Într-un interviu pentru portalul sârb PlutonLogistics, secretarul general al ROADPOL, Sanja Veić, vorbește despre modul în care funcționează rețeaua europeană de poliție rutieră, despre cooperarea dintre membrii săi, despre particularitățile atunci când vine vorba despre controlul vehiculelor de marfă și de ce sunt importanți „experții în tahografe”.
Publicăm integral interviul, difuzat de ROADPOL în cel mai recent Buletin informativ:
PL: Să începem prin a ne spune ceva mai multe despre organizarea rețelei în sine și despre membrii acesteia.
– ROADPOL are mai multe opțiuni de aderare, de la statutul de membru cu drepturi depline, care include posibilitatea de a vota, până la cel de observator. În prezent, avem 31 de state membre, fiecare dintre acestea delegând câte un reprezentant în Consiliu și unul în Grupul operațional. Singura condiție pentru ca reprezentanții să fie delegați este ca aceștia să fie ofițeri de poliție activi la nivel național. Avem un statut pe baza căruia funcționăm.
Comitetul executiv, adică conducerea ROADPOL, este format din 7 membri – președintele, vicepreședintele, secretarul general, șeful grupului operațional, precum și 3 reprezentanți ai Consiliului. De altfel, primele patru poziții enumerate sunt ocupate în prezent de femei. De asemenea, deși ROADPOL activează pe teritoriul Europei, nu ne limităm doar la acest teritoriu, putând deveni membre și țări non-europene.
Cooperăm cu un număr mare de organizații partenere, unde Comisia Europeană și Direcția Generală pentru mobilitate și transport – DG MOVE – ocupă, fără îndoială, primul loc. Suntem parțial finanțați de DG MOVE, prin proiectele lor. Restul finanțării se bazează pe cotizația membrilor.
PL: Cum sunt planificate activitățile ROADPOL?
– Organizăm controale concentrate asupra celor mai frecvente încălcări ale regulilor de circulație: excesul de viteză, conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, nepurtarea centurii de siguranță etc. Totul se desfășoară conform calendarului gestionat de Grupul operativ. Calendarul este adoptat în toamnă pentru fiecare an următor și distribuit statelor, care apoi desfășoară acțiunile în același timp, în mod sincronizat. La final, acestea își introduc rezultatele individuale pe site-ul nostru. Apoi, centralizăm rezultatele și le publicăm pe site-ul nostru și pe rețelele de socializare.
Pe lângă obiectivul nostru de a reduce numărul de accidente rutiere, precum și numărul de răniți și victime, obiectivul nostru este să facem schimb de bune practici între statele membre. În acest scop, organizăm, de asemenea, diverse seminarii și ateliere tematice.
PL: Un astfel de seminar este Masterclass-ul privind tahografele, organizat recent la Zagreb, la care au participat reprezentanți ai poliției din 15 țări. Ne puteți da mai multe detalii despre acesta?
– ROADPOL are doi experți, Frederik Martin din Belgia și Sven Kilian din Germania, care sunt specializați în domeniul tahografelor, și anume la traficul de vehicule grele și autobuze. Pe parcursul anului, în cooperare cu Euro Contrôle Route sau în mod independent, așa cum a fost cazul acum la Zagreb, aceștia organizează evenimente de masterclass.
Astfel de ateliere servesc la îmbunătățirea cunoștințelor polițiștilor în acest domeniu foarte specific. Atunci când vine vorba de controlul tahografelor, este necesar să existe o forță de poliție care să fie educată în mod adecvat cu privire la modul de punere în aplicare a legislației și la modul de detectare a încălcărilor. De exemplu, nu este la fel de simplă determinarea vitezei de deplasare cu ajutorul unei camere video.
Participanții la masterclass au întotdeauna parte de o pregătire practică, în cadrul căreia „exersează” cum să detecteze, în trafic, manipulările și încălcările. În plus, ei învață și ce fel de evenimente se pot întâmpla în practică. Acesta este un domeniu în care Frederik și Sven sunt deosebit de activi, deoarece urmăresc în mod constant toate activitățile de pe teren din întreaga Europă, pentru a fi cu un pas înaintea șoferilor care, din păcate, sunt mereu în căutarea de noi soluții și noi instrumente de manipulare.
PL: Rezultatele controalelor Truck&Bus arată că rata încălcărilor detectate este semnificativ mai mare în cazul camioanelor decât în cazul autobuzelor – în timpul ultimei acțiuni, de exemplu, au fost detectate 24,01% din încălcările în traficul de marfă, în timp ce doar 4,67% din încălcările legate de autobuze. În același timp, trebuie să observăm că un număr semnificativ mai mare de camioane sunt controlate, în comparație cu autobuzele – caz în care, de exemplu, vorbim de o cifră de 142.732, față de 92.403. De ce se întâmplă acest lucru?
– În primul rând, pentru că există un trafic de marfă mai mare. Desigur, există diferențe în funcție de țară, însă, având în vedere că nu analizăm pe membri individuali, ci facem exclusiv o analiză globală, traficul de marfă este dominant, astfel că este semnificativ mai mult inclus în controale.
Un motiv foarte important ar putea fi, de asemenea, faptul că un control regulat și adecvat al transportului greu durează cel puțin 20 de minute pentru fiecare vehicul. Când este vorba de un camion, este incomod pentru șofer, dar în majoritatea cazurilor, nu afectează mărfurile transportate. Când vine vorba de autobuze, șoferul nu este singurul implicat în acest proces, ci și alte aproximativ 50 de persoane, care trebuie să aștepte în timp ce se efectuează controlul. În timp ce acesta are loc, pasagerii trebuie să rămână în autobuz, deoarece nu doriți ca aceștia să se plimbe pe autostradă. Prin urmare, poliția vrea să aibă un semnal foarte bun că ceva este în neregulă înainte de a se lansa într-un control amănunțit al unui autobuz care transportă pasageri.
PL: Care sunt cele mai frecvente încălcări în care sunt implicate vehiculele de marfă?
– În timpul ultimei operațiuni Truck&Bus, care a avut loc în luna mai, cele mai frecvente încălcări au fost depășirea timpului de conducere și de odihnă, manipularea tahografului, depășirea vitezei și probleme tehnice, inclusiv vehicule supraîncărcate și încărcături neasigurate. Aș dori să subliniez faptul că anumite acțiuni, cum ar fi aceasta, sunt organizate în cooperare cu ELA (Autoritatea Europeană a Muncii), care se ocupă de normele sociale în cadrul UE.
PL: Este clar că manipularea tahografului, precum și depășirea timpului de conducere, are loc adesea din cauza presiunii evidente din industria transporturilor. Cum pot fi prevenite astfel de încălcări? ROADPOL are în plan acțiuni suplimentare?
– Da, din cauza concurenței, unele companii de transport îi forțează pe șoferi să încalce regulile: să ajungă mai devreme la destinație, să descarce mai devreme, să accepte o nouă sarcină înaintea altora… Cum putem împiedica acest lucru? În primul rând, printr-o implicare mai intensă a ELA în controale, pe care am menționat-o deja, ca organism care are autoritatea de a sancționa compania de transport (cf. în Uniunea Europeană) și persoana responsabilă din cadrul companiei, pentru că a „forțat” șoferul să comită o încălcare. Poliția singură nu poate face acest lucru, astfel încât cooperarea între autorități este crucială.
Voi face o comparație, mai exact în Croația, aveți Ministerul Muncii, sistemul de pensii, familia și politica socială cu inspecția lor și, din câte știu eu, în Serbia, Agenția pentru siguranța traficului rutier. În acest caz, ELA este ceva de genul agenției de siguranță rutieră sau a inspecției muncii, doar că la nivelul UE. De asemenea, ROADPOL și ELA introduc toate datele și rezultatele acțiunii prin intermediul unei platforme comune, pentru a atrage atenția și a influența transportatorii să nu-i forțeze pe șoferi să încalce reglementările.
Este clar cât de mare este amenințarea pe care un șofer obosit o reprezintă pentru siguranța pe șosele, implicând vehicule de pasageri și, mai ales, când vine vorba de vehicule comerciale. Tocmai de aceea, în calendarul nostru avem cel mai mare număr de operațiuni Truck&Bus – trei pe an.
PL: Cât de standardizată este poliția națională atunci când vine vorba de astfel de controale?
– ROADPOL a creat tabele pentru operațiuni, nu doar pentru transportul comercial, ci și pentru alte acțiuni. Am standardizat formularul și încălcările care sunt controlate și introduse în el – printre care, de exemplu, în cazul camioanelor – marfă neasigurată, viteză, nepurtarea centurii de siguranță, defecțiuni tehnice, nerespectarea orelor de lucru, supraîncărcare etc. Bineînțeles, există și secțiunea “altele”, pentru restul infracțiunilor nespecificate în tabel. De asemenea, dacă doriți să adăugați sau să evidențiați ceva anume, este posibil să scrieți o astfel de notă.
PL: Au membrii rețelei ROADPOL vreo obligație sau standard în ceea ce privește numărul de vehicule controlate?
– Nu, pentru că fiecare țară are planuri de lucru ale poliției diferite. Prin urmare, toată lumea desfășoară acțiunea pe parcursul unei anumite săptămâni, dar nu putem defini sau obliga să efectueze un anumit număr de controale în perioada respectivă. Totul se face pe bază de voluntariat. Pe de altă parte, cred că pentru multe țări care obișnuiau să efectueze doar un număr mic de controale menționate, astfel de acțiuni au însemnat că au crescut numărul acestora.
PL: Presupun că noul regulament referitor la obligația de a utiliza tahografe inteligente de a doua generație va aduce noi sarcini și provocări pentru experții ROADPOL?
– Cu siguranță vom include noul regulament în planurile noastre pentru anul viitor și vom încerca să îi informăm pe membri cu privire la toate modificările care privesc acest plan.
PL: Cât de activă este Serbia în cadrul ROADPOL?
Serbia este foarte activă și am doar cuvinte de laudă pentru colegii mei care încearcă să participe la toate evenimentele noastre.
Avem, de asemenea, propriul nostru forum – pe site-ul nostru, o parte rezervată membrilor, unde reprezentanții țărilor pot adresa direct întrebări legate de legislație, tehnologie sau orice altceva în domeniul nostru, iar Serbia este, de asemenea, extrem de activă acolo. Colegii din țara dumneavoastră încearcă să adune cât mai multe soluții din țările care au o situație mai bună în materie de siguranță rutieră.
De asemenea, forumul ne ajută foarte mult pe toți, există întotdeauna întrebări de specialitate, precise. Una dintre cele mai recente, de exemplu, sună astfel: „Dacă folosiți testere de droguri, înregistrați atât rezultatele pozitive, cât și cele negative?”. Într-un timp foarte scurt, primiți un răspuns din mai multe țări, nu trebuie să vă faceți propriile cercetări.
PL: Cum vedeți rolul ROADPOL în viitor?
– Sper că ne vom extinde influența și în alte părți ale lumii, nu numai în Europa, astfel încât să putem colabora pentru a îmbunătăți siguranța și educația rutieră și în alte părți. Tocmai am venit de la un atelier de lucru din Arabia Saudită, unde am fost invitați să ne prezentăm experiențele. De asemenea, poliția din Dubai are în prezent statut de observator în cadrul rețelei.
Ne-am dori să includem țări din întreaga lume pentru a ne uni eforturile în vederea reducerii numărului de decese și de răniri grave în urma accidentelor rutiere. Campania noastră emblematică “Zilele siguranței ROADPOL”, pe care o organizăm în fiecare an în luna septembrie, în timpul Săptămânii europene a mobilității, este un bun exemplu de sensibilizare a tuturor utilizatorilor de drumuri și face apel la autoritățile rutiere, ministere, companii private, ONG-uri, precum și la fiecare cetățean să se gândească la riscurile din trafic și să își adopte un comportament conform regulilor de circulație sau să desfășoare activități care să ridice siguranța rutieră la un nivel superior.