Cifra de afaceri a pieței serviciilor de poștă și curierat din România a avansat cu 19% față de 2019 și a depășit cu 136% nivelul din 2011, ajungând la 6,4 miliarde de lei, în 2020, potrivit celei mai recente analize KeysFin.
Piața serviciilor de poștă și curierat face parte din puținele domenii în care numărul de companii a crescut considerabil în pandemie, cu aproape 39% față de 2019 și cu aproximativ 242% peste nivelul din 2011, atingând nivelul record de 3,4 mii de companii în 2020.
„Estimăm continuarea tendinței de creștere începută în 2010, iar cifra de afaceri a companiilor care oferă servicii de poștă și curierat să depășească pragul de 7,3 miliarde de lei în 2021, ca urmare a dezvoltării cererii online și a presiunilor inflaționiste”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin.
Capital majoritar românesc, în 98,5% dintre companiile de poștă și curierat
„Dintre cele 2.514 companii locale care au înregistrat capitaluri proprii pozitive în 2020, 2.476 (98,5%) au avut acționariat majoritar românesc (peste 50% din total). După numărul de companii cu acționariat direct majoritar străin, pe primele locuri s-au aflat investitorii din Olanda, Bulgaria și Cipru (cu câte 4 companii fiecare). După valoarea capitalurilor proprii, în 2020, investitorii din România au controlat peste 71,5% din acestea, cei din Luxemburg 15,5%, iar cei din Olanda 8,4%”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin.
Rezultat net record în 2020
Dacă în 2019 rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii de poștă și curierat a crescut marginal față de 2018, în 2020 avansul anual a fost unul dintre cele mai ample din economie și anume de 124%. Față de 2011, rezultatul net a trecut de la o pierdere de 121 de milioane de lei, la un profit de 525 milioane de lei.
Poșta Română este în continuare principalul jucător din piața serviciilor de poștă și curierat din țara noastră. Compania, deținută de statul român prin Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării – 93,6% și de Fondul Proprietatea – 6,4%, a raportat în 2020 o cifră de afaceri de aproape 1,3 miliarde de lei (20,2% din total). De menționat că, în 2019, cifra de afaceri a acestei instituții a fost de 1,28 miliarde de lei, astfel încât compania a menținut trendul crescător din anul anterior.
Fan Courier Express, liderul segmentului de curierat, continuă să câștige teren și să se apropie de POȘTA ROMÂNĂ în 2020. Compania cu capital privat 100% românesc a atins pentru prima dată în istorie o cifră de afaceri de peste un miliard de lei, având un avans de 28% față de 2019, reușind astfel să ajungă la 16% din totalul pieței.
Potrivit datelor furnizate de FAN Courier pentru GPeC, numărul de livrări e-commerce a crescut, în medie, cu 12% în 2021, comparativ cu 2020. În 2021, noiembrie a fost luna cu cel mai mare număr de expedieri, de aproape 7,3 milioane, iar februarie a fost luna cu cel mai mic număr de expedieri, de 4,8 milioane. De Black Friday (noiembrie 2021), numărul de livrări a crescut cu 15%, comparativ cu Black Friday 2020, ajungând la aproximativ 4,7 milioane de expedieri doar pentru acest eveniment. În topul categoriilor de produse care au înregistrat creșteri semnificative, în 2021 se regăsesc: Fashion, Suplimente Alimentare și produse din gama Home & Deco, în timp ce verticala de IT&C a scăzut în 2021 comparativ cu 2020, arată datele GPeC.
La fel ca în anul anterior, Cargus (494 milioane de lei, 7,8% din total) își menține poziția a treia în top jucători.
Cea mai mare creștere (nominală și procentuală) din top 10 a fost înregistrată de Delivery Solutions (avans anual de 234,6 milioane de lei, respectiv 142%) care a intrat în top 5 pe poziția a patra detronând Fedex Express România Transportation (fosta TNT România).
Cumulat, cele mai mari 10 companii au generat 75% din cifra de afaceri totală.
Bringo, Glovo și FoodPanda – creșteri anuale de 7,5 respectiv 4 ori, în 2020
Analiza nu ia în considerare performanța unor companii precum Bringo Magazin (controlată indirect de Carrefour Nederland BV) sau GlovoAppro (deținută de spaniolii de la Glovoapp23 SL), acestea declarând ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului IT&C. Potrivit ultimelor date furnizate de Ministerul Finanțelor, cele două companii au raportat creșteri anuale de 3 cifre de 595%, la 47,4 milioane de lei (BRINGO) respectiv de 418%, la 167,7 milioane de lei (GLOVO), în 2020.
La sfârșitul lui 2021, Consiliul Concurenței a autorizat cu anumite condiții (să nu impună clauze de exclusivitate în relație cu restaurantele partenere și să nu condiționeze contractual nivelul comisioanelor plătite de restaurantele partenere – actuale sau viitoare) de respectarea unei clauze de exclusivitate tranzacția prin care Glovoappro SRL va prelua compania Foodpanda Ro SRL și, indirect, afacerea Pandamart, operată de către Delivery Hero Dmart SRL.
FoodPanda Ro are ca principal domeniu de activitate codul CAEN 4619: intermedieri în comerțul cu produse diverse, domeniile secundare ținând de IT&C, comerț și servicii administrative și suport, iar cifra de afaceri raportată pentru 2020 a fost de 102 milioane de lei.
Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei 53: activități poștale și de curier. Toate cifrele sunt exprimate în lei, iar datele au fost extrase la începutul lui 2022.