 5 al magistralei, intre Eroilor si Pantelimon – proiect pe care il avem deja in pregatire si care beneficiaza la randul sau de finantare de la Banca Europeana de Investitii – in o valoare de 465 de milioane de euro”.
Anca Boagiu a mai spus ca se lucreaza si la documentatia pentru legatura de metrou dintre Bucuresti si Otopeni. “Aici avem deja la dispozitie 320 de milioane de euro finantati din JICA (Agentia Guvernului Japonez, n. red.), si, cu felicitarile de rigoare adresate conducerii Metrorexului, putem sa va anuntam astazi ca deja au inceput procedurile pentru executarea in regim de parteneriat public-privat a tronsonului 7, care leaga Bragadiru de Voluntari. Aici speram ca la sfarsitul semestrului 3 din anul 2012 fezabilitatea sa fie gata, urmand sa inceapa negocierile si toate celelalte proceduri pentru finantarea tronsonului”, a adaugat ea.
Ministrul a mai spus ca “sunt foarte multe lucrari pe care le avem in Bucuresti si dedicate bucurestenilor: avem astazi in executie lucrari in valoare totala de 1,3 miliarde de euro”. Totodata, pana la sfarsitul anului vor fi gata si studiile pentru un proiect “de extraordinara importanta pentru bucuresteni”. Este vorba despre “operationalizarea centurii feroviare a Capitalei si conectarea ei cu liniile Metrorex si RATB, un proiect care va degreva fantastic traficul din Capitala si va crea conditiile pentru un transport la standarde europene”. Adica un nod intermodal ce va fi creat pe Centura Bucurestilor. Deocamdata nu avem o sosea de centura adevarata, dar ministrul Economiei are oferte din partea a doua companii chineze sa investeasca in parteneriat public-privat intr-o centura in regim de autostrada pentru Bucuresti.
“Avem convingerea ferma ca toate aceste lucrari, alaturi de decizia pe care am luat-o, de a infiinta Autoritatea Metropolitana, vor conduce la o mult mai mare decongestionare a traficului la nivelul Capitalei si a Judetului Ilfov si, nu in ultimul rand, la cresterea confortului pe care noi, bucurestenii, trebuie sa il avem in trafic”, a conchis Anca Boagiu.
Magda SEVERIN