4.000 de cazuri de șoferi care conduceau sub influența alcoolului și/sau drogurilor (DUI) au fost depistate în cadrul celei mai recente operațiuni-maraton organizate de ROADPOL.
Maratonul „Alcool și droguri” s-a desfășurat la sfârșitul lunii mai, timp de 24 de ore, pe șoselele din 12 țări membre UE, unde polițiștii au efectuat controale masive.
Rezultate
Potrivit rapoartelor, peste 167.000 de șoferi au fost verificați în toată Europa, în timpul zilei și nopții operațiunii. Dintre aceștia, 3.724 șoferi se aflau sub influența alcoolului și 358 sub influența drogurilor. Deși legislația din țările europene diferă ușor, conducerea sub influența acestora este pedepsită în toate țările. Unele state au toleranță zero, în timp ce în altele este încă permis un conținut scăzut de alcool în respirație.
„Și asta nu este fără motiv. S-a dovedit științific că conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor crește semnificativ șansele de a fi implicat într-o coliziune. Și acest lucru este, din păcate, dovedit în practica noastră zilnică de poliție. În multe accidente în care sosesc polițiștii la fața locului, se constată că un șofer al unuia dintre vehicule conducea sub influență”, comentează secretarul Grupului de Lucru al Operațiunii ROADPOL, Henk Jansen de la Poliția Olandei.
Efect
Potrivit statisticilor, consumul de alcool și/sau droguri înainte sau în timpul conducerii unui vehicul duce, în fiecare an, la un număr mare de coliziuni cu alți utilizatori ai drumului sau cu obiecte fixe. Numărul de utilizatori ai drumului care sunt răniți sau morți în aceste coliziuni este, de asemenea, mare. „În special, șoferii din grupa de risc de vârstă 18-25 de ani nu sunt adesea conștienți de pericolele conduse de droguri. Adesea, ei nu iau în considerare faptul că inclusiv cantitățile mici de narcotice îi fac pe șoferi incapabili să conducă. De asemenea, este subestimat că capacitatea de a conduce poate fi afectată chiar dacă drogurile au fost consumate cu câteva zile în urmă”, mai informează Jansen. Potrivit acestuia, prevenirea și combaterea DUI poate reduce numărul de coliziuni și astfel și numărul de răniri grave și decese în trafic.