Răspunsul ANAF la cererea USER de amânare a amenzilor pe e-Transport

Uniunea Societăților de Expediții din România (USER) informează că a primit răspunsurile ANAF la întrebările referitoare la Sistemul RO e-Transport și la solicitarea de amânare a aplicării sancțiunilor de la 1 iulie.

sursă foto: ANAF

Precizările USER transmise ZIUA CARGO:

În data de 30 mai 2024, ANAF ne-a trimis răspunsul oficial, semnat de Direcţia Generală Antifraudă Fiscală.

În ceea ce privește amânarea aplicării amenzilor, se precizează următoarele:

„Legislația referitoare la Sistemul național RO e-Transport a fost elaborată în urma mai multor întâlniri și consultări avute cu partenerii sociali, respectiv organizații profesionale ale transportatorilor, context în care s-au căutat soluții pentru atigerea obiectivelor avute de ANAF, cu un impact cât mai mic în ceea  ce priveşte activitatea agenților economici.

Înțelegem faptul că procesele digitale aflate în implementare la nivelul ANAF generează anumite dificultăți la nivelul operatorilor economici, însă, avantajele ulterioare implementării tuturor soluțiilor digitale sunt importante din perspectiva combaterii evaziunii fiscale.

În context, subliniem faptul că măsurile avute în vedere de Ministerul Finanțelor, prin adoptarea noului sistem de monitorizare, au rolul de a crea o  piață concurențială cu efecte pozitive în timp, atât pentru bugetul consolidat al statului cât și pentru contribuabilii de bună credință.

De asemenea, vă aducem la cunoștință că tot cadrul normativ care reglementează Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport este reanalizat in permanență, în vederea reglementării aspectelor specifice anumitor domenii de activitate, context în care, inclusiv aspectele sesizate de dvs. vor fi analizate și avute în atentie in ceea ce priveşte imbunătățirea legislației aferentă RO e-Transport.”

În continuare, redăm mai jos întrebările adresate și răspunsurile primite de la ANAF, cu speranța că vor fi lămurite aceste aspecte:

  • În cazul retururilor de marfă, cum se procedează? Este necesară obținerea unui nou cod UIT? În caz afirmativ, cine declara mărfurile returnate în Sistemul RO e-Transport?

Răspuns ANAF:

„Conform prevederi art. 3 pct. 10 și pct. 11 (Date declarate in Sistemul RO e- Transport) din Ordinul comun ANAF/AVR nr. 2545/6316/21.12.2022, pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, în situația în care bunurile nu au fost recepționate sau au fost recepționate parțial de beneficiarul / destinatarul menționat in Sistemul RO e-Transport la momentul obținerii codului UIT, bunurile nerecepționate vor reveni la expeditor în baza codului UIT inițial, în perioada de valabilitate a acestuia. Returul ulterior al bunurilor care au fost recepționate, formează o nouă partidă de bunuri pentru care este necesară obținerea unui cod UIT nou de către partea care returnează bunurile.

În situația prevăzută la art. 3 alin. (10) din Ordinul comun ANAF/AVR nr. 2545/6316/21.12.2022, dacă bunurile au fost refuzate sau s-a făcut recepție parțială, beneficiarul din România va menționa returul în zona „Confirmare Transport” a aplicației   informatice RO e-Transport selectând opțiunea „Infirmat” sau „Confirmat Parțial”, după caz, urmat de menționarea cantităților returnate în câmpul de date „Comentariu confirmare”. Datele referitoare la retur vor fi menționate în Sistemul RO e-Transport în perioada termenului de valabilitate a codului UIT.”

  • În cazul transportului internațional, sunt situații în care, în funcție de condiția de livrare INCOTERMS (stabilită în contractul de vânzare-cumpărare marfă între vânzător și cumpărător), importatorul/exportatorul sau beneficiarii / furnizorii nu contractează transportul, așadar nu au legătură cu transportatorul/casa de expediții, astfel încât să declare marfa în Sistemul RO e-Transport și să furnizeze organizatorului transportului  codul UIT.

Exemple:

  • În cazul condiției de livrare EXW (Ex Works), exportatorul/furnizorul român al mărfii nu contractează transportul, ci este obligația importatorului/beneficiarului străin să angajeze transportator (transportatorul/casa de expediții poate fi o companie străină, de asemenea). Cum se procedează in acest caz? Cine are obligația declarării mărfurilor in Sistemul  RO e-Transport?
  • În cazul condițiilor de livrare DAP (Delivery at Place), DPU (Delivery at Place Unloaded), DDP (Delivery Duty Paid), CPT (Carriage Paid To), CIP (Carriage and Insurance Paid To), importatorul/beneficiarul român al mărfii nu contractează transportul, ci este obligația exportatorului/furnizorului străin să angajeze transportator (transportatorul / casa de expediții poate fi o companie străină, de asemenea). Cum se procedează in acest caz? Cine are obligația declarării mărfurilor in Sistemul  RO e-Transport?

Răspuns ANAF:

„Având în vedere faptul că obligația declarării transporturilor internaționale de bunuri revine utilizatorilor prevăzuți la art. 8^1 din OUG 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, (lit. a – destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operațiuni[or de import sau export, după caz; lit. b – beneficiarul din România în cazul achizițiilor intracomunitare; lit. c – furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri), în situatia expusă de dumneavoastră în care, beneficiarul/furnizorul din România nu contractează transportator / casă de expediții pentru transporturile in cauză, prin raportare la procesul comercial descris și al relațiilor comerciale existente între partenerii comerciali, beneficiarul/furnizorul bunurilor din România, va întreprinde diligențele posibile, necesare pentru a îndeplini cerința de declarare a transportului în Sistemul RO e-Transport, respectiv de a obține codul UIT înainte de punerea efectivă in mişcare a vehiculului pe drumurile publice din România, solicitând partenerului extern datele de identificare ale autovehiculului în care urmează a fi încărcată marfa, astfel încât bunurile să fie însoțite de un cod UIT valid pe tot timpul transportului.”

  • Utilajele care se primesc/livrează în comodat între parteneri membrii UE sau nonUE se declară în Sistemul RO e-Transport ca achiziții / livrări intracomunitare sau ca import/export?

Răspuns ANAF:

„Pentru speța expusă, aceea a unui transport internațional între parteneri membrii UE (achiziții / livrări intracomunitare), respectiv parteneri membrii NON UE (import/export), se vor respecta prevederile art. 8″1 din OUG 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, cu precizarea că, în câmpul de date „Alte informatii”, al modulului de declarare RO e-Transport, se vor completa amănunte legate de particularitatea operațiunii efectuate, respectiv comodat.”

  • Mărfurile care se transporta intracomunitar prin curierat (UPS, DHL etc) și pentru care se întocmește AWB (Air Waybill) ca document de transport, se declară în Sistemul RO e Transport, dacă sunt depășite pragurile din prevederile legale (masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei)?

Răspuns ANAF:

„Potrivit prevederilor art. 1 alin. (4) din Ordinul Comun ANAF/AVR, pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu o masă brută totală mai mare de 500 ke sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.

În cauză, în situația unui transport intracomunitar prin servicii de curierat, dacă bunurile transportate îndeplinesc condițiile de mai sus menționate, este necesară declararea transportului in Sistemul RO e-Transport, respectiv de a obține codul UIT.”

  • În cazul unor clienți care nu au acces la internet sau în cazul unor persoane fizice care nu se pricep să își creeze Spațiu Privat Virtual (exemplu: cariere de extracție materiale, păduri, persoane fizice din mediul rural etc.), fiindu-le astfel imposibil să declare mărfurile în Sistemul RO e-Transport, cum se procedează? Este posibil ca organizatorul transportului să preia această obligație/responsabilitate, în numele clientului?

Răspuns ANAF:

„Declararea transporturilor de bunuri în Sistemul RO e-Transport se face de utilizatorii prevăzuți la art. 8 alin. (1) și art. 8^1 din Ordonanța de urgentă a Guvernului nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, în nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin împuternicit.”

  • În situația în care s-a solicitat și obținut codul UIT pentru un document pe care se declarase un transportator/număr de înmatriculare autovehicul, iar transportatorul / numărul de înmatriculare autovehicul se schimbă înainte de a începe transportul sau marfa este transbordată pe alt autovehicul, cum se procedează în Sistemul RO e-Transport?

Răspuns ANAF:

„Dacă transportul este efectuat cu transbordări pe mașini multiple, este necesar ca datele referitoare la vehiculul de transport să fie actualizate astfel încât, pe tot timpul transportului, partida de bunuri să fie însoțită de un cod UIT valid.

Pentru generarea codului UIT, utilizatorii prevăzuți la art. 8 alin. (1) și la art. 8°1 pot declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile   de bunuri, cu maximum 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului, dar până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz.

În perioada celor 3 zile calendaristice prevăzute la art. 11 alin (1) din Ordonanța de urgentă a Guvernului nr. 41/2022 cu modificările și completările ulterioare, dar nu mai târziu de pune a efectivă în mscare a vehiculului ge drumurile publice, datele declarate in Sistemul RO e-Transport pot fi modificate cu păstrarea codului UIT inițial.

Cu privire la schimbarea vehiculului de transport pe teritoriul national art. 8 alin. (1°1) din OUG 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, prevede că organizatorul transportului sau operatorul de transport, după caz, are obligația să actualizeze, în perioada de valabilitate a codului UIT, informațiile privind identificarea vehiculuÎui de transport rutier ori de câte ori  acestea se modifică, înainte de repunerea în mişcare, prin intermediul contului propriu din SPV – aplicația informatică RO e-Transport – zona „Modificări vehicule.”

  • Au circulat informații conform cărora lista de bunuri cu risc fiscal ridicat va fi extinsă, de la 1 martie 2024, cu următoarele mărfuri:

– Carne și organe comestibile (coduri NC 0201 – 0210)

– Pești și crustacee, moluște și alte nevertebrate acvatice (coduri NC 0302, 0304, 0306)

– Lapte și produse lactate; Ouă de păsări; Miere naturală; Produse comestibile de origine animală, nedenumite și necuprinse în altă parte (coduri NC 0401 – 0407, 0409)

– Tutunuri brute sau neprelucrate; deșeuri de tutun (cod NC 2401)

– Alte tutunuri și înlocuitori de tutun, prelucrate (cod NC 2403)

– Produse care conțin tutun, tutun reconstituit, nicotină sau înlocuitori de tutun (cod NC 2404)

A emis ANAF vreun ordin privind această extindere și a fost publicat în Monitorul Oficial?

Răspuns ANAF:

„Proiectul de ordin privind propunerea de extindere a categoriilor de bunuri cu risc fiscal ridicat a fost publicat pe site-ul ANAF, în data de 17.04.2024, în secțiunea transparență decizională.”

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.