Operatorii din Alba, Hunedoara, Sibiu și din alte județe protestează astăzi pe șosele în zona Sibiului.
Protestatarii solicită oprirea abuzurilor ANAF și a discriminării sectorului de transport rutier românesc care favorizează operatorii externi.
Peste 150 de transportatori rutieri, sprijiniți de Asociația Operatorilor de Transport Rutier – APULUM au scos camioanele în stradă pentru a protesta împotriva supra-impozitării sectorului de transport rutier din România și a carantinării conducătorilor de camioane nevaccinați, care vin din zone așa numitele zone galbene/roșii.
Protestul se desfășoară în zona Sebeș-Sibiu și participă antreprenori din industria transporturilor rutiere din județele Alba, Hunedoara, Sibiu, cărora li s-au alăturat reprezentanți ai companiilor de transport din cadrul Asociației Patronale a Transportatorilor – Europa 2002. Camioanele circulă cu viteză redusă în zona Sibiului timp de câteva ore.
,,Acțiunea de astăzi reprezintă încă un strigăt disperat al acestei industrii și al lucrătorilor din acest sector cheie al economiei României, care angajează aproape 8% din forța de muncă din sectorul privat românesc. Distrugerea acestui sector cu peste 90% capital și investiții autohtone va duce la falimente în lanț și în alte industrii adiacente (service, piese de schimb, carburant, societăți financiare, software și alte servicii) și la pierderea definitivă a sute de mii de locuri de muncă și contribuții la buget. Scopul protestului este de a ne face auziți în vacarmul acesta al luptelor care se dau în actualul context pandemic și în care transportul rutier reprezintă un sector cheie pentru depășirea crizei. De ce suntem discriminați chiar de statul român? Acțiunea de azi este și o pregătire pentru protestul național care va avea loc in data de 29 septembrie 2021 la București”, a declarat Dumitru Blaga, președintele Asociației Operatorilor de transport rutier APULUM.
STOP abuz ANAF. STOP carantinare. STOP discriminare
Transportatorii solicită ANAF încetarea de îndată a așa numitei „reîncadrări” a diurnelor acordate conducătorilor de camioane ca fiind „salariu”, în contextul în care abuzurile unor funcționari din ANAF au condus la stabilirea unor obligații de plată inexistente legal și care ar trebui plătite retroactiv pentru ultimii 5 ani, deși nicio lege nu a fost modificată între timp.
„Considerăm impozitarea retroactivă profund nelegală, în condițiile în care niciun stat din Uniunea Europeană nu impozitează diurnele, iar deja sute de firme românești au fost împinse spre faliment. Sumele de plată stabilite retroactiv și abuziv de către ANAF depășesc cu mult întreaga cifră de afaceri anuală și sunt mai mari, în multe cazuri, decât întregul profit pentru 10 ani de activitate. Atragem totodată atenția că pe lângă abuzul impozitării retroactive, dacă pe viitor autoritățile din România vor insista să fie singurele din Uniune care să implementeze o astfel de decizie, costurile noastre de operare vor deveni de îndată mai mari cu 15%, ceea ce se traduce într-o primă fază prin scumpirea generalizată a bunurilor și serviciilor din România și simultan printr-o pierdere a competitivității sectorului de transport rutier național, deci falimente și pierderi semnificative de bani la bugetul național consolidat”, a declarat Dumitru Blaga.
De asemenea, Asociația Operatorilor de Transport Rutier – APULUM a arătat că România este singura țară din Uniunea Europeană care impune carantinarea conducătorilor de camioane nevaccinați care vin din zonele pandemice declarate galbene/roșii, o măsură profund discriminatorie. „În condițiile în care testarea reală a șoferilor în Germania a demonstrat că din zeci de mii de transportatori testați doar câteva teste erau pozitive, iar Germania a renunțat la această testare obligatorie întrucât autoritățile au constatat că șoferii nu reprezintă un risc real în privința pandemiei, nu înțelegem de ce și prin această măsură luată strict la nivel național, se încearcă practic paralizarea industriei de transport românești. Măsura este cu atât mai gravă cu cât, în acest moment, la nivel european vedem cea mai acută criză de forță de muncă în industria transportului rutier. În timp ce Marea Britanie alege să ofere prime de instalare șoferilor (autoritățile britanice estimează un deficit de 90.000 de persoane în industrie), inclusiv prin plăți de la buget către sectorul privat, în România este aleasă supra-impozitarea sectorului, paralizarea industriei și chiar discriminarea între diversele categorii de salariați. Spre exemplu, angajaților de la stat din România li se acordă o sumă forfetară de 230 de lei fără documente justificative pentru cheltuielile pentru o noapte de cazare, iar în sectorul privat nu există această posibilitate”, a precizat Dumitru Blaga.
,,Ne bucurăm să vedem solidaritate națională în rândul transportatorilor rutieri care protestează împotriva abuzurilor ANAF, instituție a statului român care, prin așa numită reîncadrare fiscală impune transportatorilor români impozite retroactive pentru ultimii 5 ani, și vrea să impoziteze retroactiv dar și pe viitor diurnele șoferilor. O astfel de măsură fiscală nu se aplică nicăieri în Uniunea Europeană și considerăm că, în mod clar, se dorește diminuarea competitivității companiilor românești, mutilate astfel în scopul scoaterii noastre de pe piață și în beneficiul sectoarelor naționale de transport ale altor state’’, a declarat Adrian Pop, președinte al APTE 2002.
,,Avem un mesaj ferm pentru ANAF, Ministerul de Finanțe și pentru întreg Guvernul României. Încetați abuzurile. Acționați acum ca să evitați o criză. Noi am tras un puternic semnal de alarmă prin protestul din 3 septembrie 2021 din Arad, Timișoara, Oradea și de aceea salutăm și ne solidarizăm cu protestul APULUM, ceea ce trebuie să arate administratorilor economiei că nu există zonă din România care să nu fie afectată de interpretările abuzive și pe lângă lege ale unor persoane din ANAF. Odată ce vom protesta și la București la finalul lunii septembrie, sunt convins că doar cei care voit și lipsiți de responsabilitate induc falimentarea industriei de transport românești ar mai putea încerca să ignore criza pe care chiar ei o declanșează”, a declarat Dorin Jurjuț, vicepreședinte APTE 2002.
APTE 2002 amintește faptul că excedentul de balanță comercială sectorial anual realizat de transportatorii români reprezintă un plus de peste 5 miliarde de euro.
Având în vedere ramificațiile pe orizontală a industriei transporturilor rutiere (industria auto, leasing, service-uri, consum, contribuții la buget etc.), contribuția reală a sectorului transporturilor din România depășește 10% din PIB, în timp ce angajează aproape 8% din forța de muncă.
La finalul lunii septembrie, APTE 2002 va organiza împreuna cu celelalte asociații patronale ale transportatorilor protestul național care va avea loc în București.