Unul din 100 de camioane este periculos de impropriu să circule pe drumurile europene. Datele au venit ca urmare a celei mai recente operațiuni de aplicare ROADPOL Truck&Bus efectuate, timp de o săptămână, în octombrie.
La campania axată pe controlul transportului de mărfuri și de pasageri au participat 17 forțe naționale de poliție. Potrivit feedback-ului lor, au fost verificate 223.314 camioane și 113.437 autobuze. În această săptămână de control au fost constatate 67.519 abateri (camioane: 60.480, autobuze: 7.039). În 2.070 de cazuri sau aproape 1% din controale, continuarea călătoriei camionului a fost considerată prea periculoasă, iar vehiculele au fost reținute până când starea corespunzătoare a camionului sau a încărcăturii a fost restabilită.
Rata neregulilor
Rata neregulilor a fost de 22,81% pentru transportul de marfă și de 5,91% pentru autobuze.
„Pentru traficul de marfă, asta înseamnă că una sau mai multe încălcări au fost constatate la aproape 1 din 4 camioane verificate. Aceasta arată că traficul de mărfuri reprezintă un risc major pentru siguranța rutieră și că monitorizarea este esențială. „Rata ridicată a neregulilor reflectă, de asemenea, standardul foarte înalt de pregătire în domeniul controalelor la traficul greu pe care îl au ofițerii de poliție europeni”, spune secretarul grupului de lucru ROADPOL, Henk Jansen, de la Poliția din Țările de Jos.
Cele mai multe încălcări ale normelor rutiere s-au constatat în domeniile viteză (11.565), defecțiuni tehnice (3.307), centuri de siguranță și alte dispozitive de siguranță (4.255). În 3.307 cazuri (3.232 camioane, 75 autobuze) au fost constatate defecțiuni tehnice grave. Au fost găsite supraîncărcate 1.583 de camioane (< 12 tone), 519 de camioane (> 12 tone) și 152 de autobuze.
Odihnă
A fost depistat un număr mare de încălcări ale timpului de conducere și de odihnă, precum și în privința tahografului: 8.277 de șoferi (7.808 de camioane și 469 de autobuze) și-au condus vehiculul mai mult decât este permis legal, fără a respecta pauzele obligatorii. De 6.675 de ori tahografele nu au fost gestionate corespunzător. Manipulări ale tahografelor digitale au fost detectate în 260 de cazuri.
Substanțe interzise
Din păcate, au fost descoperiți și 199 de șoferi care conduceau sub influența alcoolului, precum și 53 de șoferi sub influența drogurilor. Multe dintre aceste încălcări (cum ar fi viteza, asigurarea insuficientă a încărcăturii, oboseala șoferului și defecțiunile tehnice ale vehiculelor) sunt adesea principalele cauze ale coliziunilor grave și trebuie contracarate prin controale asupra traficului de mărfuri.
Pe lângă pedepsirea încălcării normelor, conducătorii auto sunt informați, prin discuții clarificatoare la fața locului, cu privire la pericolele asigurării insuficiente a încărcăturii, neutilizării centurii de siguranță, oboselii datorate depășirii timpilor de conducere sau problema în continuă creștere a distragerii atenției la volan de către, de exemplu, utilizarea telefoanelor mobile sau a altor dispozitive electronice.
Cooperare
De data aceasta, verificările în 7 țări (Belgia, Bulgaria, Danemarca, Finlanda, Franța, România și Slovacia) au avut loc în colaborare cu Autoritatea Europeană a Muncii (ELA).
Următoarea operațiune ROADPOL Truck & Bus va avea loc în perioada 13-19 februarie 2023.