Transportatorii rutieri români continuă lupta împotriva practicilor protecționiste apărute, în special în Germania și Franța, astfel că au adresat Comisiei Europene și Parlamentului European o scrisoare deschisă.
Scrisoarea deschisă se vrea, potrivit comunicatului remis redacției, “o luare de poziție directă, nemijlocită, comună, ca de la transportatori la Comisia Europeană și la Parlamentul European împotriva acestor măsuri îndreptate contra transportatorilor estici, în lumina apropierii de momentul la care Comisia Europeană va lansa Noul Pachet Rutier, la sfârșitul lunii mai”.
Scrisoare deschisă a transportatorilor români
adresată Comisiei Europene și Parlamentului European
Poate o să întrebati: Cine sunteti voi? Ce vrea să însemne această scrisoare deschisă, cu ce scop ne-o adresați?
Răspunsul e și simplu și complicat în același timp.
Simplu, în sensul în care mai multi transportatori rutieri români ne-am unit în a scrie această scrisoare deschisă opiniei publice pentru a mărturisi tare si răspicat că suntem loviți, doborâți, acuzați pe nedrept, eliminați fără a avea altă vină decât că suntem. Suntem încă activi, suntem profesioniști și suntem competitivi.
Complicat, pentru că e vorba de un întreg sector al economiei României, de un procent important din PIB al acesteia, de sute de mii de angajati direcți si familiile lor, plus o întreagă industrie furnizoare de produse și servicii specifice.
Și de ce, încă, complicat? Pentru că această hărțuire, prigoană, lovire nu se întâmplă în vreme de razboi. NU. Suntem în pace, cetățeni cu drepturi aparent depline in UE, având la baza Uniunii noastre Europene niște principii dintre cele mai oneste, mai nobile și înălțătoare.
Hărțuirea si lovirea noastră se face prin lege sau, mai bine zis, prin “lege“. Nu contează că “legea“ nu respectă legile UE, dacă ea e dată de Germania, Franța sau mai nou, Austria. Comisia Europeană ai cărei cetățeni cu drepturi depline suntem teoretic, ar trebui să ne apere. Într-adevăr în luna mai 2015 Comisia Europeană a deschis o primă procedură de infrigement care a rămas “suspendată“ până când o altă legislație, mai nefavorabilă nouă, va fi pusă în loc. Legislația care se preconizează că va apare la sfârșitul lunii mai 2017 se vrea a fi un compromis între Est si Vest.
Cu alte cuvinte, acele principii frumoase și nobile sunt pentru naivi, pentru că atunci când interesul celor puternici ai Europei e altul, legile se schimbă.
Și culmea ipocriziei, aceste “legi“ vin însoțite de o grămadă de declarații pline de “bune intenții“, de “griji materne“, de apeluri la “drepturi egale“, cu alte cuvinte, de lozinci.
Probabil ați auzit în mass-media, deloc străină de acest război pornit împotriva noastră, a transportatorilor estici, expresii de genul “dumping social“, “plată egală pentru muncă egală“, “siguranța circulației“ , “condiții decente pentru sofer“, etc.
Înainte să mergem mai departe o observație. În războiul contra transportatorilor estici există și victime colaterale, cum sunt transportatorii portughezi, spanioli, olandezi chiar, care însă trebuie să suporte acest val, lipsit de rațiune până la urmă, pornit de Franța si Germania.
Nu întâmplător am zis lipsit de rațiune. Cunoașteți cu toții proverbul: Somnul rațiunii naște monștri!
Acești ultimi doi ani, de la 1 ianuarie 2015 încoace, a transformat situația din transporturile rutiere internaționale din spațiul UE în ceva monstruos, imposibil de înțeles și aplicat.
Ne aflăm acum cu o lună înaintea lansării Noului Pachet Rutier. Nu avem nici o idee ce va conține, ce se va schimba sau cum se va schimba. Un lucru știm sigur!
Nu mai putem să tăcem, să așteptăm ca cineva să găsească înțelepciunea de a merge pe calea rațiunii, a omeniei, a valorilor autentice, pur si simplu să recunoască adevărul.
Asadar, chiar dacă asociațiile noastre profesionale au reacționat la abuzurile Franței si Germaniei, chiar dacă autoritățile noastre și-au manifestat dezacordul, vrem să o facem și noi, Pag. 1 / 4 nemijlocit, pentru a exprima cu voce tare ADEVĂRUL, pe care cei puternici doresc să-l deformeze.
1. Referitor la Dumpingul social. Acest termen a fost folosit în ce privește transportul rutier internațional, făcând referire la costurile mai mici cu personalul transportatorilor estici, mai precis cu șoferii.
Aceste declarații s-au dovedit tendențioase, fiindcă atunci când s-au analizat mai îndeaproape, comparativ cu salarul minim din Germania, n-au mai fost chiar atât de mici.
De observat ca vorbim de salarii si diurne acordate in România în condiții de legalitate. S-a insistat că a fi șofer de camion în trafic internațional pentru o companie din Est este egal cu a fi sclav.
S-a spus că șoferii nu-și permit nici măcar sa mânânce la restaurant. Fals, total fals. Șoferii noștrii își fac cele mai multe cumpărături în supermarket-urile din Germania și gătesc în parcare pentru că așa vor ei, pentru că știu să gătească, pentru că mâncarea gătită este mai sănătoasa decât mâncarea din restaurant.
Au frigider în cabină și pot să-și conserve mâncarea pentru mai multe zile. S-a spus că sunt obligați să se spele și să-și spele rufele în lighean.
Fals, total fals. Șoferii noștri folosesc facilitățile din parcările destinate tirurilor, când e nevoie, legate de dușuri, mașini de spălat automate etc.
Acești sclavi, cum au fost numiți, au telefoane mobile proprii performante, pe lângă cele de companie, de regulă mai slabe, au laptop-uri și tablete. Apropo, gătitul în parcare le satisface de multe ori și nevoia de socializare.
Șoferii, cred că foarte puțini dintre ei, ar dori să schimbe cabina camionului si confortul ei, cu orice motel de pe traseu, de multe ori plin de gândaci.
Și încă ceva, atunci cînd vorbim de sclavagism ar trebui puțin analizat și venitul în termeni reali, adică costul vieții și costul întreținerii familiei. Majoritatea șoferilor români au apartamente sau case proprii sau își construiesc una.
Nu plătesc chirie! Nu plătesc mortgage! Familiile lor trăiesc în România, nu în Germania, costurile fiind mai mici.
Este un mare deficit de șoferi în țările noastre, inclusiv în România și nu din cauza dumping-ului social sau a condițiilor sclavagiste. Ci pentru că foarte mulți șoferi români au fost recrutați de firme din Germania sau alte țări vestice.
Cu toate acestea, penuria se manifestă în continuare și în Germania și în Franța! Dar atenție, eliminare transportatorilor estici poate furniza șoferi pentru companiile din vest, dar nu va fi o soluție pe termen lung.
Majoritatea șoferilor români care lucreaza în spațiul UE pentru companiile românești au familiile în România. Numai diferența de salar nu justifică mutarea în altă țară. Ar trebui să plătească chirie și la sfârșitul lunii costurile suplimentare ar fi mai mari ca și avantajele.
Cu toate acestea, da, există o situație în care companiile noastre nu pot concura cu cele germane, de exemplu atunci când șoferul declară copiii ca locuind în Germania și primește alocații de la statul german, deși ei se află în România.
Cum am putea numi noi această practică? Piraterie socială?Acești șoferi își vizitează familiile în pauzele de 45 de ore, timp în care trebuie să ajungă și înapoi la camion, și “proaspeți“ pornesc pe drumurile Europei.
Acest lucru se cheamă siguranță rutieră? Sau faptul că șoferul român angajat în Germania stă cu familia maxim 2 săptămâni pe an , în concediu, comparativ cu 3-4 luni pe an cât petrece șoferul angajat în România timp cu familia? Acest lucru nu s-ar putea numi sclavagism? Pag. 2 / 4 2.
2. Vă rugăm să nu pierdeți din vedere că contractul de muncă este liber consimțit și este reglementat de legea muncii din România. Oricând șoferul poate pleca ca urmare a unui preaviz de 20 de zile.
3. Penuria de șoferi la nivelul întregii Europe își are cauza, după părerea noastră, în dificultatea profesiei, în dificultatea aplicării legislatiei, în stresul cauzat de controale si amenzi, în probleme de securitate cum e migrația ilegală (vezi cazul Angliei și mai nou al întregii Europe).
În țările vestice există suficiente alternative la această profesie, riscantă totuși. Șoferii estici sunt doriți în Vest pentru că sunt buni conducători auto, sunt într-o formă fizică bună, sunt capabili să încarce sau descarce la nevoie, să asigure marfa, să decoperteze prelata remorcii, să schimbe o roată, sunt pe scurt profesioniști.
4. Atunci când s-a vorbit de dumping social și de introducerea salarului minim pentru șoferii de camion în Germania sau Franța, nu s-a discutat și de aplicarea unui tarif minim pentru transportatorii estici!
De fapt, piața, prețul transportului, tarifele sunt stabilite de mulți jucători vest-europeni care fac profituri foarte mari. Firmele de logistică si expediție s-au dezvoltat în ultimii ani foarte mult tocmai în țările puternic industrializate, Germania și Franța.
5. Ce este interesant este că atunci când o firmă de logistică din Germania încheie un contract de transport cu o firmă din România la prețuri să zicem mai competitive, decât cu un transportator național, acest lucru este numit „Dumping social”.
Când un producător de camioane alege să deschidă o fabrică de cutii de viteză în România pentru că prețul de producție este mai competitiv, acest lucru se cheamă libera circulație a capitalurilor.
6. În definitiv transportatorii estici cumpără camioane produse în vestul Europei, finanțate de firme de leasing din vestul Europei, la dobânzi mult mai mari decât cele din Franța sau Germania.
7. Faptul că intrăm cu camioanele pe teritoriul Germaniei sau Franței nu este o favoare. De când e omul pe pământ, drumurile, căile de acces au fost considerate de utilitate publică. Dacă vreți, e un fel de teritoriu neutru.
Nu uitați că plătim taxe de drum, de multe ori foarte mari pentru a avea acces la rețeaua de drumuri din țările tranzitate.
8. Legat de campania de denigrare dusă la adresa companiilor de transport din Est de către asociațiile lucrătorilor la nivel european, trebuie să recunoaștem că am rămas uimiți de „dialogul” pe care un șofer român angajat în Danemarca a reușit să-l aibă cu oficialitățile europene la cel mai înalt nivel. Departe de noi gândul de a jigni cu ceva sau pe cineva, dar povestea cu exploatarea acestuia pare destul de neverosimilă.
Noi am trăit în comunism. O persoană exploatată nu cântărea niciodată 150 Kg sau mai mult. Mă intreb dacă acea persoană ar fi trecut analizele medicale obligatorii în România, dacă acea persoană ar putea interveni în caz de accident, dacă ar putea ancora marfa etc.
Câteva concluzii:
1. Dacă ne desființați pe noi, transportatorii estici, transportul european nu va crește, pentru că nu poate. În România, încă, meseria de șofer de camion e atractivă și noi vom forma noi și noi șoferi internaționali, de multe ori pe costul nostru propriu.
Și vă rugăm să rețineți, migrația șoferilor în Vest este o tragedie pentru familiile acestora. Pag. 3 / 4
2. Ceea ce Franța si Germania ”legiferează” în domeniul transportului se poate realiza cel mai simplu dacă vom implanta un CIP șoferilor de tir, prin care să-i urmărim electronic.
Acest lucru ar rezolva problema timpilor petrecuți de aceștia în fiecare din țările membre, ale repausului de 45 de ore în interiorul sau în afara cabinei, întoarcerile la domiciliu, și poate ar diminua chiar și riscul deturnării camioanelor etc.
O soluție practică si posibilă. Am fi liberi în orice, doar că am avea un CIP implantat! Și până la urmă suntem deschiși chiar la cipuri made in Germany, cu montaj autorizat în Franța. Scuzați ironia, dar asta se întâmplă de fapt! Într-acolo ne îndreptăm!
3. Am vrea să adăugăm că autoritățile europene, ca orice alte autorități, au OBLIGAȚIA de a face dreptate, de a lua decizii, de a respecta legea. Nu e un drept, e obligația lor de bază!
De curând, estici si vestici am sărbătorit Paștele împreună. Și am avut în fața noastră reacția lui Pilat, atunci când Iisus i-a spus: ”Pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie pentru adevăr”.
Pilat a întrebat: ”Ce este adevărul?”
Istoria a confirmat că adevărul nu este cel pe care îl fabricăm! Care este adevărul dumneavoastră?
Această scrisoare comună a fost redactată cu sprijinul Platformei online dedicată Transportatorilor Euload.com, în data de 20 aprilie 2017, și a fost semnată de companiile de transport rutier din România (în ordine alfabetică:
A&S LOGISTIC TRANSPORT SRL
AC MOBILE SRL
ADI CALIN SRL
ADY ROUTE SRL
AEG EASY CARGO SRL
AGEXIM MOTOR SA
AGL EXPEDITION SRL-D
AGRICOLA NICOLA SRL
ALCODA SERVICE SRL
ALINTRANS CONSTRUCT SRL
ALL TRANS ALOS SRL
ALTOSA HOLZ SRL
ANDENTO TRANS SRL
ANDREIKOSMAN SRL
ANG LOGISTIC SRL
ANGELO RUS SPEED SRL
ARIBUS TRANS SRL
ARROW TRANSPED CONSTRUCT SRL
ARTIX EUROCURIER SRL
AS SPEDITION SRL
ASPROPYRGOS SRL
AUTOLOGISTIC STL
AUTOMOTIVE CREATIONS SRL
AUTOSERVICE SRL
AUTOTRANSPORTI MARCON ODINO SRL
AVIS TRANS SRL
AZETA IMPEX SRL B & C LOGISTIC SRL
BABY STAR SRL
BALEA & CRIS TRANS SRL
BAU COMPLEX SRL
BAVARIA EXPRES IMPORT EXPORT SRL
BAYERNTRUCK CARGO SRL
BDM GRUP INVEST SRL
BEN SPEDITION SRL
BENU TRANS
BEST EXPRESS SRL
BEVETO SRL
BIT RAZVAN TRANS SRL
BITTE IMPEX SRL
BIV IMPEX SRL
BLACH DOM TRANS SRL
BOGLAVIS TRANS SRL
BON-TRANS SRL
BRANEX TRANS SRL
BULLET’S SRL
BULSPEDITION SRL
CALTEXIM LOGISTIC SRL
CAMISIL COM SRL
CAMISIL COM SRL
CARGO VALEA IERULUI SRL
CARINO TOM SRL
CARIS EXPRESS SRL
CARPY DECOR SRL
CATALINA CARGO SRL
CDA TRANS SRL
CEREAL PROD AGRA SRL
CHEVROLET CC SRL
CIORNEI PROD SRL
CIP EDDIE LOGISTICS SRL
CLADOR SRL
CLIO SRL
CODU AUTOLOGISTIC SRL
COMILGA SRL
COMMITA SRL
COMTRATUR SRL
CONDMARI SRL
CONECTOR SPEEDY TRANS SRL
CONSTRUCTII COMERT S&Z SRL
CORNEX SRL
CORVIN TRUCK SRL
COSMOS NIGA SRL
COSMOTRANS SRL
COSTY EXPRESS SPEDITION SRL
CREATIV TRANSPORT SRL
D.M. SMART TRANS SRL
DAN CARGO LOGISTIC SRL
DANIEL SI DANIELA TRANS SRL
DANNY COM 93 PRESTEXIM SRL
DANTRANSLOGISTIC SRL
DARALEX TRANS SRL
DARIANA EXIM SRL
DARK SEBYTRANS SRL
DASIM SRL
DASSO COMIMPEX SRL
DAVID SPED SRL
DAVIKER CARGO SRL
DEBY TRANS SRL
DELI TRANS SRL
DIAKAT EUROTRANS
DORNER SRL
DUVEMA SERVCOM SRL
EAST SERVICE SEBES SRL
EBASTO COM SRL
ECHIPROT COMPANY SRL
EDU FOR TRUCKS SRL
EGETRA ROMANIA SRL
ELCOS GRUP SRL
EMILEMA PRODCOM SRL
EMISCARP SRL
EURO TUR CREW SRL-D
EUROCONSTANTIN SRL
EUROLUC TRANS SRL
EUROSPEED DTC SPEDITION
EUROTRANS CRISTI SRL
EVAN SPEED LOGISTIC SRL
EVOLTA LOGISTIC SRL
EXPRES EURO CRISVALY SRL
EXPRESS EURO DURAS SRL
EXPRESS EUROSCAN SRL
FALCON SERVICII SRL
FARBEN TRANS SRL
FARES IMPORT EXPORT SRL
FAVORIT 1001 SRL
FENIX COM SRL
FINTRANS SRL
FIR EXPRESS
FIRST ALL TRANS
FIRST LINE EXPRESS SRL
FIT SPED SRL
FLOMED C OMP SRL
FLORIAN BRUDER TRANS SRL
FORTUNA TRUK SRL
FROST CARO SRL
FTS FREIGHT SRL
FUDULU SRL
FULGER SPEED TRANS SRL
G MAT PROD SRL
GALLA SPEED LOGISTIC SRL
GE-MI TRANSPORT SRL
GENOVA OIL & SERVICE SRL
GEOBOB TRANS VEST SRL
GEODAM TRUCKS SRL
GEORGIA GRUP MIHSI SRL
GEORGIO & MADA TRANS SRL
GERMAN SERV SRL
GLOBAL TRANSPORTER SPRINT SRL
GMC EUROCAR TIR SRL
GRAND TRANS AV SRL
GRINOR SPEED SRL-D
GRUBER LOGISTICS SRL
GRUBER LOGISTICS SRL HAIBACH TRANS SRL
HANES H. OVIDIU I.I HC TRANS SRL
HDH SCHULZ SRL
HELLENY SPEDITION SRL
HERMIL COM SRL
HOBEANU AUTOTRANS SRL
HORADE TRANS SRL
I.J. SERVICII TURISTICE SRL
INT TRANSPORTE POPOVICI SRL
INTEGRAL CHINCIU COMIMPEX SRL
INTER EXPRES SRL
INTERTRANS SRL
INVICTUS EXPEDITION SRL
IRINITA SRL
IZA EUROTRANS SRL
IZOTEHNICA SRL
JOHANDAV SRL
JUST TRUCK SRL
KLD GROUP SRL
KLD LOGISTIC TRANS SRL
KOH I NOR IMPEX SRL
KOL DRAG SRL
KOL TRANS SRL
KOZARA TRANS SRL
KRAFT TRANS SRL
KREIA SPED SRL
KTRANS TRK SRL
KYMY EASYTRANS SRL
L & C LEON SRL
LAZMOL TRANS SRL
LKW & LG TRANS SRL
LOGICHUS LINE SRL
LOGISTIC CONECTOR GRUP SRL
LUCA SPRINT SRL
LUCIANKOS SRL
LUMY TOR SRL
LUPTRANS SRL
M & D TRANSPORT SRL
M-SYSTEM SRL
M.G. EUROTRANSPORT LOGISTIK SRL
MA SONG ELENA SPEDITION SRL
MAGIC CIP SRL MALEX SRL
MARACANA SRL
MARAMOTUL TRANS SRL
MARIGAZ SUCEAVA SRL
MARIO EXPRES SRL
MARK & SARA TRANS SRL
MARS ANA TRANS 2008 SRL
MARTINEF SRL
MARVICON SRL
MARVIO TRANS SRL
MASSSIVE HIGH CLASS ENTERTAINMENT SRL
MASTEBA LOGISTIK SRL
MATEIRO SRL
MATEO TRANSPED SRL
MAVIROM TRANS SRL
MD INVEST SRL
MEGA ROUTE SRL
MELDA TRANS SRL
MERATHOS SRL
MERCUR INTERNATIONAL SRL
METAL TRANS IMPEX SRL
MI BANAT CHAMPIGNONS SRL
MIA TRANZIT INTERNATIONAL SRL
MICHAEL EUROPEAN TRANS SRL
MIGARO SRL
MIHALACHE GLOBAL COMPANY SRL
MILANELO SRL
MILI-CIP SRL
MILTRANS TOP SRL
MOARA MIHALCENI SRL
MOLDOSERVICE SRL
MONIRA SRL
MORETTI EST SRL
MOVING SRL
MULTI-COR EXIM SRL
NASIMI TRANS SRL
NEPO SRL
NH SPEED SRL
NIFA PRESCOM SRL
NILOTRANS SRL
NITAGRUP TRANS SRL
NL NAPOCA LOGISTIK SRL
NMD LOGISTIC KLASS EXPERT SRL
NUMER 1 TRANS & LOG SRL NUVOLA SRL
OLAND-GEO TRANSPORT SRL
OLMA IMPEX SRL OLTAM SRL
ON-OFF SRL ONILUCI SRL
OPTIMUS SPED SRL
ORZAN TRANS SRL
OXYGEN LOGISTIC SRL
PATRIS COM SRL PAVONE SRL
PERRENOT ROMANIA SRL
PET TRANS SRL
PFENNING DISTRIBUTIE SRL
PITAR SRL
PLAST-IRIS SRL
PORTOSTRANS SRL
PURTRANS SRL
RAD-TRANS SRL
RAM-LUC COM SRL
RAMAL SPEDITION SRL
REALMET LOGISTIC SRL
REASCURIER SRL
RECOFERT SRL
REDALEX SRL
REDCOM SRL
REVAL SRL
RIADE TRANS DEAC SRL
RIOMAR EXIM SRL
ROAD MEISTER SRL-D
ROAD SAXON SRL
ROAD SPEDITION GOODS SRL
ROBEL TRANS SRL
ROMANIA TRANSPORT GROUP SRL
ROMDYL SPEDITION SRL
ROMOBIL AUTOMATEN SERVICE SRL
ROSAD TRANS SRL
RTI LOGISTICS EXPRESS SRL
RUGNIS GRUP RUSCARGO SRL
SABIMAT SRL
SAIRO EURO TRANS SRL
SAM&FLORIS TRANS SRL
SAMIDANI TRANS SRL
SAMOGIN TRANS SRL
SEBY&MARIO IMPORT-EXPORT SRL
SEMIRAMIS SRL
SERAFIC SRL
SEVLAM SRL
SICIL FRIGO
SRL SIDETRANS
SRL SIEN TRANS
SRL SIMA SRL
SIROEXPRESS SRL
SOL MAGDA SRL
SOLDORI TRANS SRL
SOMIVLAD SORALDEX SRL
SORI-NIS SRL
SOROIU HORIA PAUL I.I SPEEDY TRANS FMD SRL
STANIA BAR SRL
STAR TRUCK SRL
STEFAGROCAR SRL
STEGEDA TRANS SRL
STELY GAV SPEDITION SRL
STONE SERVICE CAMIOANE SRL
TALLODI AUTOTRANSPORT TCS FORWARDING SRL
TESAL TRANS SRL
TGG SERVICE TRANS SRL
TGI RUFTRANS SRL
TORSEN-SIM SRL
TRADEVA SRL
TRADISA ROMANIA SRL
TRAMAR SA TRANS EURO EXPRESS 94 SRL
TRANS EXPRES SRL
TRANS MAX SIB SRL
TRANS SPEDITION SRL
TRANS URS UNITED SRL
TRANS URS UNITED SRL
TRANS ZAMFIR SRL
TRANSDETA SRL
TRANSDUMI SRL
TRANSIS SRL
TRANSLAURA EXPRES SRL
TRANSPAULINA SRL
TRANSSAC BUSINESS SRL
TRANSTER LUX SRL
TRANSTOUR NECULAI SRL
TRANSVOD SRL
TRAXROM SRL
TYXY SERVCOM SRL
UNDERGROUND TRUCKING UNIDAL CONSULT SRL
UNITED EURO SPEDITION SRL
UNIVERSAL LOGISTIC INVEST SRL
VAL PIN TRANS SRL
VALENTINO TRANS SRL
VALY DANY SRL
VECTRA INTERNATIONAL SRL
VEGA INTERNATIONAL TRANSPORT SRL
VEROTIM SRL
VIORELIA COMIMPEX SRL
VISA SA VLADUSEL TRANSPORT SRL
VLAFIL TRANS SRL
VOLANUL SA WALTER SRL
WEST STOP SRL
WEST TRANS SRL
WIEN EUROPTRANS SRL
WOODTRANS SRL
WORK CONSTRUCT SRL
YANIS CHRISTINE SRL
ZBUR TRANS IMPEX SRL
ZIEGLLER TRUCK SRL