Piața logisticii urbane va crește cu o medie anuală de 8% până în 2030, potrivit unui nou studiu realizat de FM Logistic și firma de consultanță Roland Berger. Cu toate acestea, transportul rutier de mărfuri este responsabil pentru aproximativ 20% din traficul urban și 30% din emisiile de CO2 din orașe. Creșterea comerțului electronic, combinată cu natura fragmentată a industriei logistice și rata ridicată de eșec (până la 30%) a primelor încercări de livrare, ridică probleme de sustenabilitate.
Iată precizările, în comunicatul transmis ZIUA CARGO:
Potrivit studiului, numit „Logistica urbană și provocările economice și de mediu cu care se confruntă”, doar o cooperare sporită între companiile private de logistică, companiile IT și autoritățile publice va permite optimizarea fluxului de mărfuri către și în interiorul orașelor, răspunzând în același timp la nevoile clienților.
Boom-ul livrărilor la domiciliu
Unul din 10 cetățeni, din cele 13 țări studiate, primește câte un colet pe zi. Mai mult de o treime (37%) dintre cetățenii francezi folosesc servicii de livrare de alimente la domiciliu. Această proporție atinge 60% în Paris. Pentru a combate poluarea, mai multe orașe adoptă reglementări care limitează utilizarea vehiculelor pe gaz. De la Copenhaga la Stuttgart și Paris, orașele din toată Europa planifică sau implementează deja interdicții pentru automobilele cu motor diesel.
Trei recomandări pentru o logistică urbană sustenabilă
Studiul expune trei propuneri pentru optimizarea eficienței logisticii urbane:
- Stabilirea unor standarde comune, de exemplu, în ceea ce privește dimensiunile coletelor, pentru a optimiza operațiunile de transbordare
- Punerea în comun a resurselor de depozitare și transport între organizații
- O mai bună utilizare a infrastructurii urbane existente: utilizarea benzilor de autobuz pentru transportul mărfurilor pe timp de noapte, utilizarea mai multor modalități de transport (rutier, feroviar naval), etc.
Trei priorități de investiții
Studiul identifică, de asemenea, trei priorități de investiții în noi tehnologii:
- Colectarea și schimbul de date despre spațiile urbane pentru o mai bună planificare a rutei și urmărirea transportului
- Automatizarea depozitelor pentru a crește viteza și precizia
- Mijloace de transport eco-eficiente (vehicule electrice, pe gaz sau hidrogen) care oferă valoare operațională, reducând în același timp impactul asupra mediului
„Jucătorii din domeniul logisticii urbane trebuie să își regândească practicile în mod colectiv pentru a răspunde cererilor consumatorilor eficient din punct de vedere al costurilor și al protecției mediului înconjurător”, spune Xavier Prévost, Business solutions and information systems Director, FM Logistic.
Inițiative promițătoare
Au fost inițiate mai multe proiecte în întreaga lume pentru a optimiza fluxul de bunuri și informații în orașe.
„Soluții tehnice și organizaționale inovatoare apar în fiecare etapă a lanțului de aprovizionare – de la transport și depozitare la gestionarea retururilor. Ele remodelează procesul de livrare last mile utilizat de companiile de logistică, clienții și consumatorii lor și îmbunătățesc propunerea cost / valoare, calitatea serviciilor și impactul asupra mediului ”, spune Gabriel Schillaci, Director Transport, Logistică și Mobilitate la Roland Berger Paris.
În Marea Britanie, de exemplu, Mole Solutions a experimentat utilizarea capsulelor pentru a muta transportul de marfă în subteran în Southampton.
În Franța, FM Logistic și compania imobiliară Novaxia s-au asociat pentru a dezvolta centre logistice temporare în clădiri urbane vacante. Proiectul numit „PLUME” este cofinanțat de regiunea Île-de-France.
Inaugurat în 2018, districtul Chapelle International din nordul Parisului găzduiește un centru logistic numit „Hotelul logistic”, un depozit pe mai multe etaje, cu un terminal feroviar a cărui rol este de a reduce utilizarea vehiculelor rutiere.
Metodologie
Studiul realizat de Roland Berger și FM Logistic se bazează pe cercetări interne, precum și pe 20 de interviuri cu experți în logistică urbană și expeditori din diferite industrii.
Despre FM Logistic
Înființată în Franța în 1967, FM Logistic este o companie independentă, de familie, care oferă soluții pentru lanțul de aprovizionare unei game largi de companii din FMCG, retail, parfumuri și cosmetice, industrie și domeniul medical. Este prezentă în 14 țări din Europa, Asia și America Latină (Brazilia). A realizat venituri de 1,43 miliarde EUR în anul fiscal încheiat în martie 2020 și are peste 27.500 de angajați
FM Logistic investește în inovație pentru a oferi servicii supply chain care răspund cerințelor în schimbare ale consumatorilor, creșterii comerțului electronic, distribuției omnicanal și sustenabilității.
Pentru mai multe informații despre FM Logistic: https://www.fmlogistic.com/eng-gb
Despre Roland Berger
Fondată în 1967, Roland Berger este singura companie de consultanță la nivel global cu rădăcini non-anglo-saxone. Suntem germani prin origine, europeni prin natură și globali prin ambiție, incluzând o prezență puternică în Asia și alte zone geografice în care simțim că putem avea cu adevărat un impact. Întotdeauna ne-am străduit să obținem o perspectivă diferită în domeniul consultanței și al afacerilor și astăzi continuăm să provocăm constructiv tiparele standard de gândire și să oferim clienților noi soluții pentru a gestiona procese de transformare.
Pentru mai multe informații: https://www.rolandberger.com/fr/