Primul test pentru noul camion hibrid Scania alimentat cu energie solară, un camion unic, echipat cu o semiremorcă acoperită cu panouri solare, este testat pe drumurile publice, ca rezultat al unei colaborări de cercetare pe o perioadă de doi ani, în care sunt implicați Scania, Universitatea Uppsala, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express și Dalakraft.
Precizările transmise ZIUA CARGO:
Energia solară reduce semnificativ costurile operaționale și emisiile locale, datorită energiei autogenerate de către camion.
„Scopul Scania este să conducă schimbarea către un sistem de transport durabil. Niciodată înainte panourile solare nu au fost folosite pentru a genera energie pentru sistemul de propulsie al unui camion așa cum facem în această colaborare. Această sursă naturală de energie poate reduce semnificativ emisiile din sectorul de transport. Este minunat să fim în fruntea dezvoltării camioanelor generației următoare”, declară Stas Krupenia, Head of the Research Office Scania.
Camionul este utilizat într-un proiect de cercetare pentru a examina energia solară generată și cât de mult scad emisiile de carbon prin intermediul panourilor solare. Cercetătorii au dezvoltat panouri solare noi, eficiente și ușoare pentru camioane. De asemenea, studiază modul în care camioanele pot interacționa cu rețeaua electrică și propun noi modele pentru ce se va întâmpla dacă mai multe camioane ca acesta sunt conectate la rețeaua electrică.
„Acesta este un proiect interesant în care mediul academic și industria încearcă împreună să reducă impactul climatic al transportului rutier. Rezultatele obținute din acest camion unic vor fi foarte interesante”, afirmă Erik Johansson,manager de proiect și profesor de chimie fizică la Universitatea Uppsala.
Distanță de conducere prelungită de 5.000 de kilometri anual
Semiremorca acestui top de camion, cu o lungime de 18 metri, este acoperită aproape în întregime cu panouri solare, echivalentul unei case echipate cu panouri de putere similară. Energiea solară conferă camionului hibrid o distanță de conducere prelungită de până la 5.000 de kilometri anual în Suedia. În țări precum Spania, cu mai multe ore de soare, vehiculul poate dubla cantitatea de energie solară și astfel, distanța de conducere comparativ cu condițiile suedeze.
Proiectul include, de asemenea, cercetări privind celule solare tandem noi și ușoare, bazate pe o combinație între celulele solare Midsummer și noile celule solare perovskite. Acestea permit o eficiență mai mare în transformarea luminii solare în electricitate. O astfel de soluție ar putea dubla generarea de energie solară în comparație cu energia generată în prezent de panouri. „Cercetarea noastră pentru celule solare eficiente și ușoare va fi cu adevărat importantă, în special atunci când vine vorba de aplicarea lor în camioanele viitoare”, continuă Johansson.
„Panourile subțiri excelente pentru vehiculele comerciale”
„Panourile noastre solare sunt excelente pentru aplicații care fac vehiculele comerciale sustenabile. Vedem un potențial mare de a reduce emisiile provenite de la vehiculele grele prin electrificare. Energiea electrică generată de panouri solare va economisi combustibil și emisii de carbon. Vrem să fim un partener de încredere, iar acest proiect revoluționar ne permite să fim așa”, spune Erik Olsson, head of Corporate Development, Midsummer.
Daniel Sandh, CEO Eksjö Maskin & Truck, este de acord: „Combustibilul reprezintă în prezent o cheltuială în creștere pentru companiile de transport, iar tot ceea ce putem contribui pentru a reduce această cheltuială va aduce beneficii societății pe termen lung.”
O parte din proiect a fost evaluarea impactului încărcării asupra rețelei electrice și dacă ar fi posibil să se vândă surplusul de energie. Posibilitatea încărcării bidirecționale nu este complet simplă, iar legislația este neclară.
„Credeam că am putea cumpăra surplusul de energie al camioanelor, din păcate acest lucru nu este posibil în momentul de față. Dar faptul că celulele solare devin o parte a aprovizionării cu energie a camionului este fantastic. Ca o companie de tranzacționare a energiei electrice, vedem că toate sursele regenerabile de energie sunt necesare pentru a face față tranziției energetice”, spune Sverker Ericsson, electrical trade engineer la Dalakraft.
Hibrid plug-in cu 560 de cai putere și 100 de metri pătrați de panouri solare
Camionul va fi acum testat pe drumurile publice de către compania de transport Ernsts Express AB. „Întreaga industrie se confruntă cu provocări majore în general, iar cu combustibilul în mod particular. Electrificarea prin energie electrică regenerabilă este viitorul. Acest lucru face ca acest proiect să fie și mai important pentru compania de transport ecologic să facă parte din el”, spune Lars Evertsson, CEO Ernsts Express.
Camionul alimentat cu energie solară a fost dezvoltat într-un proiect de cercetare finanțat în parte de agenția guvernamentală de inovație Vinnova, pentru a dezvolta camioane cu un impact redus asupra climei datorită energiei solare. Camionul este un hibrid plug-in cu 560 de cai putere. Pe semiremorcă, într-o zonă de 100 de metri pătrați, sunt acoperite panouri solare subțiri, ușoare și flexibile, cu o eficiență maximă de 13,2 kWp (kilowatt peak). Se estimează că vor produce 8.000 de kilowați-oră (kWh) anual atunci când sunt operate în Suedia. Bateriile au o capacitate totală de 300 kWh, cu 100 kWh pe camion și 200 kWh pe semiremorcă.