Cancelarul german Olaf Scholz, conform ziarului german Handelsblatt, vorbește despre impunerea unui tarif uniform de 15% la exporturile de mașini din China și Europa. Planurile UE privind tarifele eșalonate la mașinile electrice chinezești, prezentate la mijlocul lunii iunie, ar trebui revizuite.
Comisia UE consideră planul cancelarului nepotrivit și nu îl vede ca o opțiune. Se spune că negocierea cu China nu se referă la armonizarea tarifelor, ci la crearea unor condiții competitive echitabile și la compensarea subvențiilor chineze. Tarifele speciale propuse de UE au intrat provizoriu în vigoare pe 4 iulie. UE și China vor continua discuțiile până pe 5 noiembrie, iar tarifele nu vor fi impuse până atunci. În noiembrie, statele membre UE trebuie să confirme decizia. Dacă acceptă propunerea UE, tarifele vor fi percepute retroactiv până la 4 iulie.
În prezent, producătorii de automobile trebuie să plătească o taxă de zece la sută atunci când importă o mașină electrică din China în UE – indiferent dacă o produce un producător chinez sau o companie europeană. În prezent, UE intenționează să evalueze tarifele speciale în funcție de valoarea subvențiilor pe care producătorul le primește de la guvernul chinez, adică presupusul avantaj competitiv.
Propunerea lui Scholz de a percepe o rată forfetară de 15% taxe de import în ambele direcții ar determina o creștere minoră a taxei pentru vehiculele fabricate în China. Cu toate acestea, nimic nu s-ar schimba pentru mașinile electrice fabricate în Europa și vândute în China: China percepe deja 15% pentru importurile de mașini.
Cu posibilitatea ca alte țări să urmeze propunerea cancelarului, procesul este oarecum exploziv. Inițiativa pentru tarifele dependente de subvenții a venit de la Comisia UE sub Ursula von der Leyen. Prin urmare, ar fi o confruntare între Scholz și von der Leyen, dacă cancelarul ar câștiga majoritatea prin inițiativa sa – iar tarifele Comisiei UE nu ar mai intra în vigoare. Până acum însă, criticile la adresa tarifelor diferențiate producătorilor au venit în principal din Germania.
„Nu sunt mulțumit de rezultatele politicii comerciale a Uniunii Europene. Ceva trebuie să se schimbe dramatic”, a spus Scholz, în cadrul declarației sale guvernamentale în Bundestag-ul german. Oficial, Bruxelles-ul descrie abordarea germană cu tarife la fel de mari pentru ambele părți drept „naivă”. Totuși, raportul precizează, de asemenea, că nivelul tarifelor planificate nu este complet necontroversat, chiar și la Bruxelles.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro