Șoferii profesioniști ar putea avea salariul minim de 3.000 lei, ca și cei din construcții, fără a mai plăti contribuții de sănătate și nici la Pilonul II de pensii, timp de 8 ani (până la 31 decembrie 2028), și ar putea fi scutiți de impozitul pe venit, la fel ca IT-ișitli, dacă proiectul legislativ depus de senatorul Vasile Toma de la PSD va fi adoptat de Parlament.
Propunerea legislativă „pentru modificarea și completarea unor acte normative privind acordarea de facilitati conducatorilor auto care si desfasoara activitatea in domeniile transport de calatori si transport de marfa” a fost depusă la Senat, cu solicitarea de introducere a acesteia în procedură legislativă de urgență.
Actul normativ îi privește pe angajații din transporturile urbane, suburbane și metropolitane de călători, alte transporturi terestre de călători, transport de marfă.
La fel ca în construcții, pentru a benficia de facilitate, angajatorii trebuie să realizeze activitățile menționate în limita a cel puțin 80% din cifra de afaceri totală, calculată cumulat de la începutul anului, inclusiv luna în care aplică scutirea.
Veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor pentru care se aplică scutirea vor fi cuprinse între 3.000 și 30.000 lei lunar, inclusiv, și trebuie să fie realizate în baza contractului individual de muncă.
În expunerea de motive ce însoțește proiectul legislativ se arată că „Agentia Nationala pentru ocuparea Fortei de Munca din Germania avertiza, în anul 2018, ca numarul soferilor profesionisti a scazut in doar 4 ani cu peste 8 procente, iar ponderea soferilor profesionisti care depasisera varsta de 55 de ani crescuse la de 23% la 28%.
In acelasi timp, Polonia inregistra un deficit imens de soferi profesionisti de aproximativ 100 000, Franta de 15 000, aceeasi situatie problematica a deficitului de soferi profesonisti regasindu-se si in Spania, Marea Britanie sau Austria.
De altfel, arata studiile, pentru urmatorii ani, majoritatea soferilor profesionisti se vor afla la varsta pensionarii, in Spania, spre exemplu, 72% dintre acestia fiind persoane cu varste de peste 50 de ani, in timp ce, in Mare Britanie, varsta medie a unui sofer profesionist fiind de acum 55 de ani, deficitul de personal din industria transporturilor din Marea Britanie crescand cu 50 de soferi pe zi.
„Potrivit specialistilor si reprezentantilor industriei transporturilor din Romania, in prezent, ne lipsesc circa 45 000 de soferi profesionisti și un numar considerabil de vatmani (în localitățile în care transportul local se efectuează cu autobuze și tramvaie) existand cazuri in care, din cauza lipsei de forta de munca calificata, operatorii de transport, fie cei cu capital privat, fie cei cu capital public (mai ales in transportul local) nu pot opera cu intregul parc de autovehicule (autocare, autobuze, camioane, TIR-uri etc.), fiind nevoiti sa tina in garaje intre 10 si 15% dintre acestea. De aici decurg consecintele privind diminuarea activitatii economice potentiale si a taxelor/impozitelor platite la buget. Aceasta tendinta se va accentua in contextul crizei ”COVID-19” care va antrena o criza economica ce se va manifesta dincolo de acest an”, mai argumentează autorul proiectuluid e lege.