Paleta de culori auto se schimbă de o manieră neconvențională, prelevând o gamă mai largă de nuanțe cromatice aplicate pe liniile de asamblare a automobilelor din întreaga lume, arată Raportul BASF Color 2020 pentru Automotive OEM Coatings, transmis ZIUA CARGO.
Sunt culori, cum ar fi albastru și galben, care câștigă teren în unele regiuni, în timp ce roșu și violet detronează nuanțele acromatice în alte părți ale lumii. Extinderea suprafețelor colorate a făcut ca spectrul cromatic general să fie mai larg decât în 2019 și a adăugat un strop de strălucire.
În ciuda schimbărilor survenite la nivelul nuanțelor cromatice, cele acromatice – alb, negru, argintiu și gri – și-au urmat tendința lor cunoscută, fiind prezente pe majoritatea automobilelor produse anul trecut. Așa cum ne-am obișnuit de câțiva ani, albul este în continuare cea mai populară culoare pentru mașini, în întreaga lume. Are o frumusețe clasică, atemporală și o conexiune atât cu mediul, cât și cu tehnologia avansată.
Datele menționate în acest raport arată că producția totală de automobile a fost mai mică decât în anii trecuți. Acest fapt a fost cauzat de perioadele în care producătorii de automobile au fost nevoiți să oprească fabricile din cauza COVID-19. Pandemia globală a afectat profund economia mobilității și lumea întreagă.
EMEA: O mai mare diversitate de culori și nuanțe cromatice
Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA) urmează tendința globală a culorilor cromatice. În 2020, aproximativ 11% din vehiculele noi din EMEA erau vopsite în albastru, acesta fiind campion al popularității. Violetul este un nou venit pe piață, sporind și mai mult diversitatea. De asemenea, alte culori cromatice câștigă popularitate, în special pe SUV-urile mai mici, pe măsură ce segmentul lor de piață crește.
Varietatea provine nu numai din diversitatea culorilor, ci și a nuanțelor. Producătorii auto OEM au folosit peste 160 de nuanțe distincte de albastru în 2020 pe vehiculele din EMEA.
Culoarea gri a fost pe locul al doilea, cu 140 de nuanțe. Ambele palete de culori au fost mai diverse decât albul, care a avut doar 70 de nuanțe distincte.
În spectrul acromatic, albul este încă în top, acoperind 28% din piață, urmat de gri și negru.
„Varietatea culorilor se schimbă odată cu clasa de automobile. De exemplu, deși violetul are un loc privilegiat în producția de SUV-uri de dimensiuni medii, nu apare prea des pe SUV-urile de clasă mică sau de dimensiuni mari”, a declarat Mark Gutjahr, directorul diviziei Automotive Color Design, regiunea EMEA. ”La polul opus se situează galbenul, care apare atât pe SUV-urile de clasă mică, cât și pe cele de dimensiuni mari, dar nu pe cele de dimensiuni medii. Acestea sunt poziții de culoare specifice și unice care apar și dispar de la segment la segment.”
America de Nord: Mai mult albastru, exact cum se anticipa
Clienții din America de Nord au mai puține opțiuni din rândul culorilor cromatice, dar asta nu înseamnă că aleg mai puține mașini, camioane sau SUV-uri colorate. Albastrul a câștigat mai multă popularitate pentru automobile în America de Nord, roșul a pierdut teren, în timp ce bejul și maroul au ieșit din listă. Acest lucru lasă verdele ca singura alternativă de culoare cromatică semnificativă din regiune.
Nuanțele de albastru sunt văzute ca fiind mai elegante, iar cumpărătorii care ar fi putut alege bej sau maro în trecut par să se mute către albastru sau gri. Designerii BASF au prevăzut acest lucru încă din 2016, când au descris albastrul drept „o direcție majoră de culoare pentru industria auto, care va câștiga cote de piață în anii următori”. Viziunea de acum 3-4 ani în ceea ce privește dezvoltarea culorilor, s-a concretizat anul trecut.
„Este normal să fim atât de fericiți atunci când vedem aceste culori strălucitoare”, a spus Paul Czornij, directorul departamentului de Design pentru America de Nord și America de Sud. „Așa cum am prezis acum trei sau patru ani, albastrul este în centrul atenției și folosim efecte și pigmenți interesanți care extind posibilitățile de nuanțare și texturare în acest spațiu important de design.”
Asia Pacific: Negru și gri în creștere, culorile mai strălucitoare își fac și ele simțită prezența
Asia Pacific asigură cel mai mare volum de producție auto din lume și este un microcosmos în materie de popularitate a culorilor. În timp ce fiecare regiune este diferită, preferințele regiunii Asia Pacific reflectă datele globale, iar culorile sale strălucitoare demonstrează succesul pe care îl au culorile cromatice în alte părți ale lumii.
Albul este în continuare cea mai populară culoare din regiune, acoperind aproximativ 48% din vehiculele produse. Negrul și griul continuă să crească, urmând o tendință de trei ani care tinde să pună capăt dominației albului.
Deși rezultatele totale nu sunt foarte semnificative, maro, verde și violet sunt toate consecvente ca popularitate Va trece mult timp până când se vor întrece cu albul, dar, deocamdată, se adaugă la diversitatea extraordinară de culori din Asia Pacific.
„Oamenilor din Asia Pacific le place foarte mult să aleagă culorile pentru vehiculele lor. Culorile sunt calde, flexibile și libere, arătând diversitatea regiunii și a populației acesteia”, a spus Chiharu Matsuhara, directorul departamentului de Design, regiunea Asia Pacific.
America de Sud: cumpărătorii conservatori aleg culori mai conservatoare
Culori precum roșu și albastru, atât de populare în alte regiuni ale Globului, sunt încă la început în America de Sud, în special în rândul cumpărătorilor de mașini care încearcă să-și exprime individualitatea cu mașini mai sportive. Ceea ce iese cel mai mult în evidență este afinitatea pieței pentru culorile acromatice.
Din punct de vedere istoric, cumpărătorii de mașini din America de Sud au ales culori mai tradiționale și mai puțin strălucitoare. La fel ca în alte regiuni, albul este de departe favoritul, acoperind aproximativ 39% din vehiculele OEM. Popularitatea nuanțelor de gri și argintiu este mai mare decât în alte regiuni, cu 18% pentru fiecare în parte. Negrul este cea mai puțin populară dintre culorile acromatice, cu 12%. În total, culorile acromatice au o cotă de 87%.
Spre deosebire de alte regiuni, roșul iese în evidență ca fiind culoarea cromatică de top, cu un procent de 9%. Diversele nuanțe de albastru sunt importante la nivel mondial, dar în America de Sud albastrul reprezintă doar 2% din piață. Portocaliul este un nou venit, maro se menține constant, iar bejul a dispărut.
„Tendințele înregistrate în alte părți ale lumii prind mai greu în America de Sud. Deși acesta este un continent cu multă culoare în cultura sa, oamenii tind să fie mai conservatori cu mașinile”, a declarat Marcos Fernandes, Director Regional Business Management, Automotive Coatings America de Sud.
Raportul BASF Color 2020 pentru Automotive OEM Coatings este o analiză a datelor obținute de divizia BASF Coatings, bazate pe producția auto globală și aplicarea vopselei pentru vehicule ușoare în 2020.
Despre Divizia de Lacuri şi Vopsele BASF
Divizia de Lacuri şi Vopsele BASF deține expertiză de nivel global în dezvoltarea, realizarea și comercializarea de produse de vopsit pentru industria auto, inovatoare și durabile, dar și în perfecționarea vopselelor decorative, precum și a tratamentelor pentru suprafeţe, aplicate pe suporturi din metal, plastic și sticlă, într-o gamă largă de industrii. Portofoliul este completat de programul „Innovation Beyond Paint” care are ca scop dezvoltarea de noi piețe și afaceri. Divizia creează soluții avansate și oferă performanță, proiectează aplicații noi pentru a satisface nevoile partenerilor din întreaga lume. BASF valorifică abilitățile, cunoștințele și resursele echipelor interdisciplinare și globale în beneficiul clienților, prin operarea unei rețele colaborative de sit-uri din Europa, America de Nord, America de Sud și Asia Pacific. În 2019, Divizia de Lacuri şi Vopsele a realizat vânzări globale de aproximativ 3,75 miliarde EUR.
Pentru mai multe informații, vizitați www.basf-coatings.com
Despre BASF
În cadrul BASF, dezvoltăm chimia viitorului. Noi îmbinăm succesul economic cu protecția mediului și responsabilitatea socială. Cei aproximativ 117.000 de angajați ai grupului BASF lucrează pentru a contribui la succesul clienților noștri în aproape toate sectoarele și aproape fiecare țară din lume. Portofoliul nostru este organizat în şase segmente: Produse Chimice, Materiale, Soluţii Industriale, Tehnologia Suprafeţelor, Nutriţie şi Îngrijire şi Soluţii pentru Agricultură. BASF a generat o cifră de afaceri de aproximativ 59 mld. € în 2019. Acţiunile BASF sunt tranzacţionate la bursa din Frankfurt (BAS) şi ca American Depositary Receipts (BASFY) în SUA . Puteţi afla mai multe informaţii, accesând www.basf.com|afaceri de aproximativ 59 mld. € în 2019. Acţiunile BASF sunt tranzacţionate la bursa din Frankfurt (BAS) şi ca American Depositary Receipts (BASFY) în SUA . Puteţi afla mai multe informaţii, accesând www.basf.com.