Proiect OUG pentru transpunerea în OG 27/2011 a deciziei CCR

Un proiect de Ordonanță de urgență (OUG) pentru transpunerea în OG 27/2011 a deciziei CCR din 6 noiembrie, prin care a fost declarată „neconstituţională în ansamblul său” legea de modificare a acestei ordonanțe privind transporturile rutiere, a fost întocmit în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), potrivit unor surse.

foto: Jean-Mihai PÎLȘU

În documentul consultat de ZIUA CARGO au fost introduse mai multe reglementări, pentru a se elimina concurenţa neloială și a se respecta principiile egalităţii în drepturi și libertății economice. Aceasta, în perspectiva prelungirii valabilității licenţelor de traseu/autorizațiilor de transport, inevitabilă până la sfârșitul anului, deoarece ea expiră la 31 decembrie 2024.

Astfel, la art 3, pct 33, din secțiunea „Definiții”, a fost adăugat la „programul de transport” prin servicii regulate interjudețene faptul că acesta se întocmește şi aprobă de autoritatea competentă „până la data implementării rețelei de mobilitate națională”, iar de la capacitatea de transport a autovehiculului este eliminată, la certificatul de clasificare, sintagma „pe stele”, cum apare în OG 27.

Totodată, se introduce un nou punct, 331, care definește termenul „reţea de mobilitate rutieră naţională – platformă informatică care cuprinde totalitatea traseelor și a curselor solicitate de către operatorii de transport rutier și efectuate pe teritoriul național în baza licențelor de traseu eliberate pentru servicii regulate interjudețene”.

La punctul 37 se stabilește faptul că stația publică este un spațiu inclusiv administrat de către autoritatea administraţiei publice locale.

La punctul 44 se specifică faptul că transportul rutier naţional se efectuează între două „sau mai multe localităţi”.

Articolul 36 are mai multe modificări: serviciile regulate se pot efectua „numai în baza licenţelor de traseu” (alin. 1), autoritățile locale pe raza cărora nu există autogară „vor acorda avizul operatorilor de transport pentru utilizarea unei stații publice agreate” (2), iar licența de traseu este valabilă numai dacă transportul este efectuat la orele şi în zilele prevăzute în graficul de circulaţie (3).

De asemenea, se introduc noi alineate:

„(4) Licența de traseu pentru serviciile regulate interjudețene se eliberează pentru o cursă.

(5) Licența de traseu prevăzută la alin. (4) se eliberează fiecărui operator de transport solicitant inclusiv dacă graficul de circulație este identic.

(6) În cazul serviciilor regulate interjudeţene perioada de valabilitate maximă a licenței de traseu este de 3 ani. Valabilitatea acesteia poate fi stabilită pentru o perioadă mai scurtă la cererea solicitantului sau, pentru respectarea condiţiei de vechime a autovehiculului prevăzută la art. 421 alin. (2).

(7) Licența de traseu pentru      servicii regulate interjudeţene este eliberată operatorului de transport, nefiind transmisibilă.

(8) În cazul serviciilor regulate speciale interjudeţene, perioada de valabilitate a licenței de traseu nu poate să depăşească perioada prevăzută în contractul încheiat de operatorul de transport cu beneficiarul transportului.

(9) Licența de traseu pentru servicii regulate speciale interjudeţene este eliberată operatorului de transport care a încheiat contractul cu beneficiarul transportului”.

După articolul 36, se introduc două noi articole:

„Art. 361. – Operatorii economici care efectuează activităţi conexe transportului rutier – activităţi desfăşurate de autogări, au obligaţia să permită în mod nediscriminatoriu accesul operatorilor de transport rutier la serviciile oferite de autogară şi fără a condiţiona încheierea contractelor  de acces în autogară de efectuarea unor servicii suplimentare sau pe care operatorul de transport rutier nu le solicită.

Art. 362. – Operatorul de transport rutier deținător de licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene poate utiliza autovehicule suplimentare pentru rezolvarea situaţiilor excepţionale  sau temporare ocazionate de preluarea fluxului de călători pe cursa respectivă. Astfel de vehicule suplimentare pot fi utilizate numai cu respectarea condiţiilor cumulative prevăzute la art. 421  alin. (2) și cu deținerea la bordul autovehicului a următoarelor documente:

  1. a) copie a licenței de traseu eliberată pentru respectiva cursă interjudeţeană însoţită de copia graficului de circulaţie;
  2. copia conformă a autovehiculului suplimentar deţinut de operatorul serviciului regulat interjudeţean.

Art. 363. – (1) În cazul în care titularul licenței de traseu renunță la efectuarea unei curse inainte de expirarea valabilițății acesteia are obligația notificării autorității competente cu 30 de zile înainte de încetarea efectuării cursei respective.

(2) În situația prevăzută la alin. (1), titularul are obligația de a comunica utilizatorilor, cu 30 de zile înainte, prin mijloace adecvate de publicitate, intenţia de renunțare.”

Articolul 37 se modifică astfel: „Prin reţeaua de mobilitate rutieră naţională se ţine evidenţa curselor/traseelor, a graficelor de circulaţie, a numărului autovehiculelor necesare efectuării curselor/traseelor, a curselor la  care operatorii de transport au notificat intenţia de renunțare, a curselor în cazul cărora a fost aplicată măsura retragerii licenței de traseu, a capacităţii de transport precum şi a zilelor/ perioadelor de efectuare a curselor”.

Apoi, se introduce un nou articol: „Art. 371. – În cazul retragerii licenței de traseu sau a nerespectării obligațiilor prevăzute la art. 363, operatorul de transport nu mai poate solicita o nouă licență de traseu pentru aceeași cursă în urmatorul an.”

La articolul 42, litera b) se specifică: „b) modul de implementare a rețelei de mobilitate rutieră națională;”.

La articolul 42, litera c) se abrogă.

După articolul 42, se introduce un nou articol:

„Art. 421. – (1) După implementarea rețelei de mobilitate rutieră națională, cererile pentru eliberarea licențelor de traseu vor fi analizate în ordinea depunerii lor în platforma informatică  care gestionează rețeua de mobilitate rutieră națională, iar licențele de traseu se va elibera, tuturor operatorilor de transport indiferent de graficul de circulație propus de către aceștia.

(2) Autobuzele nominalizate de operatorii de transport rutier trebuie să deţină copie conformă în termen de valabilitate, să fie clasificate pe categorii, să fie dotate cu instalaţie de aer condiţionat, să fie deţinute în proprietate, leasing, în baza unui contract de vânzare în rate sau în baza unui contract de închiriere, respectiv să nu aibă o vechime mai  mare de 9 ani la sfârşitul perioadei de valabilitate a licenței de traseu.

(3) Licența de traseu solicitată în vederea efectuării unei curse prin servicii regulate interjudețene se va elibera, tuturor operatorilor de transport, în ordinea acceptării cererilor acestora pe platforma informatică, indiferent de graficul de circulație propus de către aceștia.

(4) Perioada pentru care urmează să fie eliberată licența de traseu se calculează de la data primei înmatriculări a autobuzului, fără a depăşi valabilitatea prevăzută la art. 36 alin. (6).”

Art. II. – Operatorii de transport care deţin licenţe de traseu pentru servicii regulate vor putea să efectueze respectivele servicii până la data expirării valabilităţii acestora.

Art. III. – În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritatea competentă va stabili modul de implementare și de utilizare a rețelei de mobilitate rutieră națională.

Download

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.