Primul raport de impact al COVID-19 al IRU a demonstrat cât de gravă a fost pandemia pentru companiile de transport de pasageri. Raportul estimează pierderile de venituri de 57% numai pentru firmele europene în 2020. Serviciile de autobuze și autocare destinate turiștilor suferă cel mai mult, pierderile din acel segment din Europa fiind de așteptat să ajungă la 82% în acest an.
Iată concluziile raportului, într-un comunicat al IRU
Guvernele trebuie să acționeze pentru a salva sectorul, întrucât utilizarea sporită a transportului colectiv de pasageri este esențială pentru atingerea obiectivelor acordului european european și pentru stimularea redresării economice post-pandemice.
Călătoria cu autobuzul în detrimentul mașinii private este o modalitate simplă și ușoară de a reduce emisiile. Și, cu o penurie de șoferi pre-pandemică de 19%, sectorul va fi o sursă semnificativă de locuri de muncă dacă va fi readus la putere. Acest lucru este cu atât mai important cu cât rata șomajului în rândul tinerilor este de 16% în UE și urmează să crească pe măsură ce „generația Corona” se luptă să găsească de lucru.
Aici împărtășim actualizările recente ale membrilor IRU și modul în care companiile și guvernele lor au gestionat criza în curs.
Statele Unite: lipsa sprijinului guvernului
Majoritatea operatorilor de transport cu autocarul din Statele Unite sunt mici și deținute de o familie. Membru al IRU, Asociația Americană a Autobuzelor, raportează că, în absența pasagerilor în timpul pandemiei, 3.000 de întreprinderi mici și-au închis ușile, ducând peste 100.000 de angajați și lăsând în gol 36.000 de vehicule.
Congresul ar fi putut evita această situație adoptând legea Coronavirus Economic Relief for Transportation Sectors (CERTS), oferind companiilor de autocare de sprijin financiar necesare pentru a elimina pandemia.
Olanda: antrenori la un pas de prăbușire
Potrivit lui Koninklijk Nederlands Vervoer, membru IRU, pierderile din cifra de afaceri de 90% sunt obișnuite pentru companiile de autocare. Pe măsură ce intrăm în sezonul de jos, companiile nu se așteaptă să vadă îmbunătățiri în viitorul apropiat. Unele companii au fost deja forțate să concedieze personal și, dacă tendințele actuale continuă, scenariul cel mai potrivit este 40% dintre companiile aflate în faliment.
Măsurile de sprijin acoperă doar 20% din costurile fixe în curs ale companiilor de autocare. Aceasta înseamnă că operatorii plătesc în continuare 80% din aceste costuri din buzunar, în timp ce se confruntă cu pierderi din cifra de afaceri de până la 90%.
Suedia: transportul de pasageri salută sprijinul financiar
În Suedia, guvernul a anunțat că măsurile de sprijin financiar pentru transportul de pasageri vor fi prelungite cu încă trei luni. Membrul IRU Transportforetagen subliniază importanța acestui ajutor, considerând că transportul de călători a pierdut până la 90% din veniturile sale, practic peste noapte.
Pandemia are un efect fără precedent asupra companiilor altfel viabile și sănătoase. Sprijinul financiar este vital pentru a evita prăbușirea sectorului transportului de călători. Prin urmare, prelungirea măsurilor guvernamentale a fost binevenită de operatorii de transport suedezi.
În altă parte, operatorii au nevoie disperată de sprijin financiar din partea guvernelor, deoarece nu există niciun semn că turismul cu autocare se va ridica în curând. IRU a stabilit un plan de redresare în zece puncte pentru a ghida guvernele în luarea măsurilor necesare pentru a sprijini un sector în criză.