O creșterea cu 18% a ratei de încălcare a legislației în cazul transporturilor de marfă (26,23) a fost înregistrată de forțele de poliția rutieră din UE asociate ROADPOL, în timpul celei mai recente acțiuni paneuropene denumite „Truck&Bus” („Camioane și autobuze”).
Precizările ROADPOL:
Operațiunea, a treia din 2023, s-a desfășurat în noiembrie, fiind axată pe controlul transportului comercial de mărfuri și a celui de pasageri. La acțiunea comună au participat 17 țări, care au verificat 245.500 de camioane și 11.261 de autobuze.
Conform feedback-ului lor, în timpul săptămânii de control au fost constatate 38.589 de încălcări (camioane: 79 152, autobuze: 8 796). În 2.556 de cazuri a trebuit interzisă continuarea călătoriei, până când șoferul și-a efectuat perioada de odihnă legală sau până când starea vehiculelor sau a încărcăturii a fost restabilită corespunzător. Rata neregulilor constatate a fost de 26,23% pentru transportul de marfă, ceea ce reprezintă o creștere cu 18%, comparațiv cu cea din operațiunea desfășurată anul anterior (22,81%).
În mod alarmant, rata de încălcare în ceea ce privește transportul cu autobuzele a fost de 6,96%, mai mică decât cea înregistrată în rândul camioanelor, dar totuși cu 17% mai mare față de cea din acțiunea ROADPOL desfășurată cu un an în urmă (5,91%).
„În cazul traficului greu de marfă, la 1 din 4 camioane verificate au fost constatate una sau mai multe încălcări. Acest lucru arată că traficul de marfă reprezintă un risc major pentru siguranța rutieră și că monitorizarea este în continuare necesară. Polițiștii europeni au un standard foarte ridicat de pregătire în ceea ce privește controalele în traficul greu, ceea ce se reflectă în rata ridicată de încălcare”, a declarat președintele Grupului de lucru operațional ROADPOL, comisarul-șef Jana Peleskova, de la Poliția din Republica Cehă.
Nereguli constatate
În cazul camioanelor, cele mai multe nereguli au fost constatate în domeniul depășirii timpului de conducere, al setărilor sau manipulării tahografului, al vitezei și al infracțiunilor tehnice (inclusiv încărcături supraponderale și nesigure). 10 368 de conducători auto (camioane 9 846, autobuze 522) au încălcat reglementările sociale valabile la nivel european, ceea ce înseamnă că au condus autovehiculul mai mult timp decât este permis prin lege, fără a respecta pauzele obligatorii.
De asemenea, 307 șoferi au fost găsiți participând la traficul rutier sub influența alcoolului, precum și 106 șoferi sub influența drogurilor. În 5.033 de cazuri (4.911 camioane, 122 autobuze) au fost constatate defecțiuni tehnice grave. 1.695 de camioane (< 12 tone), 1.211 camioane (> 12 tone) și 113 autobuze au fost găsite cu supraponderabilitate. Asigurarea încărcăturii a fost insuficientă la 1.631 de camioane. De 4.834 de ori tahografele prescrise nu au fost gestionate corespunzător. În 344 de cazuri au fost detectate manipulări ale tahografelor digitale.
„Bâjbâiala cu setările tahografului sau chiar manipularea acestora ia forme mai mari în fiecare an. Motivul pentru acest tip de fraudă este presiunea concurențială din industria transporturilor, aflată încă în creștere. Beneficiile financiare pentru transportatori pot fi mari, dar riscurile pentru siguranța rutieră sunt mai mari. În special din cauza oboselii șoferilor, pot avea loc coliziuni cu consecințe grave, nu numai pentru șoferul camionului sau al autobuzului, ci și pentru ceilalți participanți la trafic. Multe dintre celelalte încălcări (cum ar fi viteza, asigurarea insuficientă a încărcăturii și defecțiuni tehnice ale vehiculelor) sunt adesea principalele cauze ale coliziunilor grave și trebuie contracarate prin controale ale transporturilor de marfă”, a adăugat dna Peleskova. Potrivit acesteia, rezultatul săptămânii de control arată că inspecțiile în domeniul traficului de mărfuri grele și al transportului de persoane reprezintă în continuare o abordare importantă, pentru îmbunătățirea siguranței traficului.