Primul tren Alstom Coradia Stream, livrat pe 4 decembrie 2023 și aflat în teste, din lotul de 37 de rame electrice contractate de ARF, va intra în operare începând cu jumătatea lunii noiembrie, pe ruta Bucureşti Nord-Braşov.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a publicat în transparenţă decizională proiectul de decizie a preşedintelui ARF pentru aprobarea încheierii actului adiţional 1 la contractul de servicii publice atribuit CFR Călători, în vederea intrării în operare, începând cu 15 noiembrie 2024, a trenurilor electrice RE-IR1 Alstom Coradia pe ruta de circulaţie Bucureşti Nord-Ploieşti Vest-staţiunile de pe Valea Prahovei-Braşov, se arată într-un document publicat pe site-ul ARF.
Potrivit instituției, „în temeiul art. 7 alin (13) din legea 52/2003 republicată cu modificările şi completările ulterioare, luând în considerare implementarea prevederilor proiectelor cu fonduri europene nerambursabile, corelate cu riscul decomiterii unor fonduri în absenţa implementării cu celeritate a prevederilor CSP atribuite competitiv, proiectul va fi adoptat de ARF în regim de urgenţă”.
Ulterior, în prima parte a anului 2025, pe măsură ce restul de 11 trenuri vor intra în parcul ARF şi predate spre operare CFR Călători în acest contract de servicii publice, trenurile electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor circula pe toate rutele din contract: Bucureşti-Constanţa; Bucureşti-Craiova; Bucureşti-Ploieşti-Braşov-Sighişoara-Alba Iulia-Deva-Arad-Timişoara; Bucureşti-Craiova-Drobeta Turnu Severin-Timişoara-Arad; Bucureşti-Craiova-Târgu Jiu-Deva.
Celelalte 25 de trenuri electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor intra în circulaţie, în 2025, în cadrul contractelor de servicii publice aflate în prezent în procedura de licitare, deservind restul de magistrale feroviare electrificate: Bucureşti-Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Iaşi; Bucureşti-Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Suceava; Bucureşti-Ploieşti-Buzău-Brăila-Galaţi; Iaşi-Suceava-Dej-Cluj Napoca; Bucureşti-Ploieşti-Braşov-Sighişoara-Cluj Napoca; Braşov-Sfântu Gheorghe-Miercurea Ciuc-Bistriţa-Cluj Napoca; Bucureşti-Ploieşti-Braşov; Cluj Napoca-Alba Iulia-Deva-Arad-Timişoara.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a contractat de la furnizorul Alstom Ferroviaria SpA 37 rame electrice interregionale de lung parcurs, printr-un contract de achiziţie încheiat în luna martie 2022.
Primul tren electric Alstom Coradia Stream din acest lot a ajuns în România pe 4 decembrie 2023, de atunci aflându-se în teste, în timp ce calendarul de livrare a celorlalte 36 de rame electrice RE-IR s-a decalat. Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde de lei, fără TVA. Trenurile pentru ARF au fost produse în Polonia.